۱۰/۰۹/۱۳۸۸

یک تظاهرات خوب

تجمع امروز را کامل دیدم؛ از میدان ولیعصر تا چهارراه ولیعصر؛ از آنجا با هزار زحمت (جمعیت واقعا فشرده بود و خیال حرکت هم نداشت) تا انقلاب و سپس از انقلاب تا امیرآباد رفتم و همه را دیدم؛ جمعیت چندصدهزار نفر بود؛ (سیصدهزارنفر گمان می کنم واقع بینانه و نزدیک به حقیقت باشد) تردیدی ندارم که بزرگترین تجمع سال های اخیر حامیان نظام بوده است؛ قضاوتی در مورد اینکه این جمعیت از کجا آمده بود ندارم. اینجا فقط دوست دارم چند نکته که همان موقع به ذهنم رسید را بنویسم:


1- به شدت به موسوی و پس از او به خاتمی توهین می کردند، اما تنها زمانی چشمانشان از اوج نفرت برق می زد که از هاشمی حرف می زدند؛ گمان می کنم هنوز هم نظام برای حفظ حامیان احمدی نژاد ناچار است از خزانه نفرت از هاشمی بهره بگیرد. (به کروبی توهین نمی کردند؛ بیشتر مسخره اش می کردند)


2- هیچ وقت دوست نداشته ام در مورد یک جماعت یک حکم کلی صادر کنم؛ اما این بار که این کار را می کنم گمان می کنم بیش از هر زمانی به واقعیت نزدیک هستم. این جماعت «بی ریشه» بودند. این را به عنوان یک توهین قلمداد نکنید؛ زاغه نشین بودن یک ننگ نیست؛ یک درد است؛ آنچه من می دیدم زاغه نشین های بی ریشه ای بودند که بسیاری همچنان در همان فقر زندگی می کردند و بسیاری دیگر شاید به مدد رانت و حمایتی صرفا از لحاظ اقتصادی رشد کرده بودند؛ اما از نظر فرهنگی اینها واقعا بی ریشه بودند؛ به هیچ چیز اعتقاد نداشتند؛ در ظاهر مذهبی هستند اما وقتی با آنها مواجه می شوید خیلی زود در خواهید یافت که با یک فرد مذهبی سنتی مواجه نیستید؛ از الفاظی استفاده می کنند که به معنای واقعی «مبتذل» است. رفتارشان گاه بی بند و بار و گاه وقیحانه است. من در میان خانواده های سنتی و مذهبی زندگی کرده ام و بدون تردید از آن فرهنگ چنین حرکاتی سر نمی زند؛ چادر به سر می کنند و یا ریش می گذارند؛ اما نه از چشم چرانی ابایی دارند، نه از قهقهه زدن در روز سوم کشته شدن حسین؛ برای یک پاکت شیر یا ساندیس و کیک از روی جنازه همدیگر هم رد می شدند؛ باز هم تاکید می کنم «تورم زاغه نشین های بی ریشه»، (درست به مانند همانچه در شخص احمدی نژاد تبلور می یابد) بهترین توصیف این جماعت بود.


3- جناب سخنران یک جا از دست مردم عصبانی شد و فریاد زد «ساکت باشید، دارم استدلال می کنم». برایم خیلی جالب بود؛ واقعا داشت استدلال می کرد؛ تمام تلاششان را به کار گرفته بودند تا حتی با استناد به آمار فقهای مجلس خبرگان بیست سال پیش ثابت کنند که خامنه ای صلاحیت رهبری را دارد؛ به هیچ وجه قصد نداشت صرفا مردم را تحریک کند و از هیجانی شدن آنان استفاده کند؛ به نظرم رسید خوب فهمیده اند دیگر هیجانات آنی کارکرد خود را از دست داده؛ پایه های نظام بسیابه واقع متزلزل شده و نیازمند «استدلال» است.


4- در کل احساسی به من می گوید بیش از حد نگران این تجمع بودیم؛ شنیدم که سخنران تاکید می کرد نباید شعارها را معطوف به افراد کنیم؛ ما با فرد خاصی مشکل نداریم؛ ما می خواهیم از ولایت دفاع کنیم؛ در بیانیه پایانی هم هیچ اشاره ای به درخواست بازداشت و سرکوب وجود نداشت.




اما حواشی:


1- خیلی خوشحال بودند؛ شاید احساسی را داشتند که ما روز تجمع انقلاب به آزادی (دوشنبه بعد از انتخابات) داشتیم؛ احساس کردم برای شش ماه است که خود را در در اقلیت جامعه دیده اند و اکنون که در میان دریایی از همنوعانشان قرار گرفته اند احساس خوبی دارند.


2- یک گروه سه چهار نفری از جوانانشان که گویا تحت تاثیر رفتار معترضین در روز قدس قرار گرفته بودند دلشان می خواست هر وقت از پشت بلندگو شعاری داده می شد اینها شعار متفاوتی بدهند. مثلا وقتی گفته می شد «مرگ بر آمریکا» اینها به جای تکرار فریاد می زدند «مرگ بر موسوی» و بعدش هم کلی از این ساختار شکنی خود مشعوف می شدند و قاه قاه می خندیدند. در کل شاید نود درصد شعارهایشان را از روی شعارهای جنبش کپی می کنند؛ مثلا: «این ماه، ماه خون است؛ فتنه گر سرنگون است»! «ما اهل کوفه نیستیم! تا آخرش می ایستیم»!


3- یک نوجوان دبیرستانی بود که با یک بلندگوی دستی رهبری یک گروه 20-30نفری از هم مدرسه ای هایش را بر عهده داشت. باید شعاری را تکرار می کرد با این قافیه که «خاتمی و کروبی و موسوی». بنده خدا انگار دستپاچه شده بود مدام می گفت «میرحسین و کروبی و موسوی»! یک مرد چهل ساله بیسیم به دست هم کنار ما در پیاده رو ایستاده بود که هرچند وقت یک بار می رفت و زیر گوشش تذکر می داد و اصلاح می کرد، اما بی فایده بود؛ دو تا فریاد که می زد باز هم خاتمی از یادش می رفت!


4- تا دلتان بخواهد عکس خمینی، خامنه ای، چمران، همت و باکری پاره شده بود و توی جوی آب و کف خیابان افتاده بود و به قول شاعر «کک کسی را نگزید»!

۲۴ نظر:

  1. ناشناس۹/۱۰/۸۸

    خیلی عالی بود، ممنون!

    پاسخحذف
  2. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    زمانی‌ فرخی یزدی نوشت:...

    آن کسی‌ را بستاید که اندر همه عمر.....

    بهر آسایش مردم قدمی‌ بردارد......

    نیک مرد آن که نگردد دل او هرگز شاد.....

    مگر از خاطر کس بر غمی بردارد......

    مردم از دوره ضحاک به تنگ امدهند.....

    کاوه‌ای کاش برآید علم‌ای بردراد......


    ای کاش فرخی یزدی زنده بود و جوانان و ملت سبز ایران را میدید که چگونه آرزوی او به حقیقت پیوسته!

    پاسخحذف
  3. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    فققط این رانفرموده اید که این دیگر حد اعلای نیروشان بود که اورده بودندیعنی از بچه شیررخواره تا پیرمرد 90 ساله یعنی در تهران به این وسیعی از لحاظ جمعیت به گفته شما 300000نفر را در نظر بگیریم که نصف بیشترش کارمندان ادارات دولتی لودند که بعد تعطیلی به اجبار آمده بودندوبقیه هم برادران سپاهی و ارتشی که به اینها هم نباید زیاد دلخوش کنند چون به هرحال نصفشون از مردمند و ارتش هم کلهم اجمعین می ماند 20000الی 30000نفر ی که ذوب ذوبند

    پاسخحذف
  4. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    به نظر من هم واقع بینانه بود اما سیصد هزار کمی‌ اغراق است آنچه مهم است یادوری این مطلب است که هر کسی‌ در ایران قدرت را قبضه کند اگر قورباغه پرست هم باشد با توجّه به نقش دولت و پول نفت این تعداد را میتواند جمع کند و نمایش بدهد

    پاسخحذف
  5. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    mersi kheili aaaali bood ,, dastet dard nakone,,, jedi doost dashtam yeki aaz balaa be tazahoraat emrooz negaah kone,,,, mersi

    پاسخحذف
  6. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    :)
    خيلي قشنگ مي نويسي، انگار آدم ميخونه متنتو آروم ميشه
    سبز باشي

    پاسخحذف
  7. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    dastet dard nakone ,,,vali man fekr nemikonam 300000 nafar boodand ,,,in ragham kheili balast,,,

    پاسخحذف
  8. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    سلام. دربارۀ تظاهرات روز چهارشنبه گزارش خوبی داده اید ولی آیا متوجه حضور لبنانیها نشدید که با پوسترهای بزرگِ سید حسن نصرالله حضور داشتند؟ آیا آن چند زنِ لبنانی را در نزدیکی میدان انقلاب ندیدید با آن قیافه‌های تابلو؟ من نیز همان نزدیکی بودم. آیا متوجه آن جوانک عرب نشدید که برای حاضران نوحه خواند پس از قرائت شدنِ «بیانیه»؟

    پاسخحذف
  9. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    سلام من دیروز(4شنبه) به عینه شاهد فرستادن 15 اتوبوس از دانشگاه امام حسین (وابسته به سپاه) و تعطیلی دانشگاه بودم. در ضمن در ستاد مشترک سپاه نیز همینطور بوده. حتی عزیز جعفری نیز در تجمع دیروز حضور داشته.

    پاسخحذف
  10. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    اين توصيف تصوير کاملي بود از احساسي که در ايام انتخابات به من از مشاهده حاميان احمدي نژاد در مصلي دست داد و نمي توانستم اين جمعيت را به صفت مشترکي خطاب کنم.

    پاسخحذف
  11. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    دلم برات می سوزه چون واقعا کور هستی و رفتی و ندیدی واقعا خدا حرف قشنگی می زنه که صم بکم عمی فهم لا یبصرون اصلا ولش کن شما که این چیزا رو نمی فهمید!
    جالبه که ما از شمال شهر اومدیم و با جون و دل اومدیم نه فقیریم نه بی ریشه ایو شمایید که ریشه ندارید و به هر کار قبیحی دست می زندید
    شخصی هم تیپ شما روی کارتون نوشته بود:ما ... خوردیم بهت رای دادیم موسوی!
    آخه آدم بی انصاف کدوم اداره ای اجبار به راهپیمایی کرده بود چرا خودتونو با این حرفها خر می کنید
    راستی به جمعیت میلیونی نمی گن 300000 تا!
    بهامید این که آدم شین

    پاسخحذف
  12. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    دوست عزيزي كه ميگي ما كوريم.چطور زمان انتخابات مي گفتين طرفداراي موسوي بالا شهر نشينن و طرفداراي احمدي نژاد مستضعف؟حالا از اينكه مي گيم پايين شهري بودن ناراحت مي شي؟بحث اكثريته نه اطلاق.موقع برگشت،تو متروي دروازه دولت،20-25 نفر ميرفتن سمت بالا و در مقابل 200-250 نفر مي رفتن به سمت پايين.تازه قطار شهرري هم سوار نشدن.صبر كردن قطار حرم مطهر بياد.و خداي من شاهده كه براي سوار شدن همديگه رو مي زدن و فحشاي ركيك به هم ميدادن.رو زميناي مترو نشسته بودن و جلوي مردا بچه شير مي دادن.ما كوريم؟

    پاسخحذف
  13. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    ضمناً ما روز 25 خرداد كه از امام حسين تا اكباتان بوديم 3-4 ميليون بوديم.بعد شما چطوري از كريمخان نا آزادي ميليوني بودين؟توهم شاخ و دم نداره.چه امتظاريه وقتي تلويزيون مي گه دهها ميليون نفر!انگار كل ايران 70 ميليون بيشتره

    پاسخحذف
  14. ناشناس۱۰/۱۰/۸۸

    بسیار زیبا و برای انسان های وجدان دار تکان دهنده بود.
    تشکر

    پاسخحذف
  15. حزب الله۱۰/۱۰/۸۸

    خداییش از خریت تو و امثال سبزیتون حال کردم.دیگه کور بودید که BBC و VOA و شبکه های خبری دیگه که حامی سبزکها هستش تصاویر رو نشون دادن.شما که جز خواص هستید دیگه چرا این حرفا رو میزنید؟راستی کیک و ساندیس رو که ما هر چی گشتیم پیدا نکردیم.
    در ضمن نگارنده متن واقعا شما دارید تو این مملکت حروم میشید،برید هند اونجا لااقل بهتون بها میدن و میپرستنتون.
    (نکته انحرافی:آخه گاو پرستن)


    مرگ بر منافق.
    مرگ بر وطن فروش.
    لعن الله علی عدوک یا حسین
    کروبی و خاتمی و میرحسین.

    پاسخحذف
  16. سلام
    واقعا جمعیت میلیونی بود!ولی خقیقتا خوب گفتی"این جماعت «بی ریشه»" که برای کیک ساندیس هم حاضرن از روی هم رد شن!
    دوست دارم ببینم اگه همین میلیون نفر(شما بخوان چند ده هزار نفر!!!)جلوشون مثل عاشورا اسلحه می گرفتن وایمیسادن یا؟!جوابش واضح ه و نیاز به حتی تفکر هم نداره!
    راستی تو این راهپیمایی این بادکنک فروشا حسابی حال کردن!خاک بر سر تلویزیون کودتا که این زحمتکشان!راه پیمایی را از جلو هم نشون می داد!!!

    ولی کور خوندن:
    ما بیشماریم

    پاسخحذف
  17. سلام
    واقعا جمعیت میلیونی بود!ولی خقیقتا خوب گفتی"این جماعت «بی ریشه»" که برای کیک ساندیس هم حاضرن از روی هم رد شن!
    دوست دارم ببینم اگه همین میلیون نفر(شما بخوان چند ده هزار نفر!!!)جلوشون مثل عاشورا اسلحه می گرفتن وایمیسادن یا؟!جوابش واضح ه و نیاز به حتی تفکر هم نداره!
    راستی تو این راهپیمایی این بادکنک فروشا حسابی حال کردن!خاک بر سر تلویزیون کودتا که این زحمتکشان!راه پیمایی را از جلو هم نشون می داد!!!

    ولی کور خوندن:
    ما بیشماریم

    پاسخحذف
  18. مهدی م۱۰/۱۰/۸۸

    ممنون گزارش خوبی بود
    حس شما رو هم نسبت به بی ریشه بودن درک می کنم ولی گزارش شما رو از حالت بی طرفانه بودن درآورده. به نظرم به جای این جمله باید چند پاراگراف از صحنه هایی که دیدید بنویسید تا اگر این حس درست باشد به خوانندگان منتقل شود.
    در خصوص حضور کارمندان، فی الواقغ همینطور بوده. من همان ساعت امیر اباد رو به سمت بالا طی کردم و حجم زیاد اتوبوس و مینیبوس رو دیدم که اینها رو پیاده می کرد و دسته دسته با هم می آمدند. بعضی ها هم مجهز به بلندگو بودند. پرچم و تابلوی اداره خود را هم در جلوی دسته خودشان حمل میکردند.
    اینکه خانوادگی نبودند خیلی جالب بود.
    جالب بود که در طول خیابان امیر اباد هیچ کس به آنها نمی پیوست. برخلاف تظاهرات سبز که همینطور قطره قطره از کوچه و پس کوچه جمعیت به هم می پیوندد.یک گروه دیدم که امگار برای اول بود از این خیابان می گذشتند و در عین اینکه شعار می دادند توجه خاصی به اطراف داشتند. معلوم بود از شهرستانهای اطراف تهرانند
    ولی باز هم بودند کسانی که خودشان آمده بودند . من دیروز برای اولین بار بعد از این سه چهار ماهه اخیر تونستم بایکی از همکارانم که طرفدار سفت و سخت احمدی نژاد هست در باره کشور و آینده آن صحبت و تحلیل کنم. چون او تا الان به کل ما رو رد می کرد/ ولی الان یه خورده احساس بهتری داشت و می گفت اگه شما هم هستید ما هم هستیم. این نکته جا برای کار زیاد دارد.

    پاسخحذف
  19. ممنون از این گزارش خوب.. خبرنگار خوبی شدیا :)
    والله تو اداره ما که همه همکارا رفتن . حتی اونا که من میدونستم به کی رای دادن!! بیچاره کارمندای شرکتی و قراردادی و اینا از ترس رفتن

    پاسخحذف
  20. در ضمن این حزب الله هم دقیقا مصداق همین جماعتی هست که توصیف کردیا.. آفرین

    پاسخحذف
  21. ناشناس۱۱/۱۰/۸۸

    این گروه بی ریشه در هر دو طرف وجود دارد هم در طرفداران جنبش سبز هم در طرفداران حکومت. بدبختی این جاست که اگر به فرض انقلاب بشه همین گروه است که به قدرت میرسه و ایرانی بدبخت باید بیست سی سال دیگه صبر کنه تا اینها مملکت داری یاد بگیرن همون اتفاقی که در انقلاب پنجاهو هفت افتاد .

    پاسخحذف
  22. ناشناس۱۱/۱۰/۸۸

    Marg bar hezbollah!

    پاسخحذف
  23. ناشناس۱۱/۱۰/۸۸

    dar hamin commentha mobtazal gooyi va bi-rishegi be aan mana ke nevisandeye matn goft moshakhas ast. moghayese konid no-e kalam ra!!!shahed ra khod avardand

    پاسخحذف
  24. آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
    حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
    بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
    چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست

    پاسخحذف