۱/۰۹/۱۳۸۹

ویژه نامه نوروزی ایران – وقتی یک خبرنگار اصولگر قول اخلاقی می دهد

در ابتدای مصاحبه ایران با بهزاد نبوی یک توضیح با عنوان «اشاره» آمده است که اینگونه آغاز می شود: «مصاحبه با بهزاد نبوی با یک قرار قبلی انجام شد که ما هرچه خواستیم بپرسیم و او پاسخ گوید؛ اما قبل از انتشار هرچه را خواست حذف کند و نسخه نهایی پس از تایید او منتشر شود».* همچنین در این «اشاره» آمده است: «کافی است به عصبانیت و بیان اینکه این مصاحبه است یا بازجویی دقت شود تا روند بخش محذوف نیز قابل حدس باشد». اشاره مصاحبه کننده با ادعای خودش به پرسش هایی در مورد انفجار دفتر ریاست جمهوری و تیم تحقیق و تفحص از آن ماجرا است. پس مخاطب باید بپذیرد که اسنادی علیه نبوی به دست آمده که او از افشا و انتشارشان بیم دارد. اما اجازه بدهید به یک «قول اخلاقی» دیگر از این خبرنگاران اصولگرا اشاره کنیم.


در صفحه 29 ویژه نامه (چهارصفحه پیش از گفت و گوی با بهزاد نبوی) مطلبی با تیتر «اختلاف انشعاب انحلال» در مورد «سازمان مجاهدین انقلاب» منتشر شده است که پاراگراف اول آن به یک خاطره از جلسه تاسیس سازمان اختصاص دارد و در پاراگراف دوم نوشته شده: «این بخش هایی از مصاحبه با یکی از شاخص ترین چهره های سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که تمایلی به انتشار این بخش از مصاحبه با نام خودش نداشت».** جالب اینجا است که همین خاطره، تنها چهار صفحه بعد و در جریان گفت و گو با بهزاد نبوی، عینا از زبان وی منتشر می شود. حال تصور کنید خبرنگاری که به اعتراف خودش قرار نبوده این خاطره را به نقل از نبوی منتشر کند اما منتشر کرده، تا چه حد شرافت اخلاقی آن را دارد که نسبت به دیگر قول هایی که به نبوی داده پایبند بماند؟ فراموش نکنید تاریخ مصاحبه با نبوی «16 بهمن 1384» ذکر شده و به تاکید روتیتر مصاحبه تا کنون هیچ جا منتشر نشده است. یعنی آقایان چهار سال صبر کرده اند تا نبوی به زندان بیفتد و دستش از همه جا کوتاه شود، بعد به صورت اخلاقی تمامی درخواست هایش را در گفت و گو به اصطلاح جنجالی عملی کنند!

پی نوشت:

* ویژه نامه نوروزی ایران – صفحه 33 - «برای ایجاد سازمان عجله داشتند» (ابهام ناشی از ضعف دستوری مربوط به خود متن است).


** ویژه نامه نوروزی ایران – صفحه 29 – «اختلاف انشعاب انحلال» - متن کامل این خاطره به این شرح است: «در یکی از جلسات هیات موسس که من حضور داشتم گفتم آقایان در اعلام موجودیت و تشکیل سازمان شتاب نکنید. اول ببینیم مشترکات و مبانی مان چیست. محسن رضایی در آن جلسه شدیدا به من حمله کرد که این آقا چه می گوید، ما همه مسلمانیم، همه دنبال امام هستیم، همه برای پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه کردیم و همه نسبت به سازمان مجاهدین خلق موضع داریم، یعنی چه که بیاییم ببینیم مشترکاتمان چیست؟ مشترکات از این بیشتر؟ هرکس موافق تاسیس است تکبیر بگوید. تقریبا اکثر اعضا هم حرف ایشان را با تکبیری تایید کردند و سازمان تاسیس شد».

۱ نظر:

  1. ناشناس۹/۱/۸۹

    دمت گرم کارت بیسته
    خوشم می آد
    نقدهای بیشتری بر این ویژه نامه لطفاً بنویسید
    به نظرمن "رمز عبور" ایران خلاف آن چیزی که در صفحه یک در دیباچه در مورد اول گفته شده "عبرت های تاریخی"است غرض ورزی تاریخی است
    در ضمن لطف کنید لینک دانلود ویژه نامه نوروزی بهار را قرار دهید
    بازم متشکر

    پاسخحذف