۸/۰۵/۱۳۸۹

اسناد کودتا - هیات نظارت غیر قانونی

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه، پنجم آبان ماه 1387 اعلام کرد: «در اجرای ماده 2 قانون نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران اسامی اعضاء هیأت مركزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، اولین میاندوره ای هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میاندوره ای چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری كه در جلسه مورخ 87/8/8 شورای نگهبان انتخاب گردیده اند به شرح زیر اعلام می شود:

1ـ احمد جنتی.
2ـ محمدرضا علیزاده.
3ـ عباس كعبی.
4ـ احمد سالك.
5ـ سید فضل الله موسوی.
6ـ عباسعلی كدخدایی»
. (از فارس بخوانید)

اما این «ماده2 قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران» چیست؟ متن این ماده از قانون صراحت دارد: «شورای نگهبان قبل از شروع انتخابات دو نفر از اعضاء خود و پنج نفر از افراد مسلمان و مطلع و مورد اعتماد دارای حسن سابقه را با‌اكثریت مطلق آرای اعضای شورای نگهبان به عنوان هیأت مركزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری و سه نفر به عنوان عضو علی‌البدل انتخاب و به‌وزارت كشور معرفی می‌نماید». (متن کامل این قانون را از اینجا بخوانید)

حال اگر نگاهی به فهرست اعلام شده از جانب شورای نگهبان بیندازیم به سادگی درخواهیم یافت که در این فهرست علاوه بر احمد جنتی، آقایان محمدرضا علیزاده و عباس کعبی (دو عضو حقوقدان شورای نگهبان) و همچنین عباسعلی کدخدایی (حقوق دان دیگر و سخنگوی این شورا) حضور دارند که حضور این تعداد از اعضای شورای نگهبان در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات بر خلاف نص صریح قانون است. (فهرست اعضای شورای نگهبان را از اینجا بخوانید)

پی نوشت:
این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه ای» تهیه می شود. متن کامل این گزارش را می توانید از اینجا دریافت کنید و برای پی گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر