۱۰/۳۰/۱۳۸۹

یک تغییر برای همخوانی در بخش های تیاتر و ادبیات

شاید اولین انگیزه ام برای نوشتن یادداشت در زمینه تیاتر معرفی نمایش های خوب برای علاقمندانی بود که به دنبال یک مرجع بودند. در واقع گمان می کنم در کشور ما مراجع کمی برای معرفی آثار هنری وجود دارند و به صورت معمول هر مخاطب یا باید اثر مورد علاقه خود را از طریق آزمون و خطا بیابد، که با توجه به هزینه های روز افزون و البته وقت محدود معمولا امکان پذیر نیست. یا اینکه باید به تجربیات و شناخت خود از کارگردان، نویسنده و یا دیگر هنرمندان مورد نظر اتکا کند. این حالت دوم، جدا از اینکه اساسا برای مخاطب عام امکان پذیر نیست، در کل می تواند به سمت نخبه گرایی کشیده شود و از دیده شدن آثار جدید قابل توجه و ظهور هنرمندان تازه کار جلوگیری کند. به گمانم این مشکل تنها با تکثر مراجع انتقادی برطرف می شود. بدین ترتیب که اگر منتقدان گوناگون در نشریات و رسانه های جمعی به صورت مداوم آثار هنری جدید را معرفی و نقد کنند، هر مخاطب می تواند به زودی منتقد نزدیک به دیدگاه های خود را پیدا کرده و از پیشنهادات او استفاده کند.

خلاصه اینکه کارکرد اولیه بخش تیاتر و بعدها ادبیات در «مجمع دیوانگان» را همین می دانستم و هنوز هم به این کارکرد اعتقاد دارم. با این حال گمان می کنم بتوان با همین وقت و انرژی یک کارکرد دیگر هم برای این بخش ها در نظر گرفت. پس از این به بعد تلاش می کنم که نمایش ها و کتاب هایی را که می خواهم در موردشان مطلب بنویسم دست کم یک هفته زودتر معرفی کنم. بدین ترتیب این امکان هم فراهم می شود تا دوستان دیگر هم در صورت تمایل به این آثار توجه کنند و پس از انتشار، آن ها هم نظرات احتمالا متفاوت خود را بیان کنند. گمان می کنم بدین ترتیب بتوان امیدوار بود که بحث بر سر این آثار گسترش بیشتری یابد. (شاید چیزی شود شبیه جلسات مشترک داستان خوانی اما به صورت مجازی و از راه دور)

برای شروع از حالا اعلام می کنم که هفته آینده در بخش ادبیات از رمان «به هادس خوش آمدید+» نوشته «بلقیس سلیمانی» خواهم نوشت. در بخش تیاتر چون معمولا در هفته بیش از یک نمایش می بینم و در این زمینه نظم چندان مشخصی ندارم، سعی می کنم روزهای چهارشنبه را برای تماشای تیاترهای از پیش اعلام شده تثبیت کنم. فقط امروز (پنج شنبه) به صورت یک انحراف از برنامه ساعت 18 نمایش «در خواب به سراغم آمد+» را در کارگاه نمایش می بینم تا بعد نمایش چهارشنبه هفته آینده را اعلام کنم.

پی نوشت:
اگر در زمینه تیاتر یا رمان و داستان مطلب می نویسید اما برای انتشار آن وبلاگی ندارید، مجمع دیوانگان مشتاقانه از انتشار آن استقبال می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر