۳/۰۴/۱۳۹۲

یادداشت وارده: «دوم خرداد و استحاله رژیم»



یادآوری: «یادداشت‌های وارده»، نظرات و نوشته‌های خوانندگان وبلاگ است که برای انتشار ارسال شده‌اند. این مطالب «لزوما» هم‌راستا با نظرات نگارنده «مجمع دیوانگان» نخواهند بود.

حسام ماندگار - ۱۶ سال از دوم خرداد می‌گذرد از آن روزی که روند گذار به دموکراسی در ایران با شیوه جدیدی شروع شد. اینکه چگونه شد که دوم خرداد رقم خورد در حوصله این مقاله نمی‌گنجد اما دستاوردهای دوم خرداد چه بود؟ بدون شک دوم خرداد راهی برای استحاله رژیم ایران و گذار به دموکراسی به صورت نرم و با نگرش بالا به پایین توسط نخبگان سیاسی ایران. در طول این مدت مانیفستی که توسط بعضی اصلاح‌طلبان تندرو نظیر تاج‌زاده و عبدی طراحی شده است گذار به دموکراسی را نه از منظر انقلاب بلکه تغییر قانون اساسی و به شکل بالا به پایین می‌بینیم. برخی دستاوردهای این مانیفست را با هم مرور می‌کنیم:

اولین مساله تغییر اپوزسیون نظام از افرادی که در میان مردم جایگاهی ندارند به افرادی که پایگاه مردمی دارند انجام شد، بعد از کودتا 88 میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی عملا توسط حکومتی‌ها و به نفع اصلاحات به عنوان فتنه‌گر و عامل بیگانه معرفی شدند و حصر آن‌ها باعث شد که پیاده شدن آن‌ها از قطار نظام بر مردم‌اش احراز شود. این عمل باعث شد حاکمیت بسیاری از همراهان خود را از دست بدهد، قبل از این هم و در نتیجه رد صلاحیت‌های مجلس هفتم عده کثیری از نخبگان سیاسی از قطار نظام پیاده شده بودند و به جرگه مخافین یا منتقدین جدی نظام بدل گشته بودند.

دومین مساله مهم شکست ستون نظام بود، امروز که هاشمی با گفتمان اصلاحات وارد عرصه رقابت شد می‌دانست بعد از به دست گرفتن قدرت مدیون اصلاحات است اما زیرکی هاشمی مطمئنا اجازه ورود اصلاح‌طلبان تندرو به پست‌های حیاتی کشور را نمی‌داد. پس بهترین شرایط برای اصلاح‌طلبان خروج استوانه نظام از نظامی شود که امروز تنها بر یک ستون مانده است. رد صلاحیت هاشمی او را عملا از نیروهای انقلاب حذف کرد و باعث سریعتر شدن این جریان شد. طی این دو مرحله و فشارهای خارجی تقریبا بدنه کشور که حدود 50 درصد کشور را تشکیل می‌دهد همراه با جریان پیش آمده‌اند اما برنامه بعد چیست؟

برنامه بعد به طور یقینی حکایت از قطع همکاری روحانیت با مرکز قدرت در ایران را دارد که خب سختترین مرحله است. در اخبار شنیدم که آیت‌الله سیستانی از هاشمی حمایت کرده بود مطمئنا بسیاری از مراجع مثل آقای وحید، اقای جوادی آملی و حتی مکارم که پیشتر از گفتمان اعتدال حمایت کرده بود با این رد صلاحیت مخالف هستند اینکه چه زمانی این مخالفت‌ها آشکار می‌شود را من هم نمی‌دانم ولی اگر در ۸۸ تنها صانعی و دستغیب بود امروز کثیری از مردم قم همراه هاشمی بودند و خب با افتضاحی که تیم مصباح نشان داد وجهه آن‌ها میان مردم بسیار خراب شد احمدی‌نژاد هم به عنوان کاتالیزور بهترین فردی بود که می‌توان از او تقدیر کرد.

امروز که ۱۶ سال از 2 خرداد 76 گذشته است، می‌بینیم که رهبر ایران ضعیف‌تر از هر زمان دیگر باید به جنگ در برابر ناملایمات داخلی و خارجی بدون هیچ همراهی برود او در برابر تحریم‌های خارجی نیز باید مقاوت کند اما مردم بر خلاف دهه ۶۰ از رهبرشان حمایت بی‌دریغ نمی‌کنند. امید است فرایند گذار به دموکراسی در ایران به آرامی و دور از جنگ داخلی توسط نخبگان سیاسی انجام شود.

پی‌نوشت:
«مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های شما استقبال می‌کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر