۸/۰۱/۱۳۹۱

سیاستی دفاعی به نام «تجاوز هراسی»!

 

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، اعلام کرده است که «تجاوز به عنف در امن‌ترین منطقه اروپا 40 برابر ایران است». البته جناب فرمانده نیروی انتظامی، وضعیت وخامت‌بار این «امن‌ترین منطقه اروپا» را به صورت مفصل‌تری هم تشریح کرده‌اند: «موضوع وقوع تجاوز به عنف در امن‌ترین منطقه اروپا 40 برابر ایران و وقوع قتل هم 10 برابر ایران است؛ در این منطقه بعد از ساعت 7 بعدازظهر مغازه‌ها و از ساعت 10 شب به بعد درب آپارتمانها قفل می‌شود و دیگر کسی اجازه ورود به آپارتمان‌ها را ندارد این درحالی است که بسیاری از رستوران‌های ما ناراحتند که چرا به آنها اجازه فعالیت در ساعت 2 نیمه شب داده نمی‌شود». (+)


من نمی‌دانم این «امن‌ترین منطقه اروپا» دقیقا کجا است؛ اما به نظر می‌رسد بنابر ادعای جناب سردار، اگر در «امن‌ترین منطقه اروپا» مغازه‌ها ناچار هستند به دلیل ناامنی از 7 بعد از ظهر تعطیل کنند، پس در هیچ کجای اروپا مغازه‌ای بعد از ساعت 7 بعد از ظهر باز نیست! راستش را بخواهید من تا به حال به اروپا سفر نکرده‌ام و گمان می‌کنم اگر بنده و سردار احمدی‌مقدم 200 سال زودتر به دنیا می‌آمدیم اصلا بعید نبود که روایت ایشان را بپذیرم و گمان کنم اروپا به واقع سرزمین مخوفی است که مردم ناچار هستند با تاریک شدن هوا از ترس متجاوزین به خانه‌هایشان پناه ببرند؛ اما گمان می‌کنم زندگی در قرن 21 و وجود رسانه‌های گسترده و حتی انبوهی از فیلم‌های اروپایی که از سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، عملا باورپذیری ادعای جناب سردار را غیر ممکن کرده است.


ضمن اینکه من چند شب پیش در یکی از پربیننده‌ترین بخش‌های خبری سیما شنیدم که با آب و تاب خبر می‌دادند که در آمریکا، یک زن سیاه‌پوست با صاحب یک فروشگاه دعوایش شده و از پلیس بی‌انصاف آمریکا هم برای مدت 10 سال او را از مراجعه به آن فروشگاه محروم کرده است. بعد به خودم می‌گویم وقتی بخش‌های خبری سیما اینقدر برای مظلومیت این زن سیاه‌پوست آمریکایی دل می‌سوزانند، آیا ممکن است وقایعی همچون تجاوز دسته‌جمعی (شبیه آنچه در خمینی‌شهر+ و گلستان+ رخ داد) در اروپا رخ بدهد و تا یک هفته موضوع بحث و تفسیر تمام شبکه‌های خبری سیما نشود؟ بعید می‌دانم. به نظرم دلیل تاکید جناب سردار بر روی آمار بالای تجاوز در جهان غرب باید چیز دیگری باشد!


* * *


به تازگی کتابی در فرانسه منتشر شده است به نام «حرم‌سرا». کتاب به روایت جنسی قذافی و آنچه «برده‌داری جنسی» می‌خواند پرداخته است. در بخشی از گزارش سایت خبری بی.بی.سی در مورد این کتاب می‌خوانیم: «(آنیک کوژان، نویسنده کتاب) در طرابلس، پایتخت این کشور، همزمان با نوشتن گزارش‌هایی برای روزنامه لوموند، مشغول تهیه گزارشی درباره نقش زنان در انقلاب لیبی بود. این روزنامه‌نگار قبل از این که برای اولین بار قدم به لیبی بگذارد، یک ویژگی انقلاب این کشور برایش عجیب بود: غیبت زنان. او که از طریق تصاویر و فیلم‌هایی که طی اعتراضات کشورهای عربی منتشر می‌شد، دیده بود که چگونه زنان مبارز تونسی و مصری در خیابان حیبب بورقیبه تونس و میدان تحریر قاهره، پا به پای مردان در انقلاب کشورهایشان شرکت دارند، دریافت که زنان لیبیایی به طرز مشکوکی از عرصه انقلاب دورند. همکاران این روزنامه‌نگار نیز وقتی از سفر لیبی به پاریس باز می‌گشتند به او می‌گفتند که طی اقامتشان نزد شورشیان لیبی، هیچ زن مبارزی را نمی‌دیدند. چرا زنان لیبی خود را مخفی می‌کردند؟ یا به عبارت بهتر چرا این زنان مخفی نگاه داشته می‌شدند؟ . . . ملاقات با یکی از فعالان زن مخالف لیبی که خارج از کشورش زندگی می‌کرد، به او موضوعی جزیی‌تر و در عین حال جالب‌تر برای تحقیق داد: تجاوز! ... آن زن به کوژان گفته بود که هم‌جنسانش در انقلاب لیبی به طور سیستماتیک مورد تجاوز قرار می‌گیرند و قذافی به نیروهایش دستور داده بود که به هر زن معترض، تجاوز کنند و سپس او را بکشند. در واقع تجاوز، حربه‌ای شده بود برای سرکوب زنان، یعنی نیمی از معترضان». (اینجا+)

 

پی‌نوشت:

به تازگی و در جریان بحث در مورد یکی از یادداشت‌های وبلاگ، یکی از دوستان منتقدِ «آزادی بیان» در تشریح وضعیت وخامت‌بار غرب نوشته بود «پس آمار وحشتناک تجاوزات چه؟» (اینجا+) من دقیقا نمی‌دانم در ذهن این دوستان دارند چه چیزهای جدیدی فرو می‌کنند!

۱۴ نظر:

  1. ناشناس۲/۸/۹۱

    vallah ma too ooroopa zendegi mikonim sat 7 mibandan chon niazi be kar kardan bish az in nadaran ye dokhtar bache ham ke sali ye bar ye jaye mamlekat gom mishe tamam akhbar ta hafteha bahsesheshahraye bozorg ham ta 2 bade nime shab kheili jaha bazan

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲/۸/۹۱

    ما هم همینطور در اروپا زندگی میکنیم در اینجا درسته که مغازه ها ساعت 7 شب بسته میشه ولی هستند مغازه هایی مثل کیوسکها و نانواییهای شبانه روزی که تا صبح سر کارند و حتی در بسیاری از آنها یک خانم تا صبح تک و تنها به فروشندگی مشغول است و خبری از تجاوز و قتل و این حرفها نیست اگر هم به قول دوست ما قتل یا تجاوزی رخ دهد تمام روزنامه های آنها پر میشود و جزییات حادثه و دستگیری متهمین را منتشر میکنند تا هیچکس از حاشیه امنیت سیاسی برخوردار نباشد و مردم نیز آگاهی کسب کنند.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲/۸/۹۱

    من در اروپا زندگی میکنم و وقتی اظهارات سردار رو خوندم از اینکه فرمانده کل پلیس یک کشور چقدر بی اطلاع (شما یخونید دروغگو) میتونه باشه تعجب کردم.
    در نیمه ی شمالی اروپا مغازه اکثرا ساعت هفت میبندن و حق با ایشون هست اما بعضی رستوران ها، نایت کلاب ها و بار ها تا ساعت دو و بعضا چهار صبح باز هستند.
    این به خاطر بحث امنیت نیست، به خاطر آب و هوای اینجاست. البته این حرف اصلا برای نیمه ی جنوبی اروپا درست نیست و مغازه ها تا نیمه شب اکثرا باز هستند. سردار! آمستردام محله ای داره که شما میرید پشت ویترین دختر انتخاب میکنید برای رابطه ی چند دقیقه ای و در همین محله تا ساعت یک صبح دختر های معمولی بدون اینکه کسی حتی نگاهشون کنه به راحتی رفت و آمد میکنن. ده ساله بودم در ایران و برای نماز صبح دوست داشتم برم مسجد سر کوچه، پدر مذهبیم گفت خطرناکه صبح ها کوچه. سردار! فقط درستی و راستی میمونه.

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲/۸/۹۱

    سردار اشاره نکردن که اگه به خاطر امنیت ساعت هفت می‌بندن، چرا یه کرکره آهنی ندارن حتی؟ همین‌طوری در شیشه‌ای رو می‌بندن قفل می‌کنن خداحافظ؟ ساعت هفت می‌بندن می‌رن، چون نیازی نیست بیشتر کار کنن. می‌رن بقیه روز رو کنار زن و زندگی و خانواده و دلبر صفا می‌کنن

    پاسخحذف
  5. ناشناس۲/۸/۹۱

    اینجا حتی مغازه های طلافروشی هم جواهرات رو از توی ویترین (البته شیشه ای)شون "ساعت 7" که می بندند، جمع نمی کنند.

    پاسخحذف
  6. ناشناس۲/۸/۹۱

    من در انگلیس زندگی میکنم. درست است که اینجا اکثر مغازه ها ساعت 5-6 عصر بسته میشوند اما بعضی از آنها هم تا نیمه شب باز هستند (بخصوص رستوران ها و بارها و ...). دلیل بسته شدن مغازه ها عمدتا فرهنگی است و ابدا ربطی به امنیت ندارد. این فرهنگ هم تا حدی مربوط به آب و هوا هست (در مناطق گرمسیری مثل کشور خودمان یا همسایگان جنوبی فعالیت در طول روز مطلوب نیست چون بسیار گرم است و بسیاری از مغازه ها در ساعات وسط روز تعطیل میکنند ولی اینجا فعالیت در این ساعات به اوج میرسد) و از طرف دیگر مربوط به فشار اتحادیه های گارگری است که نمیخواهند کارگران در ساعات شب کار کنند و بخاطر فشار آنها قوانین دست و پاگیری برای کار کردن در این ساعات (و همچنین در روز یکشنبه) گذاشته شده.

    پاسخحذف
  7. ناشناس۲/۸/۹۱

    Man dar Canada zendegy mikonam, Inja maghazeha zood mibandand, valy bad az nime shab ham mitoony bebiny dokhtaraye ke tanha da manateghe khalvat varzesh mikonand va ya ghadam mizanand bedoon inke hich ehsase khatar konand va ya kasy mozahematy barayeshan ijad konad.

    پاسخحذف
  8. ناشناس۲/۸/۹۱

    Dar Canada maghazeha zood mibandand valy foroshgahhayee ham hastand ke 24 saate baz hastand va maghazedar ham ye dokhtare javoone. Ta be hal nashnidam ke hich moshkely dashte bashand. Toye Iran khoodam shahed boodam ke dar saate poor raft va amad dar markaze Tehran dokhtary ro rooze rooshan az kenare khiaban roboodand va boordand. Baradarane Niroonye entezamy sargarme sarkoobe mardoom boodand ta Eslam be khatar nayoofte.

    پاسخحذف
  9. ناشناس۲/۸/۹۱

    man dar suiss zendgi mikonam va mibinam shab ta sobh restoranha , nanvaeha va barha v hamintor kiosk , froshghaha dar pobpe benzin ke aghlab khanoma va hatta tanha edare mi konanad va dar tole yeksal be nodrat etefaghe khasi biofte va dar mourde yek ettefaghe kochak polic ba hich kas shokhi nadarad va ba komake ghanoon mo ra az mast biron mi keshand

    پاسخحذف
  10. ناشناس۲/۸/۹۱

    دوستان عزیز،

    وقتی‌ که ما یک لحظه به چهره این ته‌دار نگاه میکنیم فقط شیطانیت، نفرت، و دروغ گوی میبینیم. پس دیگر چه انتظاری هست که در این حکومت جهل و جنون و فساد این شیطان صفتان حرف درست بزنند. این سیستم و اصولاً اسلام از بدو شروعش بر خرافات، حدیث‌های من در آوردی و دروغ ساخته شده. از این ته دار یک سوال باید کرد که آیا بانکهای سوئیس و آلمان امنیت دارند؟ پولهای دزدیده این ته دار در کدام بانک های اروپا هستند؟

    پاسخحذف
  11. ناشناس۲/۸/۹۱

    خوب اونم یه بدبخت بیسواد حقوق بگیر مثل بقیه که از بد روزگار شده رییس پلیس و فکر میکنه تحت مدیریت اون همه چی آرومه ...جهت اطلاع ایشون تو یه منطقه تو مشهد طی یک پروژه عمرانی 3 ماهه که ناظرش بودم 4 تا قتل اتفاق افتاد ...

    پاسخحذف
  12. ناشناس۲/۸/۹۱

    با اجازه به دوستانی که اینجا در باره دلایلِ ساعات تعطیلی نوشته اند و به بقیه دوستان توضیح بدهم که ( بنده هم 35 سال است که در المان زندگی میکنم) این ساعات تعطیلی که قبلا در المان و کشورهای اسکاندیناوی ساعت 18 بود و اکنون به ساعت 20 تغیر یافته، از دستاوردهای سازمانهای قوی سندیکاهای کارگری و کارمندی این کشورهاست. از انجائی که در این کشورها مغازه دارها بقول ایرانیها " خورده پا" نیستند و مغازه داری که خود بتنهائی بهمراه زن و فرزندانش کار بکنند کم هستند. در نتیجه بیشترین کارکنان در سوپرمارکتها و مغزه ها بعبارتی کارگر و یا کارمند حقوق بگیر هستند. سندیکاها این دستاورد را بر کارفرمایان غالب و اجبار کرد. چون کارگران خوانواده دارند و از انها نباید مانند " ماشین" کار کشید و انها همک شوهر و یا زن و بچه دارند و باید نزد خوانوادهایشان باشند و در واقع " زندگی" کنند. انها میگویند که کار میکنیم که زندگی کنیم نه زندگی میکنیم که کار کنیم. در واقع با این دستاورد "کیفیت" زندگی در اروپا بالاتر رفته و مردم " زندگی" میکنند.
    این است ان دلیل اصلی. البته بعد از دعواهای زیادی چند سالی است که این ساعات را زیاد کرده اند ولی از کارفرمایان قول گرفتند که به کارگران کنونی فشار نیاورند برای کار بیشتر بلکه کارگرِ اضافی استخدام کنند.

    پاسخحذف
  13. man 30 sal dar italia farsh froshi kardam in ke saet 7.30 basteh mishan marbot be 8 saet kari dar rooz hast va rabti be amniat nadareh va allan ham yek ganon jadid ejazeh mideh magazeh dar har saeti delesh bekhad bebandeh va yekshanbeh ha ham baz bashe va in masaleh marbot be saet kari mishe va rabti be amniat nadareh

    پاسخحذف
  14. dar morede apartamenha ham man avalin bare yek chenin chizi mishnavam seraidare sakhtemoonin saet 7 mireh va chon seraidar nist dar sakhtemon basteh mishe va az citofon bironi baraye tamas ba apartemanha estefadeh mishe va in ham rabti be amniat nadareh chon dar saethaie edari darboon be apartemanha khabar midan ke kasi mikhad bere be didaneshon va baed az saet edari citofone bironi

    پاسخحذف