۹/۲۴/۱۳۸۸

یک توضیح در مورد برترین(!) روشنفکران جهان

یادداشت « آقای سروش! تفاوتی هست میان منطق و سفسطه » را که نوشتم با برخوردهای متفاوتی مواجه شدم؛ اما گمان می کنم نه خودم و نه هیچ کدام از دوستانی که نظراتشان را به نوعی منعکس کردند شرایط فعلی را چندان مساعد برای ادامه بحث بر سر ادعای «روشنفکری دینی» ندانستیم و بحث را هم پی نگرفتیم؛ با این حال در این میان دوستی با اصرار* قصد دارد تا به استناد ادعایی که عبدالکریم سروش را یکی از ده روشنفکر برتر جهان می داند تمام نقد من را باطل اعلام کند. با تکرار این ادعا برایم جالب شد که چه کسی سروش را یکی از ده روشنفکر برتر جهان اعلام کرده است؟


جست و جو در چنین مواردی کار دشواری نیست. با یک سرچ ساده خیلی زود ماجرا مشخص می شود. چندی پیش خوانندگان یک مجله آمریکایی(فارن پالیسی) و یک نشریه بریتانیانی(پراسپکت) (که من نام هیچ کدام را تا کنون نشنیده بودم) به یک نظر سنجی دعوت می شوند تا به روشنفکران مردمی (بخوانید روشنفکر محبوب خود) رای دهند.(از فرارو بخوانید) نتیجه هم بسیار جالب است؛ اگر متن این خبر را از سایت خود دکتر سروش بخوانید متوجه می شوید که دوستان مسلمان مثل همیشه به چنین نظر سنجی هایی یورش می برند و ده روشنفکر برتر جهان عبارت می شوند از: «فتح‌الله گولن، محمد یونس، یوسف القرضاوی، اورهان پاموک، اعتزاز احسان، عمرو خالد، عبدالکریم سروش، طارق رمضان، محمود مدنی و شیرین عبادی»!


بدون تردید باعث افتخار من خواهد بود اگر روزی اندیشمندی از کشور من در میان اندیشمندان برتر جهان قرار گیرد؛ اما اولا هیچ گاه حاضر نیستم چنین عقده ای را با خود فریبی و جنجال سازی ارضا کنم (گمان می کنم هنوز هم از شر افسانه پروفسور حسابی خلاص نشده ایم!)؛ دوما هیچ گاه حاضر نیستم اندیشه ای را به صرف اینکه مطرح کننده آن مثلا «برترین روشنفکر جهان» خوانده می شود بپذیرم.



پی نوشت: * این اصرار که می گویم علاوه بر کامنت دانی وبلاگ خودم به توهین هایی در گوگل ریدر مربوط می شود که نیازی به پاسخ ندارد.

در همین زمینه بخوانید: «من نقد می کنم پس هستم».

۶ نظر:

  1. سروش جزوه برترین روشنفکرهای جهان؟!!دقت کردید ما ایرانی ها چه قدر عاشق این صفت های تفضیلی هستیم، برترین،اولین،بهترین، تنهاترین....

    پاسخحذف
  2. Of course Dr.Soroosh is not the most important intellectual in the world, and even if he was it doesn't cause any immunity against criticism. But indeed he is one of most brilliant political philosophers and most effective reformist scholar in Iran and I've read your idea about his interview in BBC and as a frequent reader of your nice blog I have to say that you criticism is inconsistent and not logical and I don't accept that and one more thing; Foreign Policy is journal of a famous independent American society and with a good reputation in international affairs so don't say that I've never heard of that, it just shows your rude behavior which is not good for such a informant blogger.

    پاسخحذف
  3. هیشکی نمیگه ماست من ترشه ویه سری این وسط وقتی میخوان تعریف کنن میگن ماست من برج میلاده

    پاسخحذف
  4. حاجی شرمنده من ادعا کردم که سروش جزو اوناس. یکی 2 سال پیش تو خبرنامه امیر کبیر خوندم و بعدها چن بارم از دهن یکی دو نفر شنیدم که تو لیست چن تا از خفن ها مثل هابرمارسم هستن.
    خیلی برام مهم نبود که برم چک کنم چون سروش از امثال هابرماس برام مهمترن. چون دغدغه های منو جامعه ی منو "سعی" میکنه بیان کنه ...
    تو ریدرم من فقط با چن نفر خاص در ارتباطم و اون جوابم فقط برا یه نفر گذاشتم و فک نمیکردم همه بتونن بخونن.
    ولی تا اونجا که نقد سروش کردی من صحبتی نداشتم ولی وقتی در مورد ارتزاق از دین توسط سروش گفتی اونقدر عصبانی شدم که اینم گفتم با اینکه مطمئن نبودم...
    تو ریدرم میرم دوباره کامنت می زارم.
    بازم شرمنده...
    در ضمن ماست من برج میلاد نیس ولی از همه ی بیشتر ماستای این بازار (که به درستی گفتی وقت بحث کردنش الان نیست ) شیرین تره!

    پاسخحذف
  5. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  6. من که کلی عذر خواهی کردم ولی فک کنم تامل رو این قسمتها از خبر بد نباشه. به اسمه چامسکی، و ریچارد داوکینز(بزرگترین بی خدای زنده نویسنده ی کتاب پرفروش The God Delusion و صاحب آخرین تئروی نفی وجود خدا (بوئینگ 747) توجه کنیم و بگیم دمه مسلموناش گرم...)

    \\
    اشتباه نکنید. این رأی‌گیری فقط برای انتخاب روشنفکران مسلمان نبوده، ولی این شایبه شکل گرفته است که نوعی سیل آرا به‌سوی روشنفکران سرشناس مسلمان از سوی خوانندگان مسلمان سرازیر شده تا آن‌ها، از چهره‌هایی همچون نوام چامسکی و آمارتیا سن بالاتر بایستند.

    البته مدیران فارن پالیسی [که ژورنال معروفیه] می‌گویند همین واقعیت را می‌توان نشانه محبوبیت ده روشنفکر مردمی برتر دانست، چرا که آن‌ها کسانی هستند که با مردم خود ارتباطی روشن[سفسطه!!؟؟] و گسترده دارند. فارن پالیسی می‌گوید یقیناً این مهارت برقراری ارتباط، برای صدرنشینان این فهرست «یک دارایی» است.
    .
    .
    .
    بعد از ده نفر نخست، نوام چامسکی، ال گور، برنارد لوییس (مورخ، بریتانیا و آمریکا)، اومبرتو اکو (رمان‌نویس، ایتالیا)، ایان هرسی علی (فعال و سیاستمدار، سومالی و هلند)، آمارتیا سن (اقتصاددان توسعه، هند)، فرید زکریا (نویسنده و روزنامه‌نگار، آمریکا)، گری کاسپاروف (فعال دموکراسی‌طلب، روسیه)، ریچارد داکینز (زیست‌شناس و نویسنده، بریتانیا) و ماریو بارگاس یوسا (رمان‌نویس، پرو) به ترتیب یازدهم تا بیستم شدند.

    پاسخحذف