۹/۲۶/۱۳۸۸

آیا در یک دام از پیش تعیین شده خواهیم افتاد؟

21 آذرماه (چهار روز پیش) احمد خاتمی در جمع تعدادی از طلاب قم ضمن حمله مجدد به حامیان جنبش سبز مدعی شد: «اين افراد بنای بر ادامه فتنه دارند و مي خواهند در 27 آذر هم فتنه كنند». با مشاهده چنین اظهاراتی شاید بسیاری از فعالان جنبش سبز در عین شگفتی مجددا به تقویم های خود مراجعه کردند تا ببینند این «27آذرماه» چه روز خاصی است که احمد خاتمی از آن خبر دارد اما اعضای جنبش فراموشش کرده اند؛ با این حال تا جایی که من پی گیری می کردم هیچ گاه کسی متوجه نشد چرا از چنین روزی به عنوان یک روز «فتنه» (همان راه پیمایی خودمان) نام برده شده است.

طی چند روز گذشته چهره های شاخص جنبش سبز، از میرحسین، خاتمی و کروبی گرفته تا مجمع روحانیون مبارز بارها خواستار صدور مجوز برای راه پیمایی سبزها در حمایت از آیت الله خمینی شده اند. مجوزی که هنوز صادر نشده است؛ در مقابل حکومت خواستار آن شده تا همه مردم در روز جمعه (27 آذر) و پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان آمده و توهین به عکس آیت الله خمینی را محکوم کنند. این درخواست تا کنون با موافقت چهره های شاخص جنبش مواجه نشده است و آنان همچنان بر صدور یک مجوز جداگانه تاکید دارند؛ حتی کروبی و موسوی تهدید کرده اند در صورتی که این مجوز صادر نشود، مسوولیت عواقب حضور خودجوش مردم با خود کودتاچیان است. با این حال گروه هایی هم هستند که به صورت خوجوش برای شرکت مردم در راه پیمایی 27آذر دعوت به عمل می آورند. من گمان می کنم تاکید چهره هایی همچون مجید انصاری بر حاضر نشدن در راه پیمایی 27 آذر ناشی از درایت و وقوف به خطراتی است که حاضر شدن در این تجمع برای حامیان جنبش سبز به همراه دارد. حتی این حقیقت که برخلاف روزهای رسمی گذشته (نظیر روز قدس و یا 13آبا) این بار موسوی، خاتمی و کروبی نیز بر جداگانه بودن تجمع هوادارن جنبش سبز تاکید دارند می تواند هشدار دیگری باشد برای نیفتادن جنبش در یک دام از پیش تعیین شده.

پی نوشت:
در جست و جوهایی که برای تکمیل این یادداشت انجام دادم به این یادداشت و استقبال از آن در سایت بالاترین برخورد کردم که برایم بسیار عجیب بود؛ چطور می توان برای خطاب قرار دادن سران جنبش از فهرست « گروه انقلاب سبز! سردبیر عزیز سایت موج سبز آزادی! مدیر محترم فیس‌بوک موسوی! عمو محسن سازگارای گرامی!» استفاده کرد و حتی در بالاترین این فهرست را «هماهنگ کنندگان جنبش» خطاب کرد؟ من تنها در صورتی در راه پیمایی 27 آذر شرکت خواهم کرد که از سوی موسوی، خاتمی، کروبی و یا دست کم یکی از احزاب اصلاح طلب دعوتی صورت گرفته باشد. تنها خبری که تا کنون رسیده این است که مجید انصاری تاکید کرده است روز جمعه در راه پیمایی شرکت نخواهیم کرد.

۴ نظر:

  1. ناشناس۲۶/۹/۸۸

    رفع اتهام شدی!!!D:
    (;



    zOdiaC

    پاسخحذف
  2. متوجه نشدم کی متهم شدم و چرا رفع اتهام دشم!

    پاسخحذف
  3. همان قضيه حك و حكاكي!!!:)

    پاسخحذف
  4. سلام
    منو یادت میاد؟؟
    یه مطلب نوشتم که پیرو بحث های گذشته مونه. اینکه چرا نوشتم هم تو وبلاگم توضیح دادم.
    راجع به این مطلبتم در مورد یک دام بودن این جمعه، منم احتمال میدم همین طور باشه...

    پاسخحذف