۸/۱۰/۱۳۹۰

کوتاه در مورد بازیکنان پرسپولیس و حواشی این روزها

1- این روزها سراغ هر کدام از رسانه‌‌های جمعی که می‌روید فریاد واویلا سر می‌دهند که این «فاجعه اخلاقی» (حرکت بازیکنان پرسپولیس در جریان بازی با تیم داماش گیلان) جامعه را تکان داده و افکار عمومی را مکدر کرده و باید به اشد مجازات برسد. با این حال من که هر کجا پایم را گذاشتم و بحث ماجرا پیش آمد همه می‌خندند و شوخی می‌کنند و خلاصه کیفور می‌شوند. دست کم از نگاه جامعه «مردان» ایرانی، این حرکت به هیچ وجه یک «شوک» اخلاقی به نظر نمی‌رسد و بیشتر سر نهانی بود که فاش شدنش در رسانه ملی سوژه خنده شده است. من، هیچ وقت نتوانستم جذابیت این گونه «شوخی دستی»ها را درک کنم اما خوب می‌دانم که دست کم در جامعه مردان ما «فاجعه اخلاقی» محسوب نمی‌شود.


2- در همان دیدار معروف، نیمی از ورزشگاه یک صدا زشت‌ترین الفاظ و توهین‌ها را در مورد خانواده یکی از بازیکنان به کار می‌بردند. هر کس این را می‌شنود خم به ابرو می‌آورد که «جو ورزشگاه‌ها واقعا کثیف شده» و «واقعا فوتبال بازی کردن ارزش این همه فحش خوردن را ندارد». با این حال رسانه‌های گروهی انگار که از کنار یک مسئله روزمره و طبیعی عبور می‌کنند این حرکت را نادیده می‌گیرند. حتی در برنامه نود، عادل فردوسی‌پور هم بعد از چند اشاره ساده از کنار ماجرا می‌گذرد و به بحث «فاجعه اخلاقی شوخی دستی» می‌پردازد.


3- در برنامه نود از مسوول کمیته انضباطی پرسپولیس پرسیده می‌شود که چرا به دروغ وقوع این ماجرا را تکذیب کرده است؟ خیلی راحت حرفی می‌زند با این مضمون که «ما فکر کردیم دروغ بگوییم بهتر است و فضا آرام می‌شود»! از نظر من فاجعه اخلاقی این است که «مسوول کمیته انضباطی یک باشگاه فرهنگی ورزشی» ابدا ابایی نداشته باشد که بگوید «ما هروقت صلاح بدانیم دروغ می‌گوییم».


4- از نگاه من، در فوتبالی که تماشاگرانش یک صدا فحش ناموس می‌دهند و مدیرعاملش (کاشانی) لیدرها را تحریک می‌کند که به سرمربی خودش (علی دایی) فحش بدهند و مسوولین انضباطی‌اش مثل آب خوردن دروغ می‌گویند، این حرکت اخیر هیچ «ساز ناهمگونی» نیست. بیخودی دارند شلوغش می‌کنند. بالاخره همه چیز این فوتبال باید به همه چیزش بیاید.


5- همه‌‌اش به کنار. من به عنوان یک استقلالی، اگر از چند بازیکن پرسپولیس هم خوشم بیاید، قطعا نصرتی و شیث جزو آنان نیستند. اما این روزها با خودم فکر می‌کنم این حجم حمله و فشار به این دو نفر چه بلایی بر سرشان می‌آورد؟ چرا حتی یک نفر هم پیدا نمی‌شود که بخشی از این فشار را تقبل کند؟ چرا یک بزرگتری پیدا نمی‌شود که بیاید خودش را سپر کند؟ همه دارند فریاد «اشد مجازات» سر می‌دهند. گویی یک گلادیاتور در میدان نبرد شکست خورده و تماشاگران خوشحال خواستار مرگ او هستند. واقعا در این ورزش ما آنقدر جوان‌مردی باقی نمانده که یک نفر بیاید و این بار سنگین فشار را کم کند؟ حتما باید این دو نفر زیر این حجم تخریب خودکشی کنند تا به یادمان بیاید آن‌ها هم انسان هستند؟ کاش ما که از فرهنگ خودمان یاد نگرفتیم «مردی نبود فتاده را پای زدن» دست کم در این مورد هم تلاش می‌کردیم از کشورهای خارجی تقلید کنیم. یک مرور ساده کنید و ببینید فرگوسن، تا به حال چند بار در برابر بی‌اخلاقی‌های بازیکنان جوانش نظیر وین رونی سینه سپر کرده و فشار حملات را به جان خریده است. منش «جوان‌مردی» با لات بازی و «یا مولا» گفتن نیست. در گذشت و بخشیدن انسان‌هاست.

۹ نظر:

  1. ناشناس۱۰/۸/۹۰

    توجه به مسوولیت پیشین جناب محمود سالارکیا هم خالی از لطف نیست

    پاسخحذف
  2. فومن۱۰/۸/۹۰

    آقا به نظر من این مسئله در همان حد ساده هست که فرنود جلو دوربین گفت شوشول، بس که می خوایم انکار کنیم اینارو یکبار که تو تلویزیون ناخود آگاه پخش میشه واسه ملت جوک میشه واسه مسئولان فاجعه، بابا تو ورزشگاه n هزار نفر دارن فحش خوار مادر می دن منتها وقتی حسن اشجاری میگه کسکش و از بدشانسی میکروفن کنارش بوده محروم میشه و کمیته انظباطی و فلان، اگه یه بار فک کن دست فیلمبردار و کارگردان بلغزه و تماشاچی ها رو نشون بده تو رشت یا انزلی که خیلی ها دارن سیگاری بار میزنن تازه اونوقت میشه فاجعه، مشکل رسانه ها هستن که دارن دروغ میگن مثه بنز و اینکه هیچوقت نمی خوان حقیقت رو نشون بدن و اصن کسی به فکر درمان و فرهنگ سازی و اینا نیست، ما فوتبالمون همینه دیگه آقا، مگه مربیش نمی یاد تو نود نمیگه فلانی خار مارو گایید یا تو رختکن پروین نمی گفت که دروازه مثه ... ننته نذار توپ تو گل شه، حالا دونفر همیدگرو انگشت کردن جامعه فوتبال شوکه شده و احساساته پاکش جریحه دار...

    پاسخحذف
  3. ناشناس۱۰/۸/۹۰

    علی پروین واکنش خوبی نشان داده
    http://www.bordobakht.com/global/news82198.html

    پاسخحذف
  4. ناشناس۱۰/۸/۹۰

    عزیز جان سی ساله که همه ارزش ها عوض شده ویک فرهنگ ریا وچاپلوسی ودروغ به ما مردم عزیز وشریف حاکم شده که اخیرا از ابراز آن هم هیچ شرم وخجالتی نداریم .به مانند همه کارهای کثیفی که انجامش برای ما هیچ قبحی ندارد وفقط بروز و واگویی آن در محافل برایمان ناراحت کننده است این حرکت آقایان ورزشکار مدتهاست که برایمان عادی است تازه نمایش آن هم بیشتر از اینکه مایه ناراحتی شود مایه انبساط خاطر شده ما دیگر ایرانی با غیرت نیستیم. بذار به درد خودمان بسوزیم....

    پاسخحذف
  5. ناشناس۱۱/۸/۹۰

    کاملا باهات موافقم.دقیقا نظرات منو دادی و جال اینجاست که منم استقلالیم.من فقط یه سوال از همین آقایونی که دم از وامصیبتا میزنن دارم.آیا در دوران 10 تا 16 سال از این حرکات زشت انجام نمیدادن؟من هرگز اینکارو نکردم ولی مطمئنم همشون اینکاره بودن

    پاسخحذف
  6. ناشناس۱۱/۸/۹۰

    لطفا مسائل را قاطی نکنید. برای هر نوع بی اخلاقی باید مجازاتی در نظر گرفته شود. اگر در یک جا مجازات انجام نمی شود دلیلی برای مجازات نکردن سایر بی اخلاقی ها نیست.
    در ضمن تا جائی که من دیده ام خنده مردم از تمسخر است و نه پذیرش آن به عنوان یک شوخی ساده!
    البته هستند افرادی که خودشان اینکاره هستند و از وقوع آن خوشحال هم هستند

    پاسخحذف
  7. ناشناس۱۱/۸/۹۰

    وقتی رییس نیروی انتظامی مملکت جمهوری اسلامی زنها را مجبور میکنه لخت نماز جماعت برگزارکنن ورکوع وسجده کنن
    ویا حاج آقا گلستانی با زن کارمندش رابطه بر قرار میکنه برای دولتمردان هیچ قبحی وجود نداشت ولی یک شوخی اسلام رو تکون داده

    پاسخحذف
  8. ناشناس۱۱/۸/۹۰

    از فردوسی پور زیاد خوشم نمیاد خیلی کاراش پوپولیستیه تو برنامه نود میگفت مثلا تو فلان بازی هم (بازی شاهین) از این کارا شده ولی چون پخش تلویزیونی نبوده کسی گیر نداده اما حالا چون همه دیدن باید اشد مجازات اعمال شه آخه این چه منطقیه کلا چون یه جرم رو ادمای کمتری دیدن بایدم کمتر مجازات بشن

    پاسخحذف
  9. سلام. حرف‌‌‌های علی پروین احتمالاً نزدیک به چیزهایی است که می‌خواستید:

    "قضاوت‌های ناعادلانه می‌کند و به هر طریقی به دنبال حرف زدن و نابود کردن این دو بچه هستند. اصلا بیایید یکدفعه این دو بچه را دار بزنید خیالتان راحت شود. مثل اینکه موضوع علی اکبریان را فراموش کرده‌ایم که چه بلایی سر این بچه ‌آمد. دوست دارید شیث و نصرتی هم الان به سرنوشت اکبریان دچار شوند؟ "

    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13900810000484

    پاسخحذف