۱/۲۳/۱۳۹۰

برای پول ایرانی، نام ایرانی انتخاب کنید

سخن من پیرامون سرانجام حذف چهارصفر از پول ملی نیست. این بحثی اقتصادی است که اگر هم پیش کشیده شود من با آن موافقم. گلایه من به برگزیدن نام «دینار» برای پول خورد آینده کشور است. (از اینجا بخوانید) شگفت‌آور نیست اگر آنان که رویای بازگرداندن کشور به 1400 سال پیش را دارند، تقویم کشور را باب روی‌دادهای کشوری دیگر تغییر ‌دهند، پرچم کشور را به زبان مردم دیگری منقش کنند و در نهایت هم تلاش کنند در ساده‌ترین روزمرگی‌های مردم‌اش، عناوین کشورهای دیگر را رواج دهند. اما گمان می‌کنم جای شگفتی است اگر آن دست ایرانیانی که نتایج ویران‌گر چنین روی‌کردی را به چشم خود دیده‌اند همچنان بخواهند در برابر آن سکوت کنند.



ایران‌زمین در پیشینه باستانی خود سکه‌های «دریک» را به یاد دارد که حتی در گفتار هم از «دینار» خوش‌آهنگ‌تر و خوش‌آواتر است و شیوه بیان دشوارتری ندارد. من به سهم خودم به انتخاب نام «دینار» اعتراض می‌کنم و از هر راهی که پیدا کنم این اعتراض خود را پی‌ می‌گیرم.

۴ نظر:

  1. ناشناس۲۳/۱/۹۰

    از اول هم دینار بوده
    http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Currency

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۳/۱/۹۰

    like this is true our maternal land occupied by barbaric eslam from 1400 years befor till now

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۵/۱/۹۰

    اين ايران زمين در پيشينه باستاني خود غير از واحد پول هخامنشي، واحد پولهاي ديگه هم داشته، هم واحد پولهاي باستاني تر از هخامنشي (اميدوارم فكر نكنيد مبدا تاريخ بوده اند) و هم واحد پولهاي اخير تر و براي مردم ملموس تر.
    اين ناسيوناليزم فارس تاكي اين مملكت را به گند خواهد كشيد؟

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۸/۱/۹۰

    دینار واحد پول رومی است که از قبل از حمله اعراب هم در ایران رواج داشته و البته بین اعراب هم رایج بوده

    پاسخحذف