۱۰/۱۶/۱۳۸۸

کی پشت فرمون نشسته؟

زمانی که دستگاه تبلیغاتی نظام با جنجال فراوان از «عملیات اینترنتی نیروهای امنیتی علیه سایت های غیر اخلاقی» خبر می دادند به ذهنم رسید که ماجرا را پیگیری کنم؛ نتیجه آن شد که در مطلب «شوی مضحک جهاد اینترنتی» آوردم و نشان دادم که فهرست آقایان سرشار از نام های تکراری است. آن تجربه دلچسب و در عین حال مضحک سبب شد تا یک جست و جوی مشابه هم در مورد فهرستی داشته باشم که «معاونت خارجی وزارت اطلاعات» بهیه کرده و با عنوان «60 موسسه خارجی فعالی در اغتشاشات اخیر» منتشر کرده است؛ حتی خودم هم باور نمی کردم این بار که مسئله اینقدر بزرگ تر است و خود وزارت اطلاعات قدم پیش گذاشته، نتیجه باز هم مضحک تر از بار پیش باشد؛ به نتایج زیر دقت کنید:


فهرست منتشر شد، ردیف22: «بنیاد نو آمریکا»؛ همان فهرست ردیف60: «بنیاد آمریکای جدید». (واقعا هنوز هم کسی هست که نداند «آمریکای جدید» همان «نو آمریکا» یا «new America» است؟)


فهرست منتشر شده ردیف27: «دانشگاه یل»؛ همان فهرست ردیف 52: «دانشگاه یل و توابع وابسته» (بدون شرح)


فهرست منتشر شده ردیف 5: «موسسه دموکراتیک ملی (N.D.I)»؛ این (N.D.I) مخفف National Democratic Institute است که با یک ترجمه دیگر همان «انستیتو ملی دموکراتیک» می شود که در ردیف 31 تکرار شده.


فهرست منتشر شده ردیف7: موسسه براي دموكراسي در اروپا شرقي (مقر ورشو) I.D.E.E؛ این بار هم این I.D.E.E در واقع مخفف Institute for Democracy in Eastern Europe است که ترجمه دیگری از آن «انستيتو دموكراسي در اروپاي شرقي» می شود که در بند 33 تکرار شده است.


واقعا من نمی دانم چه کسی پشت فرمان وزارت اطلاعات این کشور نشسته است؛ خوب بعضی مواقع هم به ذهنم می رسد بنده خدا رهبر و یا رهبران این مملکت خیلی هم مقصر نیستند؛ وقتی منابع اطلاعاتی را چنین افرادی تشکیل می دهند دیگر چگونه می توان انتظار یک تحلیل درست و نتیجه گیری منطقی داشت؟!


پی نوشت: یادآوری می کنم که تسلط من به زبان انگلیسی بسیار کم است و همین مسئله باعث شد بیش از این به فکر ترجمه دیگر بندهای فهرست نیفتم؛ قطعا اگر دوستان دیگر، به ویژه دوستانی که به واقع با عناوین این موسسات آشنایی دارند نگاه دوباره ای به این فهرست بیندازند عمق فاجعه بیش از این مشخص خواهد شد.

۲ نظر:

  1. ناشناس۱۶/۱۰/۸۸

    بهانه اي شد پرسش « عنوان » ت تا سر باز كند زخمهاي كهنه ام ... البته در فرمت « صد سطــــر جمله ي مكتوب »‌ !!!

    نميدانم چقدر اما ... كلــــــي دقيقه صداي مدام كليدهاي اين صفحه توي گوشم ماند ... و محصول ده وجب ( :ي ) نظر شد كه ... راستش شرمم شد به ارسالش و ... بايگاني اش كردم كنار هرچه « نگفته » ست در دلم !!! ‌:ي

    .
    .

    اينجا ايران است رفيق ... و مدام كه سبز « لجني » ست در چشم آقايان (!) ، ‌آنكه پشت اين فرمان است - در اتوباني كه مصلحت است و زمان و ملت و امروز و آينده - خلاف جهت مجاز مي آيد اما : آنكه برگ جريمه دريافت ميكند جماعتي ست كه - به عكس ايشان - « درست » ميرود و مي آيد و « ‌ميفهمد » !

    اينجا ايران است برادر ... اينجا ايران است رفيق ... و هيـــچ بعيد نيست « بي راننده » ماشين حواله ي جاده كنند ... اين حضرات !!!


    پي نوشت : از بند آخر « برادر » را قلم بگير ... نميدانم چرا حالم دگرگون ميشود به شنيدنش !!! ‌:ي

    پاسخحذف
  2. آیت‌الله منتظری پدر انقلاب اسلامی فرمودند: 
    حفظ نظام مقدمه ‌است برای حفظ و انجام دستورات اسلامی. اگر بنا باشد به بهانه حفظ نظام، اقدامات ضد اسلامی انجام شود، نه نظام خواهد ماند نه اسلام
    بسیجیها برادران و پدران ما هستند ‌ای برادر بسیجی‌آیا وجدانا شما قبول دارید رفتار شما به مردم مسلمان ما، رفتار اسلامی هست
    چطور این جمهوریه عزیز اسلامی ما دو‌ام خواهد آورد وقتی‌رفتار دولت با مردم مسلمان ما کاملا غیر اسلامی هست

    پاسخحذف