۳/۰۸/۱۳۹۰

اسناد کودتا - منظور از تعرفه بدون سریال چیست؟

شورای نگهبان در گزارش تفصیلی خود آورده است: «در این دوره نیز ... تعرفه‌های هر استان با كد خاص چاپ شد تا امكان جابجایی تعرفه‌ها بین استان‌ها وجود نداشته باشد. این امر هرچند كه به سلامت و دقت انتخابات كمك نمود مع‌الوصف با عنایت به حضور گسترده مردم و نیاز بسیاری از حوزه‌های اخذ رأی به ارسال دوباره تعرفه، تبادل تعرفه بین استان‌ها را غیرممكن ساخت. به همین دلیل تعرفه‌های چاپ شده در روز اخذ رأی بدون كد استان به چاپ رسید».


شاید در بعضی از دسته چک‌های بانکی هم دیده باشید، شماره چاپ شده روی تعرفه‌ها دارای دو بخش است که با یک ممیز از هم جدا شده‌اند. در سمت چپ ممیز یک عدد دورقمی قید شده که نشانگر استان مشخصی است، مثلاً برای آذربایجان شرقی عدد 11 و برای خوزستان عدد 32 انتخاب شده است. در سمت راست این ممیز عدد بزرگتر و چند رقمی مشاهده می‌شود که شماره مسلسل (سریال) این برگ است. تاکنون روشن نکرده‌اند که در تعیین شماره مسلسل هر برگ از عدد 1.000.001 آغاز کرده و تا پنجاه و شش یا پنجاه و هفت یا پنجاه و نه یا شصت یا شصت و یک میلیون پیش رفته‌اند یا اینکه شماره مسلسل هر استان را از 1.000.001 شروع نموده و تا سهمیه مقرر ادامه داده‌اند و برای چاپ تعرفه استان بعدی دوباره از همان 1.000.001 آغاز کرده‌اند. با این حال از روی همین برگ و برگ تعرفه‌های دیگری كه در دست است، می‌توان حدس زد كه روش اخیر اعمال شده است.


یکی از دلایل عمده وارد شدن گزارش شورای نگهبان و سایر دست‌اندرکاران وزارت کشور و انتخابات به تعرفه ارسالی به خارج از کشور این است که برای چنین تعرفه‌هایی نمی‌شود یا نخواسته‌اند شماره دو قسمتی بزنند. در واقع به بهانه قابل تفکیک نبودن شماره سریال هر کشور بطور جداگانه و شاید بهانه‌هایی دیگر از زدن کد خودداری شده و تنها شماره مسلسل سمت راست باقی مانده است. بنابراین، احتمال دارد تعرفه‌های اضافی چاپ شده در روز 21/3 و 22/3 (و احتمالا روزهای دیگر) که بدون کد استانی بوده است، با همین شماره سریال خارج از کشور چاپ شده باشد.


منظور منتقدان هم از چاپ بدون سریال تعرفه در داخل کشور، نبود هیچ شماره‌ای روی برگ تعرفه نیست، هرچند این کار هم از این آقایان بعید به نظر نمی‌آید، بلکه مرادشان عدم رعایت نظم مقرر در چاپ این تعرفه‌هاست، چرا که ارسال این تعرفه‌ها به هر استانی، امکان استفاده عوامل ناراست از تعرفه‌های قلابی در آن استان را ممکن می‌ساخت!! این نکته را به عنوان یک شگرد تبلیغاتی بارها بکار برده‌اند که ما هیچگاه تعرفه بدون سریال چاپ نکرده‌ایم و از این راه خواسته‌اند ادعای کمیته صیانت و معترضان را تخطئه کنند.

پی‌نوشت:
این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده‌بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه‌ای» تهیه می‌شود. متن کامل این گزارش را می‌توانید از اینجا دریافت کنید و برای پی‌گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه نماييد.

۲ نظر:

  1. ناشناس۸/۳/۹۰

    آقا این ها رو بگذار رو ویکی پدیا ببیشتر دیده بشه
    http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_presidential_election,_2009#Irregularities

    یا رو صححه فارسیش

    پاسخحذف
  2. ناشناس۹/۳/۹۰

    نسخهٔ تروتمیز گزارش دیده‌بانان سبز انتخابات
    http://www.mediafire.com/?9l2ebucry5d2qo8

    پاسخحذف