۵/۱۲/۱۳۹۰

اسناد کودتا – این کلام آخر نیست

نیم قرن پس از کودتای ننگین و وابسته 28 مرداد و در شرایطی که سازمان‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس هر دو به طراحی گام به گام کودتا علیه دولت ملی ایران اعتراف کرده‌اند، هنوز هم هستند امثال «سید محمود کاشانی» که در ایفای نقش فرزند خلف مرجع حامی کودتا، مدعی شود واقعه 28 مرداد نه یک کودتا، بلکه اقدامی کاملا قانونی بوده است. (در این مورد از اینجا ، اینجا و اینجا بخوانید) همین مثال ساده شاید کافی باشد که در یابیم در کشور ما، حتی مرور زمان نیز سبب نخواهد شد تا توافقی قطعی در مورد واقعیات تاریخی ایجاد شود. در کشوری که مراجع دانشگاهی به یمن دخالت‌های مداوم حکومتی از قطعیت اعتبار ساقط شده‌اند، در کشوری که دروغ‌فروشی رونق فراوان دارد و بازار شیادی تاریخی گرم است، در کشوری که بیشترین تریبون در اختیار منبر نشینانی است که تاریخ را به مصلحت روز روایت می‌کنند و در میان مردمانی که هزاران سال شفاهی زندگی کرده‌اند و حتی تاریخ خود را به مدد آثار بیگانگان یادگرفته‌اند، «قطعیت» واژه‌ای بی‌معناست.

مجموعه «اسناد کودتا» در 25یادداشت و با هدف ثبت و مرور برخی از شواهد و مدارک موجود در زمینه کودتای انتخاباتی 22خرداد گردآوری و منتشر شد. هسته اصلی این مجموعه را جزوه معروف به «گزارش 300صفحه‌ای» تشکیل می‌داد که توسط گروهی از فعالان ستاد مهندس موسوی گردآوری شده بود، با این حال تلاش من بر این بود که هرجا که لازم است از منابع جدیدتر هم استفاده کنم. هیچ انتظاری وجود ندارد که این مجموعه به تنهایی سندی کافی در اثبات تمامی ابعاد کودتای اخیر باشد، با این حال من باور دارم که باید از جایی شروع کرد. نمی‌توان هم‌چنان دست روی دست گذاشت تا سال‌ها بعد تاریخ‌نگاران غربی و شرق‌شناسان کنج‌کاو بار دیگر تاریخ ما را کند و کاو کنند و به خود ما بیاموزند. به باور من ثبت تاریخ این روزهای پر هیاهو و این برهه حساس تارخی، کوچکترین وظیفه‌ای است که تاریخ از نسل کنونی ایرانیان انتظار دارد.

با پایان گرفتن مرور «گزارش 300صفحه‌ای»، انتشار مجموعه یادداشت «اسناد کودتا» نیز در «مجمع دیوانگان» به پایان می‌رسد، اما این به هیچ وجه بدان معنا نیست که پی‌گیری و بازنگری رخ‌دادهای کودتای 88 در این وبلاگ متوقف خواهد شد. به زودی مجموعه‌های جدیدی با هدف بازنگری روند پی‌گیری‌های قانونی اعتراض به روند انتخابات و همچنین قانون شکنی‌های حاکمیت کودتا تعریف و منتشر خواهم کرد تا از جنبه‌های دیگری به این رویداد سرنوشت ساز در تاریخ کشور بپردازیم. پیشاپیش از تمامی دوستان و خوانندگان این وبلاگ دعوت می‌کنم تا اگر می‌توانند در ثبت این رخ‌دادها کمکی کنند دریغ ننمایند. هرگونه اسناد، مدارک، گزارش‌های رسمی، مشادات شخصی، خاطرات مردمی و هرآنچه که گمان می‌کنید می‌تواند در این راه به شفاف‌سازی بیشتر کمک کند را به هر طریق ممکن منتشر کرده و یا برای انتشار در اختیار «مجمع دیوانگان» قرار دهید.

پی‌نوشت:

این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده‌بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه‌ای» تهیه می‌شود. متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا+ و یا اینجا+ دریافت کنید و برای پی‌گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه نماييد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر