۷/۱۶/۱۳۹۰

«استیو جابز» به مثابه لباس نامرئی پادشاه!

دو سه روزی می‌شود که ماجرای درگذشت استیو جابز فضای وب فارسی را هم به شدت تحت تاثیر قرار داده است. گزیده‌هایی از زندگی‌نامه، دستاوردها، خاطرات و حتی یک «سخنرانی تاریخی»(+) از جناب جابز مدام دست به دست می‌شود و من همچنان در حیرت به سر می‌برم که این دوستان که گاه حتی تصاویر نمایه خود را به عکس آقای جابز اختصاص داده‌اند چه می‌بینند که من قادر به دیدنش نیستم؟ به نظر می‌رسد در اینکه آقای جابز یک مدیر توانا برای مجموعه‌های تحت امر خود بوده تردیدی وجود ندارد. همچنین ایشان در بخشی که فعالیت می‌کرده دستاوردهای نوینی به همراه داشته و شخصیت تاثیرگزاری به حساب می‌آمده است، اما دیگر چه؟

من به نسبت جامعه خودم یک کاربر درجه اول دنیای وب و حتی تکنولوژی محسوب می‌شوم اما در تمام عمرم حتی یک بار هم نیازی به محصولات «اپل» و تولیداتی چون «iPod» پیدا نکرده‌ام و نمی‌دانم چند تن از ستایشگران جناب جابز در ایران به واقع چنین احساس نیازی کرده‌اند؟ گمان نمی‌کنم تولیدات جناب جابز به هیچ وجه کمکی شایسته‌ای به «جامعه بشری» محسوب شود که اینچنین بخواهیم در سوگ او عزای عمومی اعلام کنیم. آقای جابز، در راه تولید سود بیشتر احتمالا به پیشرفت دنیای تکنولوژی هم کمک‌های شایانی کرده، درست به همان میزان که تولید کنندگان سلاح در جریان جنگ جهانی به ناچار مرزهای علم را هم گسترش دادند. اتفاقا برای من تاثیر مخربی که محصولات جناب جابز و امثال ایشان بر جای می‌گذارند هیچ دسته کمی از اثرات ویرانگر جنگ ندارد. رقابت کاذب و بیمارگونه جوانان و نوجوانان را برای تغییر مداوم گوشی‌های موبایل و افزودن تولیدات جدید امثال جابز به فهرست خریدشان مشاهده کنید تا ببینید در کل جهان میلیاردها نفر ساعت انسان صرف چه رقابت مبتذلی در مصرف‌گرایی تجملاتی می‌شود. این رقابت بیمار، حتی اگر کاملا مردود نباشد، دست کم مورد تقدیس هم نباید قرار گیرد.

من نمی‌خواهم در یک نگاه افراطی چپ‌گرایانه استیو جابز را یک سرباز اردوگاه امپریالیسم برای استثمار توده‌ها قلمداد کنم، اما هیچ تردیدی ندارم که جناب جابز در هر زمینه‌ای هم که استعداد داشته، قطعا اندیشمند قابل احترامی محسوب نمی‌شده است. از ایشان متنی هم به عنوان «سخنرانی تاریخی جابز در دانشگاه استنفورد» منتشر شده است که هیچ چیز نیست جز حکایت همان لباس نامریی پادشاه! یکی از ضعیف‌ترین و حتی پرت و پلاترین متونی که یک سخنران می‌تواند برای جشن فارغ‌التحصیلی یک عده دانشجو انتخاب کند*. از صمیم قلب مشتاقم بدانم تمجید کنندگان این سخنرانی چه نکته قابل توجهی در آن دیده‌اند که من نمی‌توانم ببینم؟ آیا ماجرا چیزی غیر از همراه شدن در یک موج رسانه‌ای، آن هم از جهانی دیگر است که لزوما هیچ ارتباطی هم به جامعه ما ندارد؟

پی‌نوشت:
* جناب جابز در جمع دانشجویان دانشگاه به صورت مداوم تاکید می‌کند که دانشگاه را تمام نکرده و دانشگاه چیزی نداشته که به او یاد بدهد. از نگاه ناظر بی‌طرف تکرار چنین عباراتی در جمع دانشجویان بهترین دانشگاه جهان می‌تواند شائبه نوعی عقده‌گشایی را ایجاد کند!

خدمت دستاوردهای جناب جابز برای بشریت را نه با بزرگانی چون «ادیسون»، که حتی با مخترع گمنام «کولر» مقایسه کنید و انصاف بدهید که کدام یک قابل تقدیر و ستایش هستند؟

۲۲ نظر:

  1. ناشناس۱۶/۷/۹۰

    تعجب کردم که ایفون را با بمب و اسلحه مقایسه کردید. این اوج بی انصافی و چپ روی است. دانشگاه استنفورد خودش می فهمد که چه کسی را دعوت کند شما هر موقع رییس استنفورد شدی فیدل جان را دعوت کن.

    پاسخحذف
  2. اتفاقا بنظر من سخنرانی جابز سخنرانی خوبی بوده.‏
    جی کی رولینگ هم سخنرانی که کرد در مورد این گفت که به زور مامان باباش رفته بود نمیدونم چیچی بخونه و بعد دانشگاه بدبخت شده بود و بعد رشته‏ش رو عوض کرده بود و شکست رو یاد بگیرید. لابد "صحبت در مورد شکست در روزی که نوگلان علم وارد دانشگاه شده‏اند" هم کار بدیه.‏

    آدم نامید می‏شه وقتی میبینه بعضی‏ها رو که به عنوان آدمهای فهمیده و فعال و اهل فکر می‏شناسه یهو اینطور میگن.

    یارو مغزش کار می کرده، 10 قدم جلوتر رو می‏دیده. این یه ویژگی مهم و ارزشمنده. به خدا دیگه کسی تو دنیا حال نداره فکر کنه امپریالیسم کی بود، دیکتاتوری برندها چی بود (من حواسم هست که شما تو متن گفتی نمیخوای به امپریالیسم ربطش بدی.)
    خیلی پیشرفتهایی که ازشون در جنگ استفاده شده، تکنولوژیهای ارزشمندی هستن. کوچکترینش دینامیت. (کسی قصد نداره دیگه ازش تو جنگ استفاده کنه البته خیلی پیشرفتهای پزشکی در همین دوران جنگها شده.

    آدم از آی پاد و آی‏پد و آیفون بخواد استفاده میکنه نخواد هم نمیکنه. شما از آی‏پاد استفاده نکردی، منم نکردم، اما من یادمه ملت واسه موسیقی گوش دادن یا باید واکمن می‏ذاشتن تو جیبشون یا یه بشقاب‏پرنده به اسم سی‏دی‏من.‏

    این تغییرها بنظر من ارزشمنده و وقتی کسی که در مورد تغییری که داده و جوری که فکر کرده هم سخنرانی میکنه سخنرانی ارزشمندیه.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۱۶/۷/۹۰

    http://basicinstructions.squarespace.com/storage/2011-09-01-respect.gif?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1314922341523

    پاسخحذف
  4. ناشناس۱۷/۷/۹۰

    کاملا با نظرت موافقم. این عاشقان استیو جابز به هیچ وجه دلشان نمی خواهد به جفایی که این آدم در حق آزادیهای نرم افزاری و فردی کرده گوش بدهند. حالا مشکلاتی نظیر کودکان کار یا خودکشی کارگرانش در چین به کنار. این نوشته به هیچ وجه چپ گرا نیست. به نظر من خیلی هم واقع گراست و این دوستانی که از چنین آدمی چنین بتی ساختند کاملا نمی دانند که چه کرده اند.

    پاسخحذف
  5. ناشناس۱۷/۷/۹۰

    حرف حساب گفتی!
    البته استیو جابز "یک سرباز اردوگاه امپریالیسم برای استثمار توده‌ها" نبود. فرمانده ای بود برای خودش

    پاسخحذف
  6. آرمانعزیز! از میان ده‌ها نوشته در مدح و ذم مرحوم مغفور «جابز» که اینروزها خواندم و دیدم٫ ای که این نوشته به قول همولیتی‌هام همچین به ته دلم نشست.
    یک پی‌نوشت داری درباره تمام نکردن دانشگاه و البته اشاره دقیق به ایجاد عقده حقارت. این درست! اما شایسته است بدانیم که برزگانی بوده و هستند که به قول معروف نخوانده ملا هستند و مکتب نرفته درس‌آموز صد مدرس. و البته همه هنر ملایی و درس‌آموزیشان در خدمت به خلق و آسایش خلق است.
    ایضا اشاره کنم که «میرشکاک» که خود مکتب نرفته و البته به همین دلیل بی‌سواد هم هست٫ خیلی اصرار داشت که درباره مرحوم «عوضعلی‌کردان» اعلام کند که او اگرچه درس‌ناخوانده بود٫ اما از خیلی درس‌خوانده‌ها بیشتر بلد بود که البته از منظری که او و «احمدفردید» و امثالهم به دنیا و انسان نگاه می‌کنند کاملا حق با‌ آنهاست.

    پاسخحذف
  7. امیر۱۷/۷/۹۰

    خیلی مخالفم.
    نظر شما، نظر افرادیه که اگر قدرت عملی کردن عقایدشون رو میداشتن، الان ما باید سوار الاغ میشدیم و هنوز باید یه خودکار کنار میذاشتیم تا نواری رو که توی پخش پیچ خورده، سر جاش بچرخونیم. البته اگر نمیگید "خودکار باعث ایجاد رقابت مبتذلی در مصرف گرایی تجملاتی میشود." اصلا مگر همون جوهر و پر کلاغ چه مشکلی داره!!
    استیو جابز محترم نیست به خاطر آیفونی که خیلی از ما هنوز هم دست نگرفتیم، به خاطر آیپدی که هنوز از نزدیک ندیدیم و یا به خاطر آیپادی که نمیدونیم فرقش با واکمن چیه. استیو جابز محترم است برای تغییر نگرش به تکنولوژی جهان. برای اینکه به ما فهموند کامپیوترها میتونن مصرف خونگی داشته باشن، میشه تو هر خونه ای یک کامپیوتر ارزون قیمت داشت. برای اینکه به ما فهموند میشه محیط گرافیکی توی کامپیوترها داشت، میشه با این ضاهر همه و نه فقط متخصصین از کامپیوترها استفاده کنن. برای اینکه نوع تعامل انسانها با تکنولوژی رو تغییر داد. برای اینکه به مدیران نشون داد چه جوری میشه با خلاقیت یک شرکت رو از مرز ورشکستگی رسوند به ارزشمند ترین شرکت فناوری دنیا!
    بد نیست یک بار دیگه همون سخنرانی رو بخونید. این پرت و پلاهایی که شما میگید، مسیر زندگی خیلیها رو تغییر داده. شما لابد دوست داشتی یکی بیاد و از ارتباط صنعت و دانشگاه براشون صحبت کنه!! عزیز من، دانشجوهایی که از دومین دانشگاه مهندسی دنیا دارن فارغ التحصیل میشن،اینا رو خیلی بهتر از من و شما میدونن. استیو جابز با اون سخنرانی درس زندگی رو به دانشجوها میده. درس مقابله با مشکلات. همه اون دانشجوها قراره در مهمترین پست ها مشغول به کار بشن. مهمترین پست هایی که هیچ کدوم بی دغدغه نیستن. اون چیزی که از همه بیشتر بهش احتیاج دارن فکر میکنی چیه؟ مقاوت...
    دانشجوهایی که فارغ التحصیل میشن شاید دیگه دنبال درس و یادگرفتن نرن. شاید فکر کنن دیگه همه چی رو بلدن و این یعنی مرگ فکر و خلاقیت اونها. فکر میکنی بهترین توصیه بهشون چی میتونه باشه؟اگه نمیدونی چیه، توصیه میکنم جمله آخر سخنرانی رو یک بار دیگه بخونی...

    اینکه یه عده که اصلا اسم استیو جابز رو هم نشنیده بودن، عکس پروفایل تغییر دادن یا پیام تسلیت نوشتن، رو قبول میکنم، ولی اینکه بخوای برای احمقانه جلوه دادن حرکت اونها، شخصی مثل استیو جابز رو ببری زیر سوال، فقط به ضرر خودت تموم میشه. هیچ کس بی عیب نیست...جابز هم همینطور...ولی بهتره از خورد کردن دیگران، به خصوص افرادی که به همین راحتی هم خورد نمیشن، نردبون ترقی برای خودمون نسازیم...

    پاسخحذف
  8. کاملا با امیر موافقم

    پاسخحذف
  9. ناشناس۱۷/۷/۹۰

    قبول که خیلی از ماها جوگیر هستیم. یکی از جوهایمان هم اپل و مدیرعاملش بوده است.

    اما یک انگاره غلطی در فکر شما هست که کسب سود بیشتر تفکر نمی خواهد. من مدتها به خاطر همان جوگیرها در برابر اپل ، محصولات و مدیر عاملش مقاومت می کردم (هنوز هم هیچکدام از آنها را نخریده ام) اما با تجربه بیشتر مبهوت هوش جابز در شناخت مشتری و مدیریت و طراحی محصول شدم. به نوعی رفتار او الگوی رویکردهای نوین در کتابهای چنین رشته هایی است (کمتر بهتر است، کیفیت امکانات بیشتر از کمیتشان مهم است، اختراع مجدد چیزهایی که وجود دارند ولی کم اثرند).

    حالا نمی دانم شما اینها را علم و تفکر می دانید یا نه.
    از طرف دیگر جابز واجد نوعی قدرت رهبری و کاریزما بوده است که بسیار جالب توجه است.

    اگر در رشته مکانیک کار می کنید، اگر کسب و کار خودتان را دارید و حتی اگر روزنامه نگارید اینها به کارتان میآید. هنری است که مثلا خوانندگان روزنامه تان چنان به آن علاقه داشته باشند که کارشان به تعصب برسد.

    در مورد سخنرانی در دانشگاه هم به نظرم قضاوت شما بیار پرت بود. همانطور که دوستان گفته اند حرف جابز این است که خودتان از مدرکتان و دانشگاهتان مهمتر هستید. عقده ای هم ندارد چون با میل خودش و بر خلاف نظر خانواده اش آنجا را ترک کرده است و اثبات درستی راهش و موفق بودنش همین بوده که از او برای سخنرانی در همان دانشگاهی که ترکش کرده است دعوت شده است.

    پاسخحذف
  10. محسن رحیمیان۱۷/۷/۹۰

    آرمان جان قضیه همینه که شما و من از محصولات اپل استفاده ای نکردیم و نمی دونیم که چه میزان تاثیر در ارتباطات جمعی و همچنین بالا بردن استاندارد برنامه نویسی برای سیستم های عامل و غیره داشته... من هم مثل تو از این میزان عزاداری برای جابز تعجب می کنم اما حرفهای تو مثل حرفهای کشاورزی است که از اختراع کامپیوتر صحبت می کنه و چون زندگیش قبل و بعد از اون تغییری نداشته پس اعلام می کنه که سازنده کامپیوتر کار بزرگی نکرده...

    پاسخحذف
  11. ناشناس۱۷/۷/۹۰

    واقعا برای طرز تفکر نویسنده مطلب متاسفم. ایشون دقیقا به نکته خوبی اشاره کرده که تا حالا نیازی به محصولات اپل پیدا نکرده(خوب حتما هم تا حالا با این محصولات کار نکرده که تفاوتشو احساس کنه). ولی این نکته رو هیچ وقت فراموش نکنید که ما تو ایران حتی تو خونه هامون اینترنت پر سرعت به اون معنا نداریم چه برسه روی گوشیهامون مخصوصا روی آیفون و آیپدمون که بخوایم از امکانتش استفاده کنیم. حالا شما این امکانات رو از نحوه پرداخت الکترونیکی از طریق گوشی بگیر تا امکاناتی مثل واقعیت افزوده یا حتی امکان برقراری تماس بدون هیچ گونه هزینه ای یا 1000 تا کار دیگه که حتی ما به فکرمون نمیرسه که همچین چیزایی هست چه برسه به استفاده ازشون. پس خواهشا اینقدر بی انصافی نکنید در مورد استیو جابزی که واقعا نگرشش به فناوری دنیا رو متحول کرده...

    پاسخحذف
  12. آریا۱۷/۷/۹۰

    آخییییییی...یکی حرف دل ما رو خوشگل زد بلاخره...
    من دوست دارم بدونم به نظر این کسایی که روی این موج سوارن الان، این آقا وقتی این کارا رو می کرده به چی فکر می کرده، پر کردن جیب مبارک یا کمک به " تعالی بشری و پیشرفت بشر"...
    اون مثال اسلحه کاملا گویاست...

    پاسخحذف
  13. ناشناس۱۹/۷/۹۰

    خیلی از چیزهایی که می خواستم بگمو دوستان مخصوصا امیر گفتن. فقط خواستم بگم آرمان جان گفته بودی اگر سیاست اجازه می داد اینجا فقط از ادبیات و نمایش می نوشتی!

    این مطلب ضعیفی که نوشتی ( جاهای زیادی تو نوشته ات میشه دید که خیلی با شخصیت استیو جابز و دلایل مهم بودنش و مهم بودن مرگش آشنا نیستی)٬ نه سیاسی است و نه ادبیاتی است و نه نمایشی!

    بذاریم هر اهل فنی تو زمینه کاری خودش نظر بده! نگیم اگر نمی دونیم و گوش کنیم و بخونیم و نظر خودمون را هر چند وقت یه بار تصحیح کنیم!

    پاسخحذف
  14. با این اوضاع از فردا باید برای بیل گیتس و استیو بالمر و اریک اشمیت و مارک زاکربرگ و جک دورسی و همه بر و بچ دیگه اگه زبونم لال اتفاقی براشون افتاد مجلس ترحیم بگیریم و خرما پخش کنیم.

    پاسخحذف
  15. ناشناس۲۱/۷/۹۰

    عالی آرمان!

    پاسخحذف
  16. ناشناس۲۳/۷/۹۰

    آقای مهترم شما برو چشمات رو باز کن ببین اسشون چندتا کار انجام داده بعد بیا اینجا بنویس اکثریت کسانی که تو ایران دارن در مورد ایشون مینویشن فقط جابز رو با آیفون و مخصولاتش میشناسن. آقای محترم جابز یکی از مهمترین کارهایی که انجام داده همکاری با شرکت Adobe بوده که تونستن یکی از بزرگترین شرکتهای نرم افزاری گرافیک کامپیوتر دنیا رو با این قدرت بسازه . لطفا برو مطالعه کن . در ضمن در مورد شرکت پیکسار و متحول کردن صنعت انیمیشن هم میتونی بری مطالعه کنی . ما ایرانی ها کاملا افراطی هستیم چون عقده ای شدیم فقط بلدیم ایراد بگیریم . مثلا اگه یک فیلمی پخش بشه معروف بشه و همه ازش دفاع کنن یک جمعی تشکیل میشه برای ایراد گرفتن های کشکی . و حالا اگه بد باشه و اکثریت بدشون بیاد یه جمعی میگن نه این فیلم محشره ... برای اینکه بگن ما خاص هستیم . جابز هرچی که بوده انقدر کلفت بوده که میلیونها انسان رو درگیر خودش کرده . درضمن در مورد دانشگاه که فرمودین آقای مهترم انقدر کارگردان و هنرمند و مخترع وجود داره که دانشگاه نرفته و یا رفته فارغ اتحصیل نشده ول کرده درسش رو . حالم از مدرک گرایی ایرانی جماعت بهم میخوره . الان مثلا هرچی آدمه رفته دانشگاه خیلی کارشون درسته خیلی بارشونه حداقل تو جامعه خودمون نگاه بکن که فقط ملت عقده دانشگاه دارن. میرن یه مدرک بگیرن بیان بیرون هیچیم حالیشون نیست. در آخر آقای محترم هر آدمی ایرادهایی داره و نکات مثبت ولی شما از روی عقده فقط اومدی چرت گفتی رفتی . آره مشکل مردم ما اینکه حتی چیزهایی که دارن ازش استفاده میکنن و براشون مهمه نمیدونن کی ساخته چی هست اصلا فرهنگ استفاده کردنش چیه . اونی که از روی چشم و هم چشمس هر روز گوشی عوض میکنه عزیزم یک عقده ای بیش نیست. شما سعی کن یک شخص رو فقط با یک جنس تولیدیش نبینی . و شما اگه نفهمیدی ایشون تو دانشگاه استندفورد چی جی گفت مهم نیشت ولی بقیه اون چیزی که دوست داشتن رو گرفتن.

    پاسخحذف
  17. یکی از معدود نوشته های به درد بخور این تارنماست...
    البته من مدت هاست دیگر وبلاگت را نخوانده ام. این را هم از بالاترین دیدم

    پاسخحذف
  18. ناشناس۲۴/۷/۹۰

    khayli bisavadi, pixar , midani chie, edameh nemidam , vali khayli bi savadi

    پاسخحذف
  19. ناشناس۲۵/۷/۹۰

    استاد ارجمند
    حکایت برداشت مااز سخنرانی آقای Jobs همان حکایت اتاق تاریک و فیل مولویست. اگر از نظر شما این سخنرانی پرت و پلا و بی معنی بوده حتما به جای پرت فیل دست زدید.

    پاسخحذف
  20. ناشناس۲۵/۷/۹۰

    دوست گرامی همین ماوس و رابط گرافیکی که داری باهاش به استیو جابز بد و بیراه میگی رو همون فاشیست و تیمش به دنیا معرفی کردن، شما قول تکنولوژی از دید خودت، و من مورچه تکنولوژی ، بیا و بشینیم یه بار دیگه ببینیم جابز کی بوده ، خدا نبوده اما خودش بوده ....

    پاسخحذف
  21. ناشناس۲۵/۷/۹۰

    متاسفم که حسادت کورت کرده

    پاسخحذف
  22. ناشناس۲۶/۷/۹۰

    آفرین نیمه ی خالی لیوان مثل نیمه ی پر مغزته انقدر کمه که باید تفسیرش کنی آره ما ایرانی ها -عاشقشیم چون سختی کشیدست چون از اول با پول بالا نیومد
    باشه تو خوبی میتونی تو بهتر باش الان که مرده نقدش میکنی بزدل
    لیاقتت همین سایت شخماتیکه
    اگر همین آقا بده نبود تو باید تو dos سایت میزدی کودن

    پاسخحذف