۶/۰۱/۱۳۹۰

دو نکته پیرامون فراخوان جدید به «الله اکبر»های شبانه

شورای هماهنگی دعوت کرده است تا سبزها در شب آخرین پنج‌شنبه ماه رمضان بر روی پشت بام‌ها ندای الله اکبر سر دهند. (از اینجا+ بخوانید) این بار هدف گذاری حرکت، همبستگی با مردم سوریه و فلسطین اعلام شده است. از نظر من، بیانیه جدید شورا یک لیوان نیمه پر است!

اگر بخواهیم خوش‌بین باشیم و نیمه پر لیوان را ببینیم باید خوشحال بود که شورا مجددا از سکوت و انفعال خارج شده و برای شکل گیری مجدد حرکت‌های اعتراضی گامی برداشته است. همچنین باید دقت داشت که شورا با یک جمع‌بندی منطقی دریافته است که در شرایط کنونی و با رکود شش ماه گذشته، نباید توقع یک حرکت بزرگ داشت و یا اشتباهات کودکانه‌ای نظیر «سه‌شنبه‌های اعتراض» را تکرار کرد. بدین ترتیب یک حرکت نمادین با هزینه اندک برای بازگشت روحیه اعتراض جمعی در دستور قرار گرفته است. اعلام و تشریح اهداف و انگیزه‌های حرکت هم یکی از دیگر نشانه‌های مثبت این فراخوان است.

اما نیمه خالی لیوان برای من تکرار یک تاکتیک تکراری است. نگرانی من از این است که پیشنهاد یک راهکار قدیمی نشانه‌ای است که نه شورا و نه دیگر فعالان جنبش طی دو سال گذشته موفق نشده‌اند هیچ ابتکار جدیدی برای شکل گیری حرکات هدفمند با هزینه پایین و امکان مشارکت عمومی طراحی کنند. این به هیچ وجه مسئله کوچکی نیست و حتی می‌توان گفت بزرگترین سد اجرایی پیش روی شکل‌گیری دوباره اعتراضات است.

من هم در حال حاضر هیچ پیشنهادی به ذهنم نمی‌رسد، اما مدت‌هاست که با بروز نشانه‌هایی از حرکت‌های خودجوش نظیر قرارهای «آب‌بازی» به این فکر می‌کنم که جامعه ما اتفاقا به رشد و بلوغی رسیده که قابلیت تولید ایده‌های جدید و مستقل را دارد، مسئله یک کاهلی عجیب در سطح مدیریت این ایده‌هاست تا بتواند خیلی زود آن‌ها را جذب کرده و متناسب با نیازهای جنبش اصلاح کند.

۷ نظر:

  1. پيام امروز۱/۶/۹۰

    خوب من ذاتا آدم بدبيني هستم و نيمه خالي ليوان را ميبينم. فريادهاي الله اكبري را ميبينم كه بتدريج كمرنگ و كمرنگتر شدند. مردمي را ميبينم كه معتقدند هزينه الله اكبرگفتن ها از فايده اش بيشتر شده. از سوي ديگر ميبينم كه الله اكبرها بجاي آنكه وحدت بخش معترضين باشد خود رفته رفته به مايه اختلاف تبديل ميشود.
    مسئله اينست كه براي خروج از اين بن بست و انفعال
    (كه برخي آنرا سكوت فعال تعبير ميكنند!) راهكاري انديشيده شده است يا آنكه هرچه پيش آيد خوش آيد!
    البته نگذريم از انفعال و بي تفاوتي مردمي كه بسختي حاضر به هزينه دادن هستند و بدنبال يك سوپرمن ميگردند تا يك مملكت گل و بلبل را دودستي تقديمشان كند...

    پاسخحذف
  2. ناشناس۱/۶/۹۰

    اینکه شورا بفکر افتاده یه کاری بکنه خوبه اما این تاکتیک همونطور که گفتید تکراری، غیر جذاب و بی فایده است و فکر نمیکنم استقبالی ازش بشه. ما این همه آدم داریم باید یه طرح جدید پیدا کرد.

    پاسخحذف
  3. جامعه نه تنها قابليت توليد ايده داره بلکه قابليت عملي کردن ايده ها رو هم داره اما به شرطي که امثال اين شوراهاي هماهنگي از دايره ذهنيت مردم پاک بشوند و به مردم اجازه فکر کردن بدهند!

    پاسخحذف
  4. ناشناس۱/۶/۹۰

    ربنای استاد شجریان با تغییر صوت، توسط صداوسیما، هر روز پخش میشود! اما متاسفانه هنوز کسی به این موضوع پی نبرده. چطور یک کودک 14 یا 15 ساله میتواند این چنین اوج و تحریر هایی را عینا همچون شجریان تقلید کند؟ بر فرض که کودکی این کار را انجام داده باشد. چرا هیچ اسمی از وی زیر نویس نمیگردد؟؟
    ربنای شجریان تلفیقی از موسیقی آوازی ایران و قرائت قرآن است (به گفته خود استاد) و بسیاری از اساتید بزرگ که بهترین قاریان قرآن هستند نیز نتوانسته اند آن را بازخوانی کنند.

    پاسخحذف
  5. فریبا۲/۶/۹۰

    شاید پیشنهادم براتون کمی کودکانه بنظربیاداما به عقیده من روشن کردن فشفشه ویاازاون هایی که من اسمشوبلدنیستم وبعدازروشن کردن به بالا پرتاب میشوند درآسمان شب ازبالای یپشت بامها هم قشنگتراست وهم نشان ازشادی وسرزندگی جنبش سبزداردضمن اینکه هزینه های الله اکبر گفتن وترسیدن همسایه های محافظه کارراهم بدنبال ندارد همینطور توروزهم میتوان دریک حرکت هماهنگ یازنجیره ای بادکنکهای رنگی واگربه اندازه کافی موجودباشه البته که سبزراهواکرد.من خودم تجربه جالبی از هواکردن یک بالن کاغذی ازاونها که باروشن کردن فتیله بالا میروند رودرشب چارشنبه سوری گذشته دارم ونمیدونید منظره بالنی که قبل ازروشن کردن فتیله ، عکس آقای موسوی رابه آن وصل کرده بودیم درتاریکی شب چقدرزیبا بود!

    پاسخحذف
  6. ناشناس۲/۶/۹۰

    نشانه بارزی هست که این شورا درکی از مردم غیرمسلمان یا بی‌دین نداره و ذهنیتش ذهنیتی تبعیض‌گراست و نمی‌تونه مردم ایران را بصورت واحد فراتر از مرزبندی‌های ایدولوژیک ببینه که شعار دینی خاص مسلمانان رو بعنوان حرکت مخالفت مطرح میکنه

    پاسخحذف
  7. ناشناس۴/۶/۹۰

    الله و اکبر خیلی خوب بود. من صداهایی را که مدت ها بود نشنیده بودم دوباره شنیدم و فهمیدم همسایگانمان هم چنان پی گیر هستند و قوی. ما به هم روحیه دادیم.

    پاسخحذف