۹/۰۱/۱۳۸۹

5 خبری که یک شبه از فهرست رسانه های ایران حذف شدند

مرگ دکتر زهرا بنی یعقوب در بازداشت گاه امر به معروف
دکتر زهرا بنی یعقوب، فارغ التحصیل دبیرستان فرزانگان و دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران، روز 20مهرماه 1386 توسط نیروهای بسیج در یکی از پارک های شهر همدان دستگیر و به بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر منتقل شد. خانواده وی 48 ساعت بعد با خبر مرگ او مواجه شدند. مسوولان مدعی شدند دلیل مرگ خودکشی بوده است اما خانواده و وکیل وی از شواهد دیگری خبر دادند. دستگاه قضایی همدان خیلی زود این پرونده را بست و برای متهمین قرار منع تعقیب صادر کرد، هرچند وکیل مدافع وی در ابتدای سال 88 اعلام کرد که برخی اسناد و مدارک از پرونده وی مفقود شده است.

خروج 18 میلیارد دلار از ایران به مقصد ترکیه
به دنبال بالاگرفتن اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم و در فضای آشفته و هرج و مرج گونه کشور، خبری منتشر شد که حکایت از خروج 18.5 میلیارد دلار سرمایه کشور به مقصد ترکیه داشت. این محموله شامل 20 تن شمس طلا به ارزش 11 میلیارد دلار به همراه 7 میلیارد و 500 میلیون دلار وجه نقد، در یك در كانتینر بود که روز 15 مهر سال 88 برابر با 7 اكتبر 2008 میلادی خاك ایران را از طریق مرز بازرگان ترك كرد. به دنبال ورود این محموله عجیب و غریب به خاک ترکیه و در حالی که گمرک ایران همچنان بر کذب بودن این خبر تاکید داشت، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در جریان کنگره حزب عدالت و توسعه خداوند را شکر گفت که در شرایط بحران اقتصادی ورود این سرمایه هنگفت کشورش را نجات داده است. این خبر خیلی زود از فهرست رسانه های داخلی ایران حذف شد و هیچ گاه مسوولی پاسخگو نشد که ماجرا از چه قرار بوده است.

پناهندگی دختر بن لادن به سفارت عربستان در ایران
اوایل دی ماه سال 88، روزنامه الشرق الاوسط خبر داد که دختر اسامه بن لادن، میلیارد مشهور صعودی به سفارت عربستان در ایران پناهنده شده است. این روزنامه مدعی شده بود که «ایمان»، دختر بن لادن از دست ماموران نظارتی خود فرار کرده و خود را به سفارت عربستان رسانده است. علی رغم تکذیب های اولیه، سرانجام منوچهر متکی این مسئله را تایید کرد، اما این خبر جنجالی نیز خیلی زود از فهرست رسانه ها حذف شد و هیچ گاه مشخص نشد که دختر بن لادن چرا در ایران تحت نظر بوده و سرانجام کار وی به کجا کشیده شد.

پرونده پیچیده ترانه موسوی
روز 24 تیرماه 1388، یک وبلاگ نویس از ماجرای قتل و تجاوز به دختری با نام «ترانه موسوی» خبر داد. بر پایه این خبر ماموران امنیتی در جریان برخورد با معترضان انتخاباتی این دختر را بازداشت کرده اند و پس از تجاوز گروهی، وی را به قتل رسانده و جسدش را سوزانده اند. این ادعا خیلی زود به یک بمب خبری تبدیل شد، اما با توجه به اینکه اسناد و مدارک معتبری در این زمینه وجود نداشت همه خبرها تنها به شایعات تایید نشده متکی شدند. سرانجام صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای اثبات دروغین بودن این خبر برنامه مستندی را پخش کرد که در آن خانواده دختری با نام ترانه موسوی از سلامت وی خبر دادند و یک مامور سازمان ثبت احوال هم مدعی شد که در ایران تنها سه نفر با نام ترانه موسوی وجود دارند. بی پایه بودن هر دوی این ادعاها خیلی زود مشخص شد؛ چرا که اولا مامور ثبت احوال یکی از سرداران نیروی انتظامی از کار درآمد و چهره های جدیدی با نام ترانه موسوی شناسایی و معرفی شدند. (یک نمونه حذف شده را هم از اینجا ببینید) همچنین مهدی کروبی نامه ای را منتشر کرد که نشان می داد گفت و گو با خانواده ترانه موسوی در فیلم صدا و سیما یک سناریوی طراحی شده از جانب حسین طائب، فرمانده بسیج بوده است. علی رغم تمامی این ضد و نقیض گویی ها، موج پی گیری سرنوشت «ترانه موسوی» خیلی زود فروکش کرد.

ماجرای شگفت انگیز شهرام امیری
شهرام امیری، فردی که یک زمان دانشمند هسته ای و زمانی دیگر یک پژوهشگر ساده دانشگاه مالک اشتر معرفی شد، در خرداد ماه سال 88 و در جریان سفر حج ناپدید شد. وی کمی بعد سر از آمریکا درآورد و دستمایه یک جدال رسانه ای میان دولت ایران و آمریکا شد. آمریکایی ها مدعی شدند وی یک دانشمند هسته ای است که به آمریکا پناه آورده است. مسوولان ایرانی ابتدا اساس وجود چنین فردی را تکذیب می کردند (به نقل قول صالحی دقت کنید)، سپس سخنگوی وزارت خارجه ایران مدعی شد که او یک بازرگان مستقل و مشغول تجرات بوده، اما سرانجام دولت مدعی شد که امیری یک دانشمند هسته ای بوده که با همکاری عربستان و آمریکا ربوده شده است. پخش تصاویر ویدیویی ضد و نقیض از شهرام امیری ماجرا را پیچیده تر نیز کرد تا اینکه سرانجام وی به ایران بازگشت. دست آخر مقامات آمریکایی مدعی شدند وی مبلغ پنج میلیون دلار در قبال مجموعه ای از اطلاعاتی که به آمریکایی ها داده دریافت کرده است. پرونده خیلی زود مختومه اعلام شد و جنگ رسانه های دو کشور یک شبه پایان یافت، بدون اینکه هویت شهرام امیری برای مردم مشخص شود.

پی نوشت:
شاید پیش داوری در این زمینه کار درستی نباشد؛ اما با روندی که من می بینم گمان می کنم به زودی چند خبر جنجالی دیگر به این فهرست افزوده خواهد شد. ماجرای مرگ مشکوک رامین پوراندرجانی، پرونده ترور دو پزشک در شهر تهران (که ازعوامل افشای جنایات کهریزک بودند) و البته پیدا شدن محموله های قاچاق اسلحه و مواد مخدر ایران در نیجریه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر