۶/۲۷/۱۳۸۹

مهران مدیری را هم شلاق بزنید!

با آغاز توزیع مجموعه «قهوه تلخ» به کارگردانی مهران مدیری، موج حمایت از طنزپرداز محبوب کشور هم بالا گرفته است. این روزها هرکجا که پا می گذارید به پیشنهاداتی برمی خورید شبیه اینکه «با خریدن مجموعه قهوه تلخ از مهران مدیری حمایت کنید». تا این جای کار بسیج مردمی دیگری شکل گرفته است نظیر حمایت از آخرین کاست استاد شجریان. اما در نمونه اخیر یک مشکل وجود دارد! به گمان من تاکید مداوم بر این نکته که «برای حمایت از مهران مدیری، به جای کپی کردن و یا دانلود قهوه تلخ، حتما آن را خریداری کنید» به نوعی تایید یک بی اخلاقی رایج است. گویا در هر بار پیشنهاد به صورت ضمنی تایید می کنیم که «کپی کردن و یا دانلود غیرقانونی آثار هنرمندان نه تنها رایج، که طبیعی است، اما این بار و به خاطر گل روی آقای مدیری نمی خواهیم آن را انجام دهیم»!

برای من ماجرا شباهت زیادی به همان پرونده علی کریمی دارد. («علی کریمی را شلاق بزنید») اگر قرار است یکدیگر را به قانونگرایی (در اینجا رعایت حقوق ناشر) دعوت کنیم نباید دلیل آن را یک فرد و یا یک مورد مشخص قرار دهیم. قانونگرایی و دعوت به آن باید فارغ از مصادیق شخصی صورت پذیرد، همانگونه که دفاع از حقوق شهروندی (نظیر علی کریمی) و یا حقوق متهمان (نظیر هر کدام از زندانیان) باید فارغ از علایق و سلایق ما صورت پذیرد. در غیر اینصورت در عین تلاش برای قانونگرایی موضعی، به صورت کلی تر اصل قانونگرایی را زیر پا گذاشته ایم و یا به بهانه انجام یک عمل اخلاقی، کلیت اخلاق گرایی را نقض کرده ایم.

پی نوشت:
چندی پیش سایت مشرق مدعی شد که مهران مدیری مجموعه خود را به احمدی نژاد تقدیم کرده است. همین خبر در دیگر سایت های حامیان کودتا بازتاب یافت. تا جایی که من می دانم خبر از اساس دروغ بوده و مهران مدیری اصلا به جلسه احمدی نژاد نرفته است. (گویا سایت مشرق اصولا با هدف دروغ پراکنی تاسیس شده است) با این حال هنوز نتوانسته ام منبع موثقی برای تایید این مسئله پیدا کنم. اگر شما اطلاعی دارید ممنون می شوم من را هم در جریان قرار دهید.

۲ نظر:

  1. مهران مدیری طناز ماهری ست. همین!
    نقض قانون کپی رایت نادرست است. همین!
    بال و پر دادن و بزرگ کردن بیش از حد مدیری نتایج خوبی ندارد. مخصوصا که در کارش سابقه ی تمسخر مجلس ششم را هم دارد، به هر حال استقبال از CD های او موفقیت برای مردم و نقطه منفی برای تلویزیون است، اما نباید او را قهرمان جلوه دهیم. احتمالا همین الان کودتاگران در پی اجرای یک سناریو درباره ی او هستند، فیلمی، مصاحبه ای، نقل قولی...

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۸/۶/۸۹

    قانونمداری را تمرین لازم است. اول به بهانه، به خاطر گل روی فلانی، برای کز دادن بهمانی، بعد کم کم عادت می شود.

    پاسخحذف