۲/۰۵/۱۳۹۱

تصویری که مردم برزیل باید از فرهنگ ایرانیان داشته باشند


برخورد نخست: 
«لوییز ایناسیو داسیلوا» معروف به «لولا» احتمالا محبوب‌ترین رییس جمهور تاریخ برزیل بوده است. پس زمانی که او برای دولتمردان ایرانی پیغام فرستاد که از سنگسار «سکینه محمدی آشتیانی» خودداری کنند، (+) توجه بخش عمده‌ای از جامعه برزیلی به این پرونده جنجالی در خاک ایران جلب شد. پرونده‌ای که در آن خانم آشتیانی به دلیل آنچه «زنای محصنه» خوانده می‌شود به مجازات «سنگسار» محکوم شده بود. 

برخورد دوم: 
پس از آنکه دیپلمات ایرانی در استخر برزیلی دختربچه‌های 8 تا 16 سال را مورد اذیت و آزار قرار داد، سفارت‌خانه ایران در برزیل اعلام کرد که مسئله چیزی نبوده است بجز یک «سوء تفاهم به دلیل تفاوت‌های فرهنگی»! (+) قطعا شهروند برزیلی در برخورد با این توضیح دیپلماتیک مقامات ایرانی از خود خواهد پرسید «این تفاوت فرهنگی ما با ایرانیان چیست؟» آنگاه ممکن است به یاد نخستین برخورد خود با مسئله ایرانیان بیفتد! 

یک شهروند عادی برزیلی احتمالا اطلاعات اندکی از فرهنگ ایرانیان خواهد داشت اما جنجال اخیر ممکن است بسیاری از برزیلی‌ها را به این فکر بیندازد که از کنار هم قرار دادن همین اطلاعات اندک یک تصویر کلی از جامعه ایرانی در ذهن خود ایجاد کنند! آنگاه هیچ بعید نیست به این نتیجه عجیب و غریب برسند که «در فرهنگ ایرانیان، اگر زن و مرد با رضایت دوطرفه با هم ارتباط برقرار کنند مجازات می‌شوند و اگر مردی بدون رضایت زن از او استفاده کند مورد حمایت‌ قرار می‌گیرد»! 

اگر گمان می‌کنید چنین تصویری یک توهین آشکار و حتی برداشتی بی‌شرمانه‌ از فرهنگ کهن ایرانیان است، پس امیدوار باشید که برزیلی‌ها اصلا به سرشان نزند که برای تحقیق بیشتر به وبلاگستان فارسی مراجعه کنند! زیرا ممکن است در برخورد سوم با وبلاگ‌نویسی مواجه شوند که نه تنها تلاش می‌کند کل مسئله را یک «سناریو»ی طراحی شده از جانب بیگانگان نشان دهد، بلکه حتی در این عملیات متحیرانه کار را به جایی می‌رساند که اعتراف کند: «مشکل چهارم این سناریو، ابهام در بحث تعدی جنسی است. می دانیم که در ایران نوع برخورد با کودکان به خاطر شرایط فرهنگی فرق می کند. پیش آمده است که خود من در استخر، با کودکان دوستانم بازی و شوخی کرده‌ام در حالی که پدرانشان نیز ناظر بوده‌اند. این چنین رفتاری به گفته دوستان خارج نشین، در خارج از ایران عرف نیست. این سناریو در اصل یک رفتار غیرمعمول در خارج از ایران ولی معمول در ایران را، به عنوان تعدی جنسی مطرح کرده است».(+)

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر