۵/۰۳/۱۳۹۰

اسناد کودتا – افتضاح آرای «تا نخورده»


آقای محسنی اژه‌ای، وزیر اطلاعات وقت و دادستان فعلی كل كشور، روز یکشنبه 6/4/88 در مصاحبه با شبکه دو سیما وجود برگه‌های رأی تا نخورده در صندوق‌ها را نامعقول دانست. ایشان مدعی شد «رایی که مردم می‌خواهند در صندوق بریزند در صندوق، یک گوشه می‌نشینند یا می‌ایستند و روی برگه نام فرد مورد نظرشان را می‌نویسند. معمولا برگه رای را تا می‌زنند، ممکن است کسی هم بدون تا بنویسد و بیندازد توی صندوق، اشکالی ندارد، ولی معمولا برای اینکه کسی نبیند، یک تا می‌زنند و حتی بعضی‌ها دو تا می‌زنند تا چهار لا شود و بعد به صندوق می‌اندازند». وزیر اطلاعات در ادامه می‌گوید: «چون این برگه‌ها را به این حالت می‌اندازند درون صندوق، اوراق روی هم انباشته می‌شود و بالا می‌آید، از صبح اول وقت تا پایان وقت و ساعت رای گیری، این برگه‌ها روی هم انباشته می‌شود بنابراین، حجیم می‌شود و پرس شده نیست».

تصاویری که بعدها از جریان بازشماری آرای 10درصد صندوق‌ها منتشر شد به اندازه کافی گویا بود. با نگاهی ساده به چند تصویر منتشر شده در سایت عصر ایران (اینجا) به خوبی می‌توان تفاوت میان تعرفه‌های تا خورده و تا نخورده (عکس آخر) را دریافت. این مسئله‌ای بود که امیدوار رضایی، نماینده محسن رضایی در جریان این بازشماری آرا نیز به نوعی آن را تایید کرد و گفت: «ادعای وزارت کشور در بازشماری صندوق‌ها، در نوعی بازشماری غیررسمی از برخی صندوق‌ها قبل از اطلاع جامع به نامزدها بوده است. البته در همین بازشماری غیررسمی مشخص شد که 70 تا 80 درصد آرا با یک نوع خودکار و با یک خط مشترک به نفع یک کاندیدای خاص به صندوق‌ها ریخته شده است». (اینجا)

پس از بروز این شواهد، کدخدایی سخن‌گوی شورای نگهبان در تاریخ 9/4/88 در واکنش به مسئله تعرفه‌های تانخورده مدعی شد: «این موضوع از همان بخش‌هایی است که قوه قضائیه باید به آن رسیدگی کند و با کسانی که این شائبه‌ها را درست می‌کنند برخورد نماید. صرف تا خوردن یا نخوردن تعرفه‌ها و نو بودن آن‌ها نمی‌تواند دلیل انجام تخلف باشد». (اینجا)

فارغ از اینکه همه ما خود تجربه حضور پای صندوق‌ها را داریم و می‌دانیم که اساسا حفره ورودی به صندوق‌ها آنقدر گشاد نیست که بتوان چنین تعرف‌هایی را بدون تاخوردگی داخل آن انداخت، ای کاش سخنگوی شورای نگهبان دست کم یکبار هم نگاهی به آیین‌نامه اجرایی انتخابات(اینجا) می‌انداخت که تاکید کرد است:

«چهارم ـ مرحله اخذ رأی
1- (با این فرض كه رأی‌گیری با رایانه است) متصدی ثبت نام برگ رأی را از محل پرفراژ ( نقطه چین ) از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و به رأی‌دهنده تسلیم می‌نماید و رأی‌دهنده با علامت گذاری در مقابل اسم یكی از نامزدها، برگ رأی را بدون هرگونه نوشته و یا علامت دیگری و بدون اینكه آن را تا نماید داخل صندوق می‌اندازد. چنانچه انتخابات به شیوه دستی برگزار شود (رایانه‌ای نباشد که در این انتخابات نبود)، لازم است رأی دهنده نام نامزد مورد نظر خود را در محل تعیین شده در برگ رأی بنویسد، سپس برگ رأی را تا نموده و داخل صندوق بیندازند».

پی‌نوشت:

این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده‌بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه‌ای» تهیه می‌شود. متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا+ و یا اینجا+ دریافت کنید و برای پی‌گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه نماييد.

۲ نظر:

  1. یعنی هیچ کدام از افراد نظام عادل نیستند ..یعنی حتی یک نفر

    پاسخحذف
  2. ناشناس۱۴/۶/۹۲

    نه قم خوبه و نه کاشون .... به هر دو تاشون!!

    پاسخحذف