۱۱/۰۹/۱۳۸۹

مرگ خوب است اما برای همسایه!

آیت‌الله نوری همدانی از علمای دانشگاه الازهر مصر گلایه کرده‌اند که چرا علیه تظاهرات فتوا داده‌اند. (از اینجا+بخوانید) ایشان در یک موضع‌گیری بسیار دموکراتیک از علمای الازهر خواسته‌اند که به جای حمایت از دیکاتور، از مردم مظلوم حمایت کنند. اولین نکته‌ای که از خواندن گلایه این مرجع گرانقدر به ذهن من خطور کرد این بود که گویا از نظر ایشان مرگ خوب است، اما برای همسایه! تظاهرات مردمی هم خوب است اما فقط برای غیر ایرانیان. حمایت از دیکاتور هم کار بدی است، البته برای دیکاتورهای مخالف جمهوری اسلامی. (مثلا گمان نمی‌کنم اگر حرکت مشابهی در سوریه رخ دهد اینقدرها هم همکاری با دیکاتور کار بدی باشد) فراموش نکرده‌ایم که جناب نوری همدانی سال گذشته و در اوج بحران سرکوب مردم شعار ابتکاری «خامنه‌ای کوثر است، دشمن او ابتر است» را ابداع کرده و در جمع شاگردان خود آن را فریاد می‌زدند.

اما نکته دوم برای من این پرسش بود که بالاخره از دیدگاه دست اندرکاران محترم جمهوری اسلامی، اتفاقات مصر یک انقلاب اسلامی است یا غیر اسلامی؟ اگر اسلامی است پس چرا علمای گرانقدر علیه آن فتوا صادر می‌کنند؟ عجیب‌تر از آن اینکه چرا کسی فتوای علمای گران‌قدر را به هیچ خودش هم حساب نمی‌کند؟ نکند مردم مصر یک شبه همه شیعه شده‌اند و دیگر به علمای سنی گوش نمی‌کنند و منتظر هستند آیت الله نوری همدانی از ایران برایشان فتوا ارسال کند؟

پی نوشت:
البته به نقل از وبلاگ آقای خزعلی باید عرض کنم که دست کم یک مرجع تقلید اهل سنت به نام «شیخ یوسف قرضاوی» تیراندازی به سوی مردم را حرام اعلام کرده است. گمان می کنم اگر ایشان مورد شماتت آقای نوری همدانی قرار بگیرند کمی قابل انتظارتر است!

۱ نظر:

  1. گویا آقای قرضاوی در مصر سکونت ندارند و نان خور دولت مبارک نیستند

    پاسخحذف