۷/۱۲/۱۳۹۰

چه باید کرد؟ - مزایای خشونت‌پرهیزی نسبت به مبارزه با خشونت

شهروند سبز - نوشته‌های سفسطه‌آمیز بسیاری وجود دارند که بار دیگر شیوه مبارزه بدون خشونت ما را زیر سوال می‌برند. متن زیر تاکید دیگری است بر دلایل لزوم استفاده از مبارزه بدون خشونت. این شیوه تنها شیوه تجربه شده‌ای است که روی کار آمدن حکومتی دموکراتیک را تا حد زیادی تضمین می‌کند. وقتی به مشکلی برمی‌خوریم باید به دنبال شیوه‌های حل آن مشکل بگردیم نه نفی هر آنچه داریم:

«برخلاف پیامدهای متمرکز کننده خشونت، تکنیک‌های مبارزه بدون‌خشونت باعث می‌شود تا جامعه سیاسی از چندین طریق دموکراتیزه شود. بخشی از نتایج دموکراتیک کننده، سلبی است. به این معنا که برخلاف راه‌های نظامی، این تکنیک باعث ایجاد نیرویی سرکوبگر و تحت فرمان یک الیت نمی‌شود تا بتوان از آن برای تاسیس یا ادامه حیات یک دیکتاتوری جدید استفاده کرد. رهبران جنبش‌ می‌توانند بر روی پیروان خود تاثیر گذاشته یا حتی فشارهایی اعمال کنند، ولی توان زندانی کردن یا اعدام آدم‌ها، در صورت مخالفت یا انتخاب رهبری جدید، را ندارند.

بخش دوم از تاثیرات دموکراتیک کننده، نتایج ایجابی هستند. به این معنا که مبارزه غیرخشونت‌آمیز راه‌های مقاومتی را به مردم نشان می‌دهد که از طریق آن بتوانند به آزادی دست یافته و دربرابر دیکتاتورهای فعلی یا افراد علاقمند به دیکتاتور شدن از آن محافظت نمایند. در اینجا به برخی از تاثیرات دموکراتیک کننده ایجابی که در مبارزات غیرخشونت‌آمیز وجود دارد، اشاره شده است:

* تجربه به کارگیری مبارزه بدون خشونت باعث می‌شود که مردم در مبارزه با تهدیدات و سرکوب‌های خشونت‌آمیز رژیم اعتماد به نفس بیشتری به دست بیاورند.

* مبارزه بدون خشونت راه‌هایی برای عدم همکاری و مبارزه‌طلبی به مردم نشان می‌دهد که از طریق آن خواهند توانست در برابر هرگونه کنترل غیردموکراتیک از طرف هرگروه دیکتاتورمنش مقاومت نمایند.

* در مواجهه با کنترل‌های سرکوب‌گرانه می‌توان از مبارزات بدون خشونت برای پافشاری بر دفاع از آزادی‌های دموکراتیک، همانند آزادی بیان، آزادی مطبوعات، سازمان‌های مستقل و اجتماعات آزاد استفاده کرد.

* همان گونه که قبلا ذکر شد، مبارزه بدون خشونت در ابقا، تجدید حیات و تقویت گروه‌های مستقل و موسسات اجتماعی سهمی مهم دارد. این گروه‌ها و موسسات به دلیل توانایی‌شان در بسیج نیروهای مردمی و امکان محدود کردن توان موثر کسانی که به دیکتاتور شدن علاقمندند، بسیار برای دموکراسی ضروری‌اند هستند.

* مبارزه بدون خشونت راه‌هایی را ارایه می‌دهد که مردم از طریق آن می‌توانند قدرتشان را علیه پلیس سرکوب‌گر و اقدامات نظامی حکومت‌های دیکتاتوری بکار اندازند.

* مبارزه بدون خشونت روش‌هایی را ارایه می‌دهد که از طریق آن مردم و موسسات مستقل می‌توانند با اهداف دموکراتیک دسترسی به منابع قدرت را برای الیت حاکم محدود کرده، یا آن را منفصل نمایند و از این طریق ظرفیت این گروه برای ادامه سلطه‌اش را تهدید نمایند».

پی‌نوشت:
مجموعه یادداشت «چه باید کرد»؟ را «شهروند سبز» بر پایه آموزه‌های کتاب «از دیکتاتوری تا دموکراسی» تهیه کرده است. (عبارات داخل گیومه نقل‌ قول‌های مستقیم از متن کتاب هستند) شما نیز می‌توانید علاوه بر ارسال یادداشت‌های پراکنده، ستون ثابت خود را در «مجمع دیوانگان» تعریف و راه‌اندازی کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر