۳/۱۱/۱۳۸۹

اشاره موسوی به اعدام های 67

پس از اعدام اخیر پنج تن به اتهام محاربه علیه نظام جمهوری اسلامی، رهبران جنبش سبز به شیوه دادرسی محاکم قضایی اعتراض کردند. در واکنش به این اعتراضات و در اقدامی غیرمنتظره دادستان تهران به اعدام زندانیان سیاسی در سال 67 اشاره کرد و مدعی شد مهندس موسوی «در سال 1367 در جريان احكام حكومتي حضرت امام در مورد منافقين بوده» و اظهار داشت که اگر قرار بر اعتراض باشد باید به آن اعدام ها هم اعتراض می شد. مهدی کروبی بلافاصله به این اظهارات دادستان تهران واکنش نشان داد و در نامه ای سرگشاده خطاب به موسوی اردبیلی از چنین اظهاراتی گلایه کرد. وی در نامه جنجالی خود به ادعای مسکوت مانده دیگری اشاره کرد مبنی بر احتمال بی اطلاعی آیت الله خمینی از جریان دقیق اعدام ها که اگر به اثبات برسد نشان می دهد نامه منتشر شده از جانب ایشان در سال 67 توسط گروهی از اطرافیانشان جعل شده است. پس از آن سعیده منتظری، فرزند حسین علی منتظری نیز نامه سرگشاده ای خطاب به مهندس موسوی نوشت و از وی گلایه کرد که چرا در زمان اعتراض منتظری به اعدام های 67 از وی حمایت نکرده است. حال میرحسین موسوی در جدیدترین گفت و گوی خود با سایت کلمه ضمن اشاره غیرمستقیم به نامه سعیده منتظری برای اولین بار به نوعی دلایل سکوت فعلی خود را در این ارتباط شرح می دهد.


«کلمه: شما به عنوان یک همراه جنبش سبز از علاقه و دلبستگی به امام و انقلاب در کنار تجربه کردن دوران امام و ضرورت حراست از این سرمایه معنوی سخن گفتید. آیا اینها باعث نشده اند که به این دوران نقدی نداشته باشید یا به عبارت بهتر آیا معتقد نیستید که به این دوران هم نقد وارد است؟

من این گونه سوالات را به ویژه بعد از صحبت دادستان تهران زیاد شنیده ام و اخیرا هم نامه ای خطاب به بنده در سایت ها منتشر شده که همین مضمون را دارد. یکی از اجزاء اعتقادات همه ما این است که تعداد معصومین ۱۴ نفر است و بقیه بندگان خدا جایز الخطا هستند و همیشه در معرض لغزش. مگر آنکه خدا آنها را حفظ کند. در مورد دوران مورد بحث هم همینطور است. ولی چه ضرورتی دارد که وقتی دو تیغه قیچی، یعنی متحجران داخلی و دشمنان بی نقاب خارجی آن دوران و تصویر حضرت امام را هدف قرار داده اند، من هم زبان به نقد بگشایم. مسلما به دلیل فضای زهرآگین موجود، کلام گفته نشده از دهان ربوده خواهد شد و درست شبیه چارچوب توطئه ای که به عنوان پاره کردن تصویر حضرت امام پیاده شد، مورد سوء استفاده داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت. امروز دشمنان جنبش سبز دنبال طعمه و بهانه هستند تا پیوندی که همه ما را به هم وصل می کند از بین ببرند. در کشور ما میلیون ها نفر به امام علاقه دارند که من هم یکی از آنها هستم. به رسمیت شناخته شدن این علاقه و معنای رهایی بخش آن در شرایط کنونی سرمایه بزرگی است که ما حق نداریم در این زمینه اشتباه کنیم. باز هم تکرار می کنم که نباید انتظار دروغ از یک همراه داشت، هر چند آن همراه بسیار کوچک باشد».


حالا که بحث دارد بالا می گیرد من هم در این مورد بیشتر می نویسم.

۶ نظر:

  1. فوق العاده است هوشمندی این مرد

    پاسخحذف
  2. این که ما نمی خواهیم کسی را نقد کنیم به این خاطر که بقیه نقدش می کنند ممکن است بعدها ضربه بزند. همان طور که دهه اول انقلاب دهان ها را بستند به خاطر دشمن خارجی.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۱۵/۳/۸۹

    لطفا شکر زیادی میل نفرمایید. وزیر اطلاعات موسوی از سه نفر اصلی سازماندهی اعدام های ۶۷ بود. موسوی مستقیما مسئول است. «هوش» موسوی هم بدرد خر کردن هواداران سادلوحش می خورد. فکر نکنید هدف مشترک فعلی ـ خلاصی از شر خر و ان ـ باعث نادیده گرفتن آن جنایات می شود.اگر موسوی احترام سکولارهای سبز را می خواهد باید جوابی کاملا روشن بدهد. جان ۵ هزار نفر آدم که کمتر از حدود ۱۰۰ نفر شهید فعلی نیست. موسوی از چه می ترسد که روشن حرف نمی زند. باید ریگی به کفش او باشد و گرنه انتقاد صادقانه از «دهه امام» احترام هر منصفی را به همراه خواهد داشت. یعنی چه که »کلام گفته نشده از دهان ربوده خواهد شد و درست شبیه چارچوب توطئه ای که به عنوان پاره کردن تصویر حضرت امام پیاده شد، مورد سوء استفاده داخلی و خارجی قرار خواهد گرفت. «؟ مگر مرم بزغاله اند؟ این همه تبلیغ کودتاچی ها چه چیز را از موسوی کم کرد؟ موسوی مرتب علیه دروغ حرف می زند ولی پوشیدن حقیقت هم یک نوع درغ است. لطفا شکر زیادی میل نفرمایید ...

    پاسخحذف
  4. من بعنوان یک ایرانی (با اسم مستعار خارجی!) برای خودمون (ایرانی ها) متاسفم که عیوب و اشتباه های کسی را که دوست می داریم نمی خواهیم ببینم. جالب است که همه همین کار را می کنند حتی شما که بعنوان یک نویسنده قاعدتا باید همه جوانب موضوع را در نظر بگیرید. و جالبتر اینکه این مطلب را درمورد کوثر مینوسید چون نمی خواهد چشم بروی واقعیات به بندد.می نویسید که مطلبتان را عوض کرده اید، کاشکی اصلا آنرا نمی نوشتید. جسارت مرا به بخشید.
    پاترک وود

    پاسخحذف
  5. در پاسخ به "یک عدد زن":

    من هم با نظری که شما نوشتید موافقم، اما دست کم در این مصاحبه گمان نمی کنم که میرحسین چنین حرفی زده باشد. یعنی نگفته چون دیگران نقد می کنند پس من نقد نمی کنم. بلکه تاکید کرده هر حرفی که من می زنم از آن سوء استفاده می کنند. یعنی گفته فعلا فضای نقد وجود ندار. گمان می کنم همه ما با هم موافق هستیم که نقد کردن فضای سالمی می طلبد. حالا شاید شما با میرحسین مخالف باشید که نخیر، فضای فعلی برای نقد کردن آقای خمینی خیلی هم مناسب است، که خوب این یک اختلاف نظر دیگر است.

    پاسخحذف
  6. در پاسخ به Patrick:

    با شما موافقم که اگر نخواهیم عیوب آنان را که دوست داریم ببینیم جای تاسف دارد. اما با شما موافق نیستم که «همه همین کار را می کنند». ای کاش دقیقا اشاره می کردید که در این پست من چگونه چشم بر روی عیبی بسته ام. این پست فقط یک جور خبر رسانی است. من اصلا در آن قضاوتی نکرده ام. ای کاش قبل از آنکه تلاش کنیم عیبی پیدا کنیم یا نادیده بگیریم، اول خود مطلب یا موضوع را درست نگاه کنیم.

    در مورد آقای کوثر در گوگل ریدر بحث زیاد شد. اجازه بدهید بیش از این فعلا در مورد ایشان حرفی نزنم.

    اما در مورد اینکه شما «جسارت» فرمودید باید عرض کنم من در کامنت شما جز ادب و نزاکت ندیدم، جسارتی نبود. اتفاقا از آن بسیار هم خوشحال شدم.

    پاسخحذف