۵/۲۳/۱۳۹۱

«و رهبری که خطبه میخونه از دنیایی بهتر»


 بی‌ربط !


در یک فیلم مستند به نقل از آخرین همراهان هیتلر شنیدم که او، در مخفی‌گاه زیرزمینی خود که هر لحظه در معرض سقوط قرار داشت، ماکت‌هایی از شهرهای آینده درست کرده بود و ساعت‌ها به آن‌ها خیره می‌شد. این شهرها، طرح‌های رویایی هیتلر برای آینده جهان بودند. راوی می‌گفت: «پیشوا آنچنان با خیال آسوده مشغول بررسی ماکت‌ها بود که ما اطمینان داشتیم او حتما یک سلاح مخفی پنهان کرده که ناگهان تمام نیروهای دشمن را نابود خواهد کرد». البته تاریخ نشان داد که هیتلر هیچ سلاح و طرحی برای مبارزه با مشکلات نداشت. احتمالا در آن ساعات پایانی او صرفا دچار یک جنون ویژه شده بود. (البته اگر از قبل چنین جنونی نداشت)

 

 * * *


گیشه


روزنامه «ایران»، که سال‌هاست از حالت یک روزنامه خارج شده و بیشتر به یک بولتن تبلیغاتی شباهت دارد، امروز (23مردادماه) هیچ تیتر، عکس و یا خبری از زلزله را در صفحه نخست قرار نداده بود و صرفا در یکی از گوش‌واره‌هایش نوشته بود: «رییس‌جمهوری به جد پی‌گیر مسایل زلزله زدگان است». (+) گویی بنابر همان رسالت تبلیغاتی خود دارد می‌نویسد: «احمدی‌نژاد آدم خوب و زحمت‌کشی است!» و البته اگر مایل هستید بدانید این «جدیت در پی‌گیری» به چه صورت انجام شده باید عرض کنم که جناب احمدی‌نژاد، یک روز زودتر از زمان مقرر برای اجابت دعوت کشور دوست و برادر عربستان به مکه پرواز کرده‌اند! (اینجا+)


با این حال، روی گیشه مطبوعات امروز هیچ چیز به اندازه صفحه نخست «روزنامه اطلاعات» حیرت‌انگیز نبود. کهن‌ترین روزنامه حال حاضر کشور در صفحه نخست خود حتی یک سطر هم به مسئله زلزله اختصاص نداده است. (اینجا+ ببینید) گویا رهبر نظام، روز گذشته و هم‌زمان با شکل‌گیری صف‌های طویل مردمی در برابر مراکز انتقال خون، مسئله‌ای با عنوان «هندسه سیاسی جهان» را مطرح کرده است. طبیعتا روزنامه اطلاعات، به عنوان یکی از دو ارگان مطبوعاتی که زیر نظر ولی فقیه اداره می‌شوند نیز از شیوه رهبری پی‌روی کرده‌اند. بدین ترتیب درست به همان صورت که رهبر نظام در جلسه خود حتی یک اشاره کوچک هم به ماجرای زلزله نکرد، «اطلاعات» نیز در حد یک سطر هم خبری از زلزله در صفحه نخست کار نکرده است.

 

* * *


باز هم بی‌ربط !


هانا آرنت اعتقاد دارد «گرایش پر شور به انتزاعی‌ترین مفاهیم به عنوان رهنمودهای زندگی و خوار داشتن عمومی آشکارترین قوانین عقل سلیم» از مساعد‌ترین بسترهای شکل‌گیری حکومت توتالیتر است. (توتالیتاریسم، هانا آرنت، ص58)


پی‌نوشت:

- عنوان یادداشت برگرفته از ترانه شاهین نجفی است.

- سایت «جار» مکان مناسبی برای مرور صفحه نخست مطبوعات کشور است. به ویژه برای دوستان خارج از کشور که از لذت زل زدن به گیشه مطبوعات ایرانی محروم هستند!

۲ نظر:

  1. ناشناس۲۳/۵/۹۱

    دوست عزیز از این هیتلرهای دیوانه اسلامی از این بهتر هم نمیشود انتظار داشت.
    حتما فردا حجت الیکشبه ایت الله شده علی خامنه ای میاد و تقصیر را میندازه گردن زنهای ایرانی زیرا انها حجاب را درست رعایت نمیکنند.
    درود به مردم پاک کشورمون که با وجود کمبود اطلاع رسانی خودشون دست به کمک رسانی هدفمند کردند.
    این سپاه و بسیج امروزه هم برای لای جرز خوبه. فقط زورش میرسه به مخالفین نظام.
    تو اینجور مواقع در کشورهای دیگه نیروهای مصلح اولین ارگانهایی هستند که به کمک مردم اسیب دیده میروند.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۳/۵/۹۱

    آقا از این جماعت زد ایران و ایرانی چه انتظاری دارید ؟ اگر با اینا بود با زلزله هماهنگ میکردن که کل تبریز و آذربایجان و اصفهان و شهر های بزرگ از ملت خالی بشن، کی این آقایون به فکر مردم بودن که این دفعه دوم باشه، احمدی نژاد که از عقده کم مسافرت بینی داره میترکه، مقام معظم برتری هم که از دست ایرانیا داره خون گریه میکنه، (یه نگاه به عکسهای جدید آقا تاییدی بر گفته بنده است) از خدا میخواست که یه همچین چیزی پیش بیاد، حالا ببینین چند روز دیگه سایتهای آقا پرست چه بوق و کرنایی راه بندازند که آه آقا پدر مردم بی حجاب را درآورد

    پاسخحذف