۴/۲۰/۱۳۹۰

اسناد کودتا - داستان آرای بالای 100درصد چه بود؟

کامران دانشجوی «رییس ستاد انتخابات كشور» در تاریخ 31خردادماه 88 در برنامه «45دقیقه» تلویزیون حاضر شد تا پاسخ‌گوی برخی ابهامات در مورد شمارش آرا باشد. ایشان در بخشی از سخنان خود به ماجرای حوزه‌هایی پرداخت که شمار آرای دریافت شده در آن‌ها بیش از شمار واجدین شرایط برای رای دادن بود. به نوشته سایت تابناک، آقای دانشجو در این برنامه تلویزیونی شمار حوزه‌هایی را که بیش از 95-100درصد اخذ رای کرده بودند «40 شعبه» اعلام کرد و این درحالی بود که آخرین آمار که از سوی خود وزارت کشور انتشار یافته است، رقم 125 حوزه را نشان می‌دهد که بین 95 تا 140 درصد مشارکت داشته‌اند. (از تابناک بخوانید)


استدلال آقای دانشجو برای توجیه آرای بالای 100درصد، جمعیت سیال بود. به گفته ایشان: «برخی استان‌ها و شهرستان‌ها در فصل بهار و تابستان مسافرپذیر هستند و از همین روست كه برخی از شهرستان‌های استان مازندران كه معمولاً پنجشنبه و جمعه مسافرانی از دورترین نقاط كشور دارند، مشاركت بالای 100 درصد داشته باشند». اما به واقع در کدام استان‌ها آرا بیش از شمار واجدین بود؟


بنابر گزارش سایت تابناک، در استان مازندران (که آقای دانشجو استدلال خود را بر پایه مثالی از آن استوار کرده است) 10 حوزه رای‌گیری با مشارکت بالای 95 درصدی وجود داشته است. این تعداد در استان کرمان 9 حوزه رای‌گیری و در استان اردبیل تنها یک حوزه رای‌گیری بوده است. در نهایت استان یزد با داشتن پنج حوزه رأی‌گیری با آرای بالاتر از 100 درصد و وجود حوزه «تفت» با میزان مشارکت 141 درصد (تقریبا دو برابر واجدین شرایط)، رکوردار میزان آرای گرفته شده در بین حوزه‌های رأی‌گیری کل کشور به شمار می‌رود.


بر پایه استدلال جناب دانشجو باید پذیرفت در خرداد ماه، جاذبه گردشگری استان مازندران با کرمان برابر است. آب و هوای معتدل اردبیل تقریبا کسی را جذب نمی‌کند و استان یزد و به ویژه شهرستان «تفت» محبوب‌ترین اماکن گردشگری برای ایرانیان در آستانه تابستان به شمار می‌آیند!

پی‌نوشت:
این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده‌بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه‌ای» تهیه می‌شود. متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا+ و یا اینجا+ دریافت کنید و برای پی‌گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه نماييد.

۳ نظر:

  1. ناشناس۲۱/۴/۹۰

    این چیز عجیبی نیست، در برخی مناطق کشور مردم عادت دارند روزهای تعطیل به ییلاق بروند. این ییلاق‌ها برای مردم تهران ییلاق نیستند بلکه برای مردم همان منطقه ییلاق هستند. به طور خاص من این را از یزدی‌ها درباره‌ی تفت شنیده‌ام.
    می‌توانید میزان مشارکت شهرستان‌های همسایه‌ی تفت را با آن مقایسه کنید. یا مثلاً مشارکت را در مجموع تفت و شهرستان‌های مجاوز آن محاسبه کنید تا ببینید به آمار عجیبی می‌رسید یا نه.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۱/۴/۹۰

    خب این عدد واجدین شرایط از کجا آمده؟ به نظر من خیلی هم نباید تعجب کرد اگر خود آمار اولیه هم درب و داغون باشه. به نظر من مهمترین مستمسکی که میشه بهش استناد کرد شهادت ناظرین موسوی هستش که متاسفانه به دلایلی که برای من روشن نیست هیچ حرفی از اینکه اونها چه دیدن هیچ جا زده نمیشه و استنادی هم به اونها نشده.

    پاسخحذف
  3. محمد احمدي۲۸/۴/۹۰

    من با توجه به اينكه تفتي هستم مي گم كه به نظرم حضور بالاي يزدي ها در جمعه در تفت و بعد از آن رفتن به ده بالا يا ساير دهات اطراف دور از منطق نيست. دفعات قبل هم از اين موارد داشتيم و چون اين بار مشاركت 85 درصدي وجود داشت اين نوع آمار در اين حد غير منطقي نيست. فارغ از تفت به نظرم مشكل در تخمين دقيق تعداد راي دهندگان از طرف وزارت كشور است كه گاهي كمتر از راي دهندگان واقعي همان شهر است.
    اون چيزي كه ما بهش معترضيم راي احمدي نژاد نيست بلكه خوي او و نحوه مقابله با اعراضات است.

    پاسخحذف