۶/۲۸/۱۳۸۹

پایتخت روی گسل

اتوبوس‌های خیابان ولیعصر از دیروز همگی پولی شده‌اند. دیگر در بلندترین خیابان تهران، از تجریش گرفته تا راه‌آهن بلیط اتوبوس اعتباری ندارد. ارزان‌ترین اتوبوس‌هایی که احتمالا باید «دولتی» قلمدادشان کرد 100 تومان کرایه می‌گیرند. مردم همه شوکه شده بودند. بسیاری هم دیگر کارشان از ناراحتی و نگرانی گذشته بود، مدام شوخی می‌کردند که «یارانه‌هایمان را می‌پردازیم»! با این حال در پس تمامی این خنده‌ها و بهت و حیرت‌ها لرزه‌های خفیفی جمع شده‌اند که گمانم از انباشته شدنشان باید ترسید. یک لایه‌هایی زیر پوسته شهر در حال تکان خوردن است. تهران واقعا بر روی گسل‌های خطرناکی خوابیده است.

پی‌نوشت:
چند وقتی می‌شود که اخبار پراکنده‌ای از افزایش بهای آب و برق در برخی مناطق کشور و حتی برخی مناطق پایتخت به گوش می‌رسد. آزاد شدن قیمت اتوبوس را هم که دیدم تازه بعد از 30 سال فهمیدم در جمله تاریخی «آب مجانی، برق مجانی، اتوبوس مجانی»، چه ارتباط معناداری میان «آب، برق و اتوبوس» نهفته است!

۳ نظر:

  1. ناشناس۲۸/۶/۸۹

    چرا برای اعدام و سرکوب و شکنجه و تجاوز اعتراض نمی کنیم؟

    این بدبختهای که زنده زنده در زندانها می پوسند یعنی حتی به اندازه یک بلیط اتوبوس هم ارزش ندارند؟

    آیا این پیامی است که ما به جهانیان خواهیم داد؟که ما نه بخاطر مرگ بی گناهان بلکه بخاطر گران شدن نان به خیابانها ریختیم؟

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۸/۶/۸۹

    همه ترس من مردن در سرزمینی است که مزد گورکن از آزادی آدمی بیشتر باشد
    احمد شاملو

    پاسخحذف
  3. ناشناس۴/۷/۸۹

    تجریش به راه آهن چند سالی که اتوبوس مستقیم نداشت.. غیر از خط شبانه که اون هم 125 تومن بود از قدیم.. یا باید از راه اهن میرفتی تا ولیعصر و از اونجا میرفتی که میشد دو تابلیط یا ونک و..که اکثر همون اتوبوسها هم پولی بود وعملاً بیشتر از 100 تومن در می اومد.. ملت هم خوب یا بد عادت کرده بودند، اصولاً مدتیه که کسی دیگه بلیت نمیخرخه از بس اتوبوسهای پولی بیشترن و احتمال رسیدن اتوبوس بلیطی کمتر!

    پاسخحذف