۱۲/۱۷/۱۳۹۰

جشنواره دیوانگان – 22: کمک کنیم تا بچه‌ها کتاب بخوانند



مرجان - موسسه خیریه «مهرطه» که وظیفه سرپرستی و حمایت از دختران بی‌سرپرست یا بدسرپرست را به عهده دارد، برای ترغیب دختران آسیب دیده موسسه به مطالعه و به ابتکار علی سیدآبادی، یکی از نویسندگان خوب کودک و نوجوان، یک جایزه کتاب با عنوان جایزه کتاب سال مهر برگزار کرد. (اینجا+) در جریان این کار، رمان‌هایی که در سال 89 در گروه سنی نوجوان به چاپ رسیده‌اند، توسط دختران تحت سرپرستی موسسه خوانده و داوری شد و بر اساس داوری دخترها بهترین‌ها از میان آن‌ها انتخاب شدند.

بعضی از ناشران با ارسال 2 نسخه از هر رمان نوجوان که چاپ اول‌شان سال89 بود در برگزاری این جایزه کتاب به دبیرخانه کمک کردند. بعضی کتاب‌ها هم با حمایت یکی از خیرین دوستدار کتاب تهیه شد. جالب است بدانید که این اولین بار در ایران است که داوری یک جایزه کتاب را نوجوانان بر عهده دارند، آن هم نوجوانان آسیب دیده یا در معرض آسیب که در یک موسسه شبانه روزی زندگی می‌کنند. برای ایجاد انگیزه بیشتر در داوران نوجوان، دبیرخانه برای آن‌ها حق داوری‌هایی نیز در نظر گرفت که این حق داوری‌ها یا در شهر کتاب خرج شد یا در جمعه بازار. بچه‌ها از مهر تا بهمن مشغول خواندن و نمره دادن به کتاب‌ها بودند و حالا کار داوری و انتخاب کتاب‌های برتر تمام شده و قرار است بیست و دوم اسفند در یک مراسم کوچک از نویسنده‌های کتاب‌های برتر تقدیر شود.

کاری که موسسه مهرطه امسال انجام داد، می‌تواند در سال‌های بعد با حمایت و همراهی موسسات متولی کتاب و همینطور موسسات مشابهی که مسئولیت سرپرستی یا حمایت از کودکان آسیب دیده را بر عهده دارند تبدیل به یک حرکت سراسری بشود. حمایت از بچه‌ها فقط تأمین غذا و جای خواب آن‌ها نیست، برای بعضی از آن‌ها تأمین نیازهای روحی و فکری شاید مهمتر از کیفیت غذا و لباس باشد. مشارکت در این برنامه فرهنگی، کار بزرگی است که اولین و مهمترین نتیجه آن، رشد فکری بچه‌های آسیب دیده و در معرض آسیب است و نور امیدی برای تغییر سرنوشت این بچه‌ها به قلب کسانی که به آن‌ها علاقه دارند و برای بهبود زندگی شان تلاش می کنند، می‌تاباند.

پی‌نوشت:
شما هم با ارسال یادداشتی در هر یکاز زمینه‌های مربوط به هنر، در جشنواره هنر «مجمع دیوانگان» شرکت کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر