۵/۲۹/۱۳۹۰

چه باید کرد؟ - انضباط

«هنگامی كه یك برنامه استراتژیک برای به پایین کشیدن دیکتاتوری و تاسیس سیستمی دموکراتیک طرح‌ریزی شد، برای طرفداران دموکراسی مهم است که بر اجرای آن پافشاری کنند. تنها در شرایطی بسیار نادر مبارزه می‌تواند راه خود را از استراتژی بزرگ ابتدایی جدا کند. برنامه‌ریزان تنها هنگامی که شواهد فراوانی وجود داشته باشد که استراتژی بزرگ انتخاب شده اشتباه بوده، یا هنگامی که شرایط مبارزه به صورت پایه‌ای تغییر کرده باشند، ممکن است احتیاج به تغییر استراتژی بزرگ داشته باشند. حتی آنگاه نیز، این عمل باید تنها پس از آنکه یک ارزیابی دوباره انجام گرفت و طرح استراتژی بزرگ جدیدی توسعه یافت و پذیرفته شد، انجام شود.


... نیروهای دموكراتیك نباید با حركات فرعی دیكتاتور از مسیر خود منحرف شوند. همینطور نباید به احساسات لحظه‌‌ای ‐ شاید در واكنش به بی‌رحمی‌های جدید از سوی دیكتاتور ‐ اجازه داده شود كه مقاومت‌گران دموكرات را از استراتژی بزرگ یا استراتژی‌های مرتبط با یك سلسله عملیات منحرف نمایند. بی‌رحمی‌ها شاید بادقت ایجاد شده باشند تا نیروهای دموكرات را خشمگین و تحریك كرده تا نقشه دقیق خود را ترك گفته و حتی وارد اقدامات خشونت آمیز شوند، یعنی در حوزه‌ای كه دیكتاتورها به خوبی می‌توانند آنان را شكست دهند.


... برنامه‌ریزان مقاومت باید در طول مقاومت توده‌ای علیه کنترل دیکتاتوری، برای حفظ نظم و رعایت الزامات جامعه توسط نیروهای خود نیز اقداماتی صورت دهند. این موضوع در درجه نخست باعث ایجاد نوع جدیدی از ساختار مستقل دموکراتیک می‌شود و از این طریق به اهداف اصلی کمک می کند. در ثانی اعتبار هرگونه ادعایی که سرکوب بی‌رحمانه را برای مبارزه با بی‌نظمی و بی‌قانونی لازم بداند را نیز از بین می‌برد».


فکر نمی‌کنم این جملات نیاز به توضیح زیادی داشته باشند اما مطمئنا سوال بزرگی را مقابل کسانی قرار می‌دهند که غیرمسئولانه هر روز بر طبل بی‌اثر بودن اجرای بدون تنازل قانون اساسی می‌کوبند بدون اینکه جایگزینی بهتر برای آن ارایه دهند. اگر صاحبان این عقیده واقعا معتقدند که روش‌های بهتری در اختیار دارند چرا برنامه‌ریزی بهتری نکرده و آن را در معرض قضاوت عموم قرار نمی‌دهند؟


پی‌نوشت:

مجموعه یادداشت «چه باید کرد»؟ را «شهروند سبز» بر پایه آموزه‌های کتاب «از دیکتاتوری تا دموکراسی» تهیه کرده است. (عبارات داخل گیومه نقل‌ قول‌های مستقیم از متن کتاب هستند) شما نیز می‌توانید علاوه بر ارسال یادداشت‌های پراکنده، ستون ثابت خود را در «مجمع دیوانگان» تعریف و راه‌اندازی کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر