۴/۱۷/۱۳۹۰

این «شرق» از همان اولش هم مزاحم بود!

داستان جدال حاکمان با مطبوعات در کشور ما پیشینه‌ای به‌ اندازه عمر روزنامه‌نگاری ایرانی دارد. در این میان نام روزنامه «شرق» توجه برانگیز است که گویا از همان صد سال پیش هم موی دماغ حاکمیت بوده. متن زیر نامه شکایت «احمد شاه قاجار» است به نایب السلطنه خود که از مطالب مندرج در روزنامه «شرق» آن زمان گلایه دارد:

«حضرت اشرف، نایب السلطنه انشاءالله احوال شما خوب است. ضمنا لازم دانستم این مطلب را که در روزنامه شرق نوشته‌اند به حضرت اشرف اطلاع بدهم که بی‌اصل است. ماه رمضان خوانین محترم به منزل من نیامدند که به حالت رقص از فتح رحیمخان خبر بدهند و در این ماه هم کسی نیامده. خالی به نظر من غریب آمد هرکس این فضولی دروغ را نموده باید غضب کرد تا پیدا شود که منبعد از این فضولی‌ها نکنند. یقین دارم که روزنامه شرق را ملاحظه نموده‌اید. سابقا در روزنامه نجات هم از این بابت نوشته بودند. ملاحظه کردیم چون در این خصوص حضرت اشرف مواخذه نکردید شرق هم در این بابت نوشت. هتما این شخص مضر دروغ گو باید پیدا بود که منبعد جراید‌های دیگر از این چیزها ننویسند».



(برای دیدن تصویر بزرگ اینجا کلیک کنید)

این عکس را از «کوشک احمد شاهی» واقع در مجموعه «کاخ موزه نیاوران» گرفتم. ناگفته پیداست که غلط‌های املایی به جناب شاهنشاه تعلق دارد که در تصاویر هم قابل مشاهده است.



۱ نظر:

  1. خوشحال میشم به وب لاگ من هم سری بزنید در صورت تمایل به تبادل لینک خبرم کنید
    http://hiyr.blogspot.com/

    پاسخحذف