۱۱/۱۱/۱۳۸۹

اسناد کودتا – مضحکه نظارت شفاف

در مجموعه «اسناد کودتا» دست کم دو یادداشت را به مسئله «کمیته صیانت از آرا» اختصاص دادم* که نشان از کارشکنی‌ها و مخالفت‌های شدید جریان حاکم با نظارت مردمی بر روند انتخابات داشت. با این حال پس از آنکه مهندس موسوی با گزارش آقای محتشمی‌پور عملا از امکان فعالیت این کمیته ناامید شد**، به ناگاه و در تاریخ 20 خردادماه 88 عباسعلی کدخدایی اعلام کرد: «برای ایجاد اطمینان بیشتر و اینکه مردم ببینند شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را به نحو مطلوب انجام می‌دهد، علی‌رغم اینکه در قانون چیزی برای بازدید نامزدها و نمایندگان آن‌ها از ستاد نظارت بر انتخابات وجود ندارد ما این امکانات را فراهم کرده‌ایم و در روز رای گیری نمایندگان نامزدها می‌توانند به طور مستقیم در ستاد نظارت بر انتخابات حضور داشته باشند». (از اینجا+ بخوانید) بدین ترتیب مشخص شد که از ابتد هما آن همه پرخاش‌جویی‌ها و اتهام‌زنی‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها بی‌پایه بود و اساسا امکان حضور نمایندگان نامزدها در ستاد نظارت بر انتخابات وجود داشت. با این حال این پایان ماجرا نبود.

در روز 22/3/88 نیز هیات مرکزی نظارتی که با هرگونه نظارت دیگران مخالف بود، در اجرای یک طرح هماهنگ اعلامیه داد و از نماینگان نامزدها برای حضور در این هیات دعوت کرد که آقایان آخوندی و ساداتیان به ترتیب به عنوان نمایندگان میرحسین موسوی و مهدی کروبی جهت استقرار در هیات مرکزی نظارت معرفی و در محل حاضر شدند. اما این نمایندگان كه می خواستند در روز انتخابات ناظر كار تجمیع باشند، اساسا به اتاق تجمیع راه داده نشدند و وزارت كشور را هم پس از معطلی با صدور اطلاعیه­ای ترك كردند:

«جناب آقای محصولی، وزیر محترم کشور
88/3/23
ساعت 2:15 بامداد

دقایقی پیش آماری توسط ستاد انتخابات کشور و آقای دانشجو در مقابل رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر گردید که اینجانبان نمایندگان نامزدها در سایت شمارش آراء وزارت کشور هیچگونه اطلاعی از چگونگی دریافت و تجمیع و انتشار آن نداریم و از آنجا که طبق مواد 28 و 32 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور پس از دریافت صورتجلسات (فرم 28) و روال قبل بایستی آمار را اعلام نماید به نظر می‌رسد اعلام نتایج فعلی مطابقتی با قانون ندارد.

ضمناً فضایی که برای استقرار نمایندگان کاندیدها در نظر گرفته شده دور از سایت شمارش آرا بوده و هیچگونه ارتباطی با این سایت ندارد. لذا در صورت استمرار این وضعیت حضور اینجانبان با عدم آن تفاوتی ندارد.
نماینده میرحسین موسوی
نماینده محسن رضایی
نماینده مهدی کروبی

رونوشت:
دفتر مقام معظم رهبری
هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات
ریاست محترم ستاد انتخابات کشور
» (از خلال نامه میرحسین به شورای نگهبان+ بخوانید)


پی‌نوشت:
* کمیته صیانت از آرا: بخش اول و بخش دوم
** به یادداشت «ضعف‌های ستاد انتخاباتی و پذیرش شکست در نظارت» مراجعه کنید

این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه ای» تهیه می شود. متن کامل این گزارش را می توانید از اینجا دریافت کنید و برای پی گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر