۶/۰۴/۱۳۹۱

داستان «کیوسک»، روایت من از لایه‌های نادیده جنبش سبز ایران


 «ممد خلاف» از جنس آنانی بود که همیشه در حاشیه‌اند. دیده نمی‌شوند. تریبون ندارند. کسی از آنان سخن نمی‌گوید. اصلا انگار صدایی ندارند. شاید از جنس آنان که «شاهین نجفی» در توصیف‌شان می‌خواند: «هر جا لازم بشه ملت غیوریم - خر از پل که گذشت خس و خاشاکیم». با این تفاوت که «ممد خلاف»ها فقط از دیدگان رسانه‌های رسمی و حکومتی خارج نمی‌شوند؛ بلکه منتقدین و نیروهای اپوزوسیون هم امثال او را فقط به عنوان ابزار عملیاتی می‌خواهند. کسی مطالبه آنان را نمی‌شنود. کسی نمی‌داند آنان چه می‌خواهند و یا اگر گلایه و اعتراضی دارند از کجاست؟ حتی می‌خواهم بگویم «اصلا کسی نمی‌خواهد بداند و یا اگر هم می‌داند ترجیح می‌دهد که به روی خودش نیاورد». «ممد خلاف»ها زاییده شده‌اند تا تحریف شوند.

 

من سال‌ها در کنار «ممد خلاف‌»ها زندگی کرده‌ام؛ اما اعتراف می‌کنم که حتی بودن در کنار آن‌ها هم لزوما مترادف دیدنشان نیست. بسیاری از ما عادت کرده‌ایم یا فقط به بالای سرمان خیره شویم و یا دیگران را از بالا نگاه کنیم. به باور من اینکه ادعاهای ما، نظریه‌پردازی‌های ما، مطالبات و اهداف ما باید با واقعیات موجود تطبیق داشته باشد، به همان اندازه که گزاره‌ای بدیهی به نظر می‌رسد، حقیقتی مغفول مانده است. می‌دانیم که رسانه‌ها این توانایی را دارند که حتی «حقیقت موجود» را هم به گونه‌ای دیگر ترسیم و روایت کنند و این به هیچ وجه به مسئله «دروغ‌پردازی» محدود نمی‌شود. اینکه زوم دوربین‌ها بر نقاط نامربوط متمرکز شود، خودش می‌تواند از هر دروغی مهلک‌تر و فریبنده باشد.

 

به هر حال، داستان حاضر، ادای دین من است به «ممد خلاف» و تمامی «ممد خلاف»هایی که در زندگی‌ام دیده‌ام. با تمام نقص‌هایش، این تلاش، باری بود که برای نزدیک به سه سال بر دوش خودم احساس می‌کردم. ناگفته پیداست که روایت حاضر در نهایت یک داستان است و هرقدر هم که تلاش کرده باشم به ماجرای اصلی پایبند بمانم، در نهایت از داستانی کردن روایت خوددداری نکرده‌ام.

 

داستان «کیوسک»، نوشته و اجرای خودم (آرمان امیری) را 


از «رادیو مجمع دیوانگان» بشنوید

یا فایل‌های آن را به صورت مستقیم دریافت کنید:


- فایل صوتی با حجم (کیفیت) کمتر (6مگابایت)


- فایل صوتی با حجم (کیفیت) بالاتر (13 مگابایت)


فایل پی‌.دی.اف (PDF) داستان

 

پی‌نوشت:

یکی از زیباترین تصاویری که تا کنون از روایت «ممد خلاف»ها دیده‌ام ترانه «حسن» از «شاهین نجفی» است.

۳ نظر:

  1. قشنگ بود . ممنون

    پاسخحذف
  2. داستان شما رو خوندم. نکات بحث انگیزی هست که امیدوارم بتونیم در فرصت مناسب در موردشون حرف بزنیم.

    پاسخحذف
  3. ناشناس۷/۶/۹۱

    نمیشه دانلود کرد وشماهم فیلتری.لطفا روی دوشنبه بگذارید.ممنون

    پاسخحذف