۶/۲۱/۱۳۸۹

از کرمانشاه – 3

کرمانشاه هم مثل بسیاری از شهرهای غرب و جنوب غربی کشور چند سالی می شود که گرفتار گرد و غباری است که از کشور همسایه وارد ایران می شود. شدت این گرد و غبار گاه به حدی می رسد که تقریبا قدرت دید را از افراد می گیرد. برای اهالی این منطقه خیلی طبیعی است که هر روز بیدار شوند و از میز و صندلی گرفته تا شیشه خودرویشان را از گرد و غبار پاک کنند. سال گذشته کار به جایی رسید که در چند مورد شهر به حالت تعطیل در آمد. اما اینکه این پدیده جدید و این دردسر شگفت انگیز چرا گریبانگیر کشور شده است؟ گویا باید پذیرفت که «کار، کار آمریکایی ها است»!!!

گفته می شود بزرگترین بخش از گرد و غباری که سوار بر باد و توفان وارد خاک ایران می شود از دشت نینوا به هوا بلند می شود. گویا در زمان حکومت صدام حسین بر عراق، این مشکل کاملا شناخته شده بود و برای پیش گیری از وقوع توفان های گرد و غبار، دولت هر سال سطح دشت نینوا را با ماده های مخصوص (شاید ازت) می پوشاند. این اقدام دولت عراق پس از حمله آمریکا و سقوط دولت صدام متوقف شد و درست به همین مدت زمان است که خاک عراق بر سر مردم غرب ایران می نشیند. بیماری های تنفسی و عفونت گلو، ریه و چشم از شایع ترین نتایج این توفان های غبار هستند.

پی نوشت:
بسیاری از مردم کرمانشاه عقیده دارند که برای پیش گیری از عوارض این گرد و غبار باید عسل بخورند. نمی دانم پایه علمی دارد یا نه، اما می دانم که مدتی غیمت عسل در کرمانشاه به شدت افزایش پیدا کرد.

۱ نظر:

  1. ناشناس۲۸/۶/۸۹

    قیمت نه غیمت
    بعد هم گرد و غبار ربطی به قیر پاشی و این چیز ها نداره. مساله نابودی پوشش گیاهی و خشک شدن تالاب هاست

    پاسخحذف