۱/۰۹/۱۳۹۰

تاریخ روی دیوار

دانشگاه تهران و خیابان‌های اطرافش سال‌هاست که همچون نبض تپنده رخ‌دادهای سیاسی کشور عمل کرده‌اند. کمتر روی‌داد تاثیرگزار سیاسی در پیش و پس از انقلاب57 را می توان نام برد که در حوالی دانشگاه تهران به وقوع نپیوسته باشد. تصاویر زیر دو شعار نویسی بر دیوارهای خیابان قدس واقع در ضلع شرقی این دانشگاه است که روز دوشنبه، 8 فروردین ماه 1390 گرفته شده‌اند.


(برای دیدن تصویر بزرگ کلیک کنید)

(برای دیدن تصویر بزرگ کلیک کنید)

رهبر امام خمینی، رییس جمهور مدنی


به روایت دانش‌نامه ویکی پدیا، «دریادار احمد مدنی» سال 1308 در شهر کرمان به دنیا آمد. در آبان‌ماه 1348 به درجه دریاداری متفخر گردید و در سال 1351 به دلیل فعالیت‌های سیاسی از ارتش اخراج شد. وی پس از انقلاب به سمت وزیر دفاع در دولت موقت برگزیده شد و در جریان نخستین انتخابات ریاست جمهوری کشور، پس از ابوالحسن بنی صدر به رتبه دوم دست یافت. مدنی پس از آن در انتخابات دور نخست مجلس شورای اسلامی (که آن زمان هنوز مجلس شورای ملی بود) در حوزه انتخابیه کرمان انتخاب شد اما اعتبارنامه‌اش در مجلس مورد تایید قرار نگرفت. وی در سال 59 به آمریکا مهاجرت کرد و پس از آنکه سال‌ها دبیر کلی جبهه ملی در خارج از کشور را بر عهده داشت در سال 1384 درگذشت. جالب اینجا است که پیش از انقلاب با اینکه ایشان به دلیل فعالیت‌های سیاسی از ارتش اخراج شده بود، اما اجازه یافته بود تا در رشته‌های علوم سیاسی و اقتصاد به تدریس دانشگاهی بپردازد.



(برای دیدن تصویر بزرگ کلیک کنید)


(برای دیدن تصویر بزرگ کلیک کنید)


... حماسه سیاهکل و تولد

. . ی فدایی خلق ایران گرامی


باز هم به روایت دانش‌نامه ویکی پدیا، «سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران» سازمانی سیاسی و نظامی مارکسیستی بود که در سال 1350 برای مبارزه با رژیم شاه تشکیل شد. این سازمان از اتحاد دو گروه چپ مخفی به ‌وجود آمد و در نیمه نخست دهه 1350، با اعتقاد به مشی چریکی، به چندین عملیات مسلحانه جهت شعله‌ور ساختن انقلاب در ایران دست زد. سال‌ها پیش از این تاریخ، گروهی از جوانان مارکسیست به رهبری «علی اکبر صفایی فراهانی» و «حمید اشرف» یک گروه چریکی را تشکیل داده بودند. تیم روستایی این گروه برای شروع عملیات چریکی خود روستایی به نام «سیاهکل» را در شمال کشور انتخاب کرد و در شامگاه سرد زمستانی 1349 به ژاندارمری محل یورش برد. این حرکت که به «قیام مسلحانه سیاهکل» معروف شد بعدها به عنوان مبداء پیدایش «سازمان چریک‌های فدایی خلق» شناخته شد که متن نوشته شده بر روی این دیوار نیز به همین موضوع اشاره دارد.

۲ نظر:

  1. فرزاد۱۰/۱/۹۰

    جالب.
    من پدري دارم طرفدار سرسخت جبهه ملي و ارتشي سابق.
    اون هميشه تعريف مي کنه که ارتش يک پارچه طرفدار دريادار مدني بود و خب معتقده که بني صدر الکي اداي ملي گراها رو در مي اورد و ملي گراي واقعي مدني بود. و هنوز معتقده که بني صدر تو انتخابات تقلب کرد وگرنه مدني بيشتر از بني صدر راي اورده بود( واضحه که من از قول ديگري دارم حرف مي زنم و خب مدرکي در دست ندارم در اين مورد)

    پاسخحذف
  2. اتفاقا خانواده من هم نظامی هستند و همه به دریادار مدنی رای داده بودند. البته فکر نمی کنم در آن انتخابات تقلب خاصی شکل گرفته بود.

    پاسخحذف