۶/۲۹/۱۳۸۹

کودتای ناتمام

چندی پیش سایت نوروز گزارشی را در قالب یک فایل پاورپوینت منتشر کرد که به بنابر آنچه در خود گزارش آمده است «بررسی و تجزیه و تحلیل ساختار و سازمان فتنه 88» نام دارد و «حاصل جلسات متعدد كارشناسان با حضور مسئولين و كارشناسان عالی وزارت اطلاعات ، نيروی انتظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد* كه بنا بر تصويب دبيرخانه شورايعالی امنيت ملی» تهیه شده است. این گزارش دقیقا همان چیزی است که سردار مشفق سخنرانی معروف خود را مستند به گزارش های آن انجام داده است. توضیح و تشریح این گزارش را به همان یادداشت های سردار مشفق واگذار می کنم و اینجا تنها به یک نکته قابل تامل اشاره می کنم.

در بخشی از این گزارش «لایه رهبری» جریان فتنه به این شرح معرفی می شود: «هاشمی رفسنجانی (در راس فهرست و به عنوان اصلی ترین مهره)، خاتمی، موسوی خوینی ها و میرحسین موسوی». ناگفته پیدا است که از این لایه رهبری در حال حاضر تنها میرحسین موسوی است که به نوعی در حصر نیم بند خانگی به سر می برد و جسته گریخته ادعاهایی مبنی بر برگزاری دادگاه محاکمه وی نیز به گوش می رسد. راس این لایه یعنی هاشمی رفسنجانی همچنان دو مسوولیت حقوقی خود یعنی ریاست بر مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام را حفظ کرده است. آقایان خاتمی و موسوی خوینی ها نیز تقریبا آزاد و تا حدودی به دور از حواشی به سر می برند. نتیجه اینکه کودتای خرداد 88، حتی در حد برخورد با اصلی ترین اهداف خود همچنان ناکام مانده و مقاومت های مردمی کودتاگران را در همان گام اول متوقف ساخت است. اگر این گزارش را ادامه دهیم، به مجموعه گسترده تری از اسامی در رده های «طراحی، سازماندهی و اجرای» آنچه «فتنه» خوانده می شود برخورد می کنیم که باز هم هیچ کدام از این گروه ها و یا شخصیت ها مورد تعرض قرار نگرفته اند. به فهرست زیر دقت کنید:

- حزب کارگزاران، مجمع روحانیون مبارز، حزب مردمسالاری، بنیاد باران، حزب اسلامی کار، حزب همبستگی، مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام(!)، موسسه گفت و گوی ادیان، حلقه کیان، نشریه آیین و کانون نویسندگان. (با این فرض که «حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی غیرقانونی اعلام شده و فعالیت هایشان متوقف شده است).

- آقایان عارف، حاجی، موسوی لاری، سیدحسن خمینی، یونسی، بجنوردی، صادق خرازی، محمدرضا خاتمی، محمدرضا تابش، مجید انصاری، محتشمی پور، شکوری راد، نجفقلی حبیبی، صفدر حسینی، تمامی فرزندان آقای هاشمی به اضافه همسر ایشان، زنگنه، جاسبی و ده ها نام دیگر که باید به عنوان عوامل «فتنه سبز» احتمالا بازداشت و محاکمه شوند اما همچنان آزاد و حتی در مواردی مشغول در سمت های پیشین خود هستند.

در نهایت اینکه در این گزارش فصلی وجود دارد با عنوان «عناصر تاثیرگذار در فتنه اخیر و حامیان مرتبط با آنها». اسامی و گروه های تقریبا همان است که پیش از این ذکر شد، با این تفاوت شگفت انگیز که در حلقه دوم زیرمجموعه های هاشمی رفسنجانی، اسامی چهره هایی به چشم می خورد که جزو نزدیک ترین لایحه ها به رهبر نظام هستند، به این فهرست دقت کنید: «ولایتی، ناطق (احتمالا منظورشان ناطق نوری بوده)، لاریجانی، حسن روحانی، مسیح مهاجری، واعظ طبسی و ...

خلاصه اش اینکه با این دایره ای که دوستان سپاهی و امنیتی برای فتنه درنظر گرفته اند گمان نمی کنم به اندازه انگشتان یک دست هم از مسوولان نظام باقی بمانند.

پی نوشت:
* خدمت ارشدترین کارشناسان امنیتی کشور عرض می شود که «می باشد» غلط است، لطفا از «است» استفاده کنید.

۱ نظر: