۲/۱۴/۱۳۹۰

اصلاحات چیست؟

«... آنچه ما اصلاحات می‌نامیم تداوم انقلاب اسلامی است و تداوم حرکتی که مردم در یکصدوپنجاه سال گذشته داشته‌اند و در مشروطیت و نهضت ملی جلوه کرده و در انقلاب اسلامی جلوه روشن‌تر داشت ما همان راه را داریم. حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان، آزادی از سلطه استبداد و استعمار، پیشرفت در جامعه، مبارزه با عقب‌افتادگی و جریان یافتن عدالت در جامعه...»


سیدمحمد خاتمی

۶ نظر:

  1. فرزاد۱۴/۲/۹۰

    خب بله این بسیار درسته که رفرم چیز بسیار خوبیه و اساساً بر منکرش لعنت. منتها مشکل ما در مقطع فعلی اینه که عملاً هیچ برنامه ای برای آینده وجود نداره( در ضمن مشکل ما در دوران خاتمی و مشروطه و حتی همین انقلاب که مثال می زنید تندرو ها نبودن مشکل اصلی نبود برنامه ی درست بود پیشنهاد می شه به ریز مذاکرات مجلس از زمان انقلاب مشروطه تا به توپ بسته شدن مجلس نگاه بندازید) رب گریه جایی می گه نه آنارشی مطلق خوبه و نه نظم و کنترل آهنین ولی زمانی که آنارشی مطلق حاکم باشه ملت ممکنه بپرن تو بغل اون چکمه ی آهنین. منتها از بخت خوب ما اون طرفی ها دارن تو آنارشی دست و پا می زنن. مشکل جنبش سبز هم همینه. آقای مزروعی هم عوض تعیین کردن ساز و کار مشغول تعیین کردن اینن که چه کسی حق داره تو جنبش باشه و چه کسی حق نداره توی هر چهار تا تحلیلش هم دو تا تنتقض وجود داره و خب به خدا فهمیدیم شما منسوبین مستقیم آقای موسوی هستید ولی اگه به ملت مستقیم بگید چه برنامه ای دارید و چی می خواید بسیار عالی خواهد بود. از اون طرف هم حرفشون مبنی بر هر گروهی خواست قسمتی از بار مسئولیت رو از شورا برداره می تونه بیشتر به رفع مسئولیت از شورا شباهت داره اگر برنامه ای ندارن خب چرا از همون اول مسئولیت یه جنبش اعتراضی رو به عهده گرفتن و الان هم معتقدن که جنبش فقط منحصر به خودشونه وگرنه الان با وجود این موضوع هیچ گروهی نمی تونه یه برنامه ریزی بکنه که احیاناً خدای نکرده با برنامه های شورا تناقض نداشته باشه و فحش هایی از قبیل بی شعوری، نفهمی، خارج نشینی( جالبه این هم به فحشی جدید در واژگان سیاسی تبدیل شده) حتی اگه در داخل کشور باشه و به هم نریختن برنامه های شورا متهم نشه. اگر هم برنامه ای وجود داره اعلام کنن.
    مستقیم این حرفایی که زدم ربطی نداشت ماجرا منتها غیر مستقیم خواستم جواب چیزی رو که مطرح کردید بدم. اصلاحات بسیار خوبه و ما هم می دونیم چیه منتها برای نیل بهش به برنامه ریزی نیازه.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۱۴/۲/۹۰

    در انقلاب اسلامی جلوه روشن‌تر داشت ما همان راه را داریم... ;)

    پاسخحذف
  3. این جمله تقریبا می تونه به هر حرکت اجتماعی ای اطلاق بشه . از مبارزات مسلح چریکی گرفته تا مبارزه بدون خشونت امثال گاندی و ماندلا . آرامن عزیز بزرگترین مشکل همین جاست ، در تعریف اصلاحات .
    باید برای جنبشی مانند اصلاحات تعریفی عملکردی ارائه شود (دادن شاخص های دقیق ، قابل مشاهده و سنجش پذیر برای مفاهیم کلیدی ...روشهای تحقیق در علوم اجتماعی،دکتر باقر ساروخانی،جلد اول،ص91) . مسلم است که وقتی برای اصلاحات تعریفی اینقدر گنگ و قابل تفسیر به رای و غیر قابل سنجش ارائه می شود این جریان محکوم به شکست است .
    ضمنا ، مقایسه جنبش سبز با انقلاب مشروطه ابدا درست نیست . انقلاب مشروطه در میان عده ای مردم بی بهره از سواد و شناخت حداقلی به پیروزی رسید و نتایج کاملا روشن و عینی به همراه داشت و باعث شد حتی مستبدی مانند رضاخان مجبور باشد مجلسی ولو نمایشی را در کنار خود داشته باشد و شاه را از مرتبه ظل اللهی خلع کرد . اما جنبش اصلاحات در میان مردمانی نسبتا تحصیل کرده سر کار آمد . علیرغم داشتن پیروزیها و آثار مقطعی (بهار مطبوعات ایران) در انتهای این دوره دیکتاتوری یک پله به عقب برگشت و حاکم جنبه ظل اللهی محکمتری هم پیدا کرد .
    یک پیشنهاد : لطفا یک سلسه مقالات در مورد دستاوردهای دوران اصلاحات کار کن ، به نظرم اینطوری میشه به یک جمع بندی مناسب تر رسید .

    پاسخحذف
  4. فکر می‌‌کنم اگر صد سال پیش مشروطه خواهان بزرگ ایران زمین می‌‌دانستند که قرنی بعد حرکتشان را قیاس به اصلاحات در نظام کنونی‌ می‌‌کنند که پسوند انقلاب و اسلامی هم دارد از خیرش می‌‌گذشتند! ....جناب خاتمی! دوران، نه دوران حکومت اسلامی ، نه جمهوری اسلامی و نه جمهوری دمکراتیک اسلامی و هر چیز اسلامیست و نظام آیندهٔ ایران به طور حتم سکولار است! کاش ایشان به حرفهٔ اصلی‌ خویش و عبادت و درس و بحث حوزوی بر می‌گشتند و سودای سیاست را به اهلش می‌‌سپردند (با تمام احترام به ایشان).

    پاسخحذف
  5. ناشناس۱۴/۲/۹۰

    میگم آقای داریوش، بنظر میاد این کینه شما به خاتمی یک دلیل خیلی خاص باید داشته باشه. آخه تو کامنت قبلیت هم گفته بودی ازش متنفری.
    خیلیها تا حالا سعی کردند خاتمی رو به سر کار اصلیش بفرستند. شاید با همین نسبت کینه ای که شما داری، و شایدم بیشتر، ولی نهایتا به این نتیجه رسیدند که در مورد کاراصلی خاتمی در اشتباه هستند.

    پاسخحذف
  6. مشکل در تعریف اصلاح طلبی نیست، مشکل در عملی بودن ان با توجه به ساختار قدرت است. سوال درست این است که کدام اصلاح طلبی ؟ به قول حجاریان رفرمر باشیم یا رفرمیست؟

    پاسخحذف