۵/۱۲/۱۳۸۹

امسال ساخت «صبر و استقامت جنبش سبز» است

یکی دو ماهی می شود که با وبسایت «لایک خور» آشنا شده ام. با توجه به تغییر رفتار کاربران اینترنتی کشور از مراجعه مستقیم به وبلاگ ها و وبسایت ها به سمت استفاده از ابزارهای خوراک خوان (به ویژه گوگل ریدر*)، ایجاد مجموعه ای برای تحلیل و پوشش وقایع «گوگل ریدر» کاملا ضروری به نظر می رسید که دست اندرکاران «لایک خور» به خوبی از عهده آن برآمده اند. اولین و ساده ترین اطلاعی که این وبسایت در اختیار مراجعان خود قرار می دهد پست های «پر لایک» است که در صفحه اول به صورت روزانه فهرست می شوند. به باور من مروری بر این پست ها می تواند معیار خوبی برای تشخیص ذایقه کاربران اینترنتی کشور باشد. ذایقه ای که باز هم به باور من در حال تغییر است.


طی سال گذشته و به دنبال وقایع پس از کودتا فضای اینترنتی کشور (به ویژه وبلاگستان) به تبع فضای حقیقی سیاسی شد. کار بدان جا رسید که حتی وبلاگ هایی که هیچ گاه وارد مباحث سیاسی نمی شدند (بارزترین نمونه اش وبلاگ های حوزه آی-تی است) هم ناگاه به سوی مسایل سیاسی کشیده شدند. در مقیاسی متفاوت حتی می توان گفت مجموع کاربران اینترنی افزایش چشم گیری پیدا کرد و خلاصه اینکه وبلاگستان رونق کم سابقه ای یافت. با این حال به گمان من مدتی است این تغییرات ناگهانی در حال گذار هستند و هیجان پیشین به مرور فروکش می کند. پست های مورد استقبال و پرلایک رفته رفته از محتوای سیاسی عاری می شوند و توجهات به مرور به مسایل مورد استقبال در دوران پیش از کودتا باز می گردد. من هیچ گونه قضاوت ارزش بندی شده ای در این رابطه ندارم. آن را یک رخداد مثبت و یا منفی قلمداد نمی کنم. تنها می توانم بگویم این یک پیامد کاملا طبیعی، به دنبال یک سال پر تنش و پر هزینه است.


امسال سال «صبر و استقامت جنبش سبز» است. به گمان من تعبیر مناسبی از این نامگذاری را می توان در فضای وبلاگستان مشاهده کرد. جایی که وبلاگ نویسان سیاسی به مرور کارشان دشوارتر می شود و باید با تلاش بیشتری شعله های مقاومت و امیدواری را همچنان روشن نگاه دارند. تردیدی هم ندارم که این دوره دیری نخواهد پایید و شاید در مدتی کمتر از یک سال فضا دوباره تغییر خواهد کرد و آتش نهفته در زیر خاکستر دوباره زبانه خواهد کشید. تا آن زمان به عنوان یک پیشنهاد برای خود و دیگر دوستانم گمان می کنم باید باب تغییرات ذایقه عمومی، آمادگی تغییر در روند وبلاگ نویسی را داشته باشیم. نمی توان نسبت به تغییرات محیطی بی تفاوت باقی ماند و همچنان انتظار موفقیت و اقبال داشت. به شخصه برای این دوره برنامه های ویژه ای در نظر دارم که امیدوارم به زودی موفق به اجرای آنها شوم.


پا نویس:

* یادداشتی در مورد «طریقه استفاده از گوگل ریدر» بخوانید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر