۴/۲۹/۱۳۹۰

چه باید کرد؟ - گروه ها و شبکه ها


شهروند سبز - «یکی از مشخصه‌های جوامع دموکراتیک وجود گروه‌ها و موسسات متعدد غیردولتی و مستقل از حکومت است. این گروه‌ها و موسسات برای مثال شامل خانواده‌ها، سازمان‌های مذهبی، انجمن‌های فرهنگی، باشگاه‌های ورزشی، موسسات اقتصادی، اتحادیه‌های تجاری، انجمن‌های دانش‌آموزی و دانش‌جویی، احزاب سیاسی، افراد ساکن یک روستا، انجمن‌های همسایگی، باشگاه‌های باغبانی، سازمان‌های حقوق بشر، گروه‌های موسیقی، انجمن‌های ادبی و غیره می‌شوند. این تشکیلات همانگونه که برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند، نقش مهمی در پاسخگویی به نیازهای اجتماعی نیز برعهده دارند.


بعلاوه، این تشکیلات مفاهیم سیاسی مهمی هم دارند. آن‌ها زمینه‌هایی را ایجاد می‌کنند که از طریق آن مردم بتوانند در جهت‌دهی اجتماع خود تاثیر داشته باشند و در برابر دیگر گروه‌ها و دولت ‐ بخصوص در مواقعی که احساس می‌کنند به صورت ناعادلانه از خواست‌های آنان تخطی می‌کند ‐ مقاومت نمایند. افراد منفردی که عضو این گروه‌ها نباشند، قادر نخواهند بود فشار قابل ملاحظه‌ای بر جامعه، و کمتر از آن بر دولت، و مطمئنا هیچ فشاری بر دیکتاتور وارد نمایند... اگر دیکتاتوری در مقیاسی گسترده موفق به نابودی و یا تحت کنترل درآوردن تشکیلات مستقل اجتماعی شود، برای نیروهای مقاومت بسیار مهم خواهد بود که سازمان‌هایی جدید ایجاد کرده و یا کنترل دموکراتیک را به تشکیلات پیشین بازگردانند».


میرحسین موسوی در بیانیه شماره 9 خود پیشنهاد کرد «دستانمان را به سوی یكدیگر دراز كنیم و خانه‌هایمان را قبله قرار دهیم». وی همچنین در بسیاری از بیانیه‌هایش بر تشکیل و تقویت شبکه‌های اجتماعی پای فشرد. او گفت باید «سبز بودن را زندگی کنیم». این یعنی مهندس به خوبی به اهمیت این شبکه‌ها و نقشی که در مبارزات بدون خشونت بازی می‌کنند واقف بود، اما آیا ما هم به این موضوع اهمیت کافی داده‌ایم؟ به گمان من پاسخ این پرسش منفی است. در حالی که بدون شکل‌گیری این شبکه‌ها و گروه‌ها کار مبارزه هم پیش نخواهد رفت. فکر می‌کنم بهتر است از همین لحظه همه ما از میزان حضور مجازی و درگیری‌های بیهوده‌اش بکاهیم و به جای آن دست به عمل بزنیم. این کار لزوما با ریسک بالایی همراه نیست، تشکیل یک گروه دوستانه، فامیلی یا... نه تنها هیچ خطری در پی ندارد بلکه بر امید و پایداری تمام اعضایش اضافه می کند. اما همین گروه‌ها هستند که قدم به قدم براساس برنامه‌های استراتژیک جنبش عمل خواهند کرد و سنگ بنای جامعه‌ای دموکراتیک را خواهند گذاشت.


پی‌نوشت:

مجموعه یادداشت «چه باید کرد»؟ را «شهروند سبز» بر پایه آموزه‌های کتاب «از دیکتاتوری تا دموکراسی» تهیه کرده است. شما نیز می‌توانید علاوه بر ارسال یادداشت‌های پراکنده، ستون ثابت خود را در «مجمع دیوانگان» تعریف و راه‌اندازی کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر