۵/۲۸/۱۳۹۲

در موقعیت‌های گذرا، آبروی یک جنبش را به بازی نگیریم


شورای هماهنگی راه سبز امید در واکنش به وقایع مصر بیاینه‌ای صادر کرده است. (اینجا+) این بیانیه، به محکومیت جنایات رخ داده طی چند روز گذشته و یا ابراز هم‌دردی با قربانیان خشونت در مصر (از هر طرف که هستند) اکتفا نکرده است، بلکه عملا به تحلیل یک‌جانبه‌ای از روی‌دادهای مصر پرداخته و روایتی منحصر به فرد از وقایع مصر ارایه کرده که شاید بهتر بود توسط شعبه فارسی زبان سازمان اخوان‌المسلین ارایه شود.

انتقاد من به شورای هماهنگی این نیست که چرا رسما به یک حزب یا سازمان جهت‌دار سیاسی تبدیل شده که با مرکزیت یک حلقه کوچک در مورد تمام وقایع جهان حکم صادر می‌کند. انتقاد من حتی این نیست که چرا این سازمان به خودش اجازه می‌دهد نام جنبش سبز را به هر جریان بی‌آبرویی در سطح منطقه پی‌وند بزند. حتی انتقاد آن‌جایی نیست که اعضای حلقه شورای هماهنگی حصر و تبعید بزرگان و مفاخری چون مصدق و میرحسین را با بازداشت دیکتاتور تنگ‌نظری چون مرسی مشابهت می‌دهند.، انتقاد من به این بیانیه خیلی‌ ساده‌تر است: «خلاف گویی»!

نخست آنکه بیانیه این حلقه بر «سکوت مجامع بین‌المللی» تاکید دارد و آن را «غیرقابل توجیه» می‌خواند. به فهرست زیر دقت کنید:

- سازمان ملل: دبیرکل سازمان ملل با محکوم کردن درگیری های خونین در مصر ، آغاز تحقیقات مستقل را دراین باره خواستار شد. (ایرنا+) همچنین «جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد ماموریت یافت تا این هفته برای بحث درباره اوضاع با مقامات مصری به این کشور سفر کند. (بی.بی.سی+)

- اتحادیه اروپا: کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که بار مسوولیت این بحران شدیدا بر دوش دولت موقت و همچنین بخش وسیع‌تر رهبری این کشور سنگینی می‌کند. (بی.بی.سی+) همچنین «مایکل مان»، سخنگوی کاترین اشتون گفت که «اتحادیه اروپا این خشونت‌ها را محکوم می کند و خواستار آن است تا روند سیاسی در مصر بگونه مسالمت آمیز دنبال گردد». (رادیو فرانسه+)

- آمریکا: شخص رییس‌جمهور باراک اوباما، ضمن محکومیت سرکوب غیرنظامیان مصر، در نخستین اقدام برای تحت فشار قرار دادن ارتش مصر، مانور مشترک کشورش با این ارتش را لغو کرد. او همچنین از مقامات مصری خواست تا به قوانین مربوط به حقوق بشر احترام گذاشته و حالت فوق‌العاده در مصر را لغو کرده و زمینه برای مذاکرات ملی را فراهم کنند. (از ایسنا+)

- فرانسه: دولت فرانسه با انتشار بیانیه‌ای رسمی خواستار تجدید نظر در روابط اتحادیه اروپا با مصر شد. فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه طی تماس‌های تلفنی با نخست‌وزیر انگلستان و صدر اعظم آلمان خواستار جلسه ویژه در سطح وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا برای بررسی بحران در مصر شد. (تسنیم+) اولاند همچنین برای اعتراض به کشتار ارتش سفیر مصر را فراخواند. (خبرگزاری آنا+)

- انگلستان: مجلس عوام انگلیس خواستار جمع آوری دلایل و مستندات لازم برای پیگرد افرادی شد که در کشتار دیروز میدان رابعه عدویه و النهضه قاهره نقش داشتند. (خبرگزاری آنا+)

- ترکیه: نخست وزیر ترکیه خشونت‌های مصر را محکوم کرد و گفت «هیچ تفاوتی بین بشار اسد و السیسی وجود ندارد». (هم‌میهن+)

- قطر: وزارت خارجه قطر کشتارهای مصر را محکوم کرده و خواستار پایان این خشونت‌ها شد. (آفتاب+)

همچنین کشورهای «سوئد»، «دانمارک»، «آفریقای جنوبی»، «اکوادور»، «برزیل»، «مالزی»، «اندونزی»، «نیوزیلند» نیز کشتار مردم مصر را محکوم کردند. (خبرگزاری آنا+)

می‌دانیم که شاهد هستیم که دستگاه پروپاگاندای حکومتی، از صدا و سیما گرفته تا روزنامه کیهان، سال‌ها است سیاستی را پی‌گیری می‌کنند در تخریب وجهه نهادهای جهانی حقوق بشر و در راستای ایجاد یک توهم از شکل‌گیری ببسیج جهانی علیه «اسلام و ایران». این رسانه‌ها در هر موضوع مربوط یا نامربوط، ضمن آنکه به راست یا دروغ پای غرب (به ویژه آمریکا) را وسط می‌کشند، بلافاصله هم (باز به راست یا دروغ) تاکید می‌کنند که جنایت علیه فلان مردم مظلوم فقط از جانب حکومت ایران دیده شده و بقیه «مدعیان حقوق بشر و دموکراسی» خاموش مانده‌اند. حالا مشابه همین روی‌کرد را در بیانیه شورای هماهنگی می‌بینیم که به نظرم جای تاسف دارد. بهتر بود اعضای حلقه شورا صرفا مواضع خودشان را در قبال مساله بیان کنند و البته که چه بهتر بود که پا را از سطح محکومیت جنایت و خشونت فراتر نمی‌گذاشتند.

نکته دوم آنکه نگارندگان بیانیه: «همبستگی خود را با جنبش مسالمت آمیزی که با هدف بازگشت دموکراسی به آن کشور در جریان است» اعلام کرده‌اند. استفاده از توصیف «جنبش مسالمت‌آمیز» برای مبارزات اخوان‌المسلمین، نه تنها کمال بی‌سلیقگی، بلکه اساسا توهین به مفاهیم واژگان و در عین حال ظلمی مضاعف به تمامی جنبش‌های مسالمت‌آمیز است. اخوان‌المسلمین، (همان‌گونه که در آرم و پرچم رسمی‌اش به چشم می‌آید) هیچ گاه به مبارزه مسالمت‌آمیز اعتقاد نداشته و اساسا شعارش «الجهاد سبیلنا» و نشانه‌اش شمشیر است.

تنها در یک فقره کشته شدن ۴۳ افسر پلیس توسط اخوان (اینجا+) در کنار حمله فراگیر این گروه به بیش از ۷۸ کلیسا (اینجا+)، تمامی ناظران جهانی را متقاعد کرده که نگران تکرار جنگ داخلی و فاجعه سوریه  باشند اما چشم ناظران شورای هماهنگی همچنان «مبارزه مسالمت‌آمیز» می‌بیند. به باور من، ارایه تفاسیر غیرواقعی از وضعیت مصر، نه تنها هیچ کمکی به حل بحران نمی‌کند بلکه تنها شرافت و اعتبار «جنبش‌های مسالمت‌آمیز» را لکه‌دار ‌می‌کند.

پی‌نوشت:
اینجا+ خبری منتشر شده مبنی بر کشف انبارهای اسلحه اخوان‌ توسط ارتش مصر. البته کشف تسلیحات اخوان عجیب نیست. این گروه همیشه مسلح بوده‌اند. اما خبر از یک طرح گسترده تروریستی سخن می‌گوید که بسیار ترسناک است. البته من خودم جست و جو کردم و نتوانستم از منابع معتبری صحت این خبر را تایید کنم. با این حال، به یاد دارم که یکی از اتهامات محمدمرسی که در صورت اثبات در دادگاه برای او اشد مجازات را به همراه خواهد داشت «جاسوسی برای کشور بیگانه» با اشاره به نیروهای «حماس» است.

۷ نظر:

  1. ناشناس۲۸/۵/۹۲

    avalin bar ast ke be nazaram darke ghalati az majaraye mesr darid va ba ta'asobate shakhsi va boghz nesbat be akhavan be ghazye negah mikonid. babate finglsh ozr mikham.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. رفیق جان

      البته من در مورد مصر و رفتار اخوان هم مطلب نوشته‌ام و اتفاقا شما درست دریافته‌اید که ابدا با اخوان موافق نیستم. اما این یادداشت اصلا ارتباطی به قضاوت در میان جریان‌های داخلی مصر ندارد. دو نکته‌ای که من تذکر می‌دهم فارغ از این است که شما به اخوان گرایش داشته باشید یا نداشته باشید. خلاصه حرف من خیلی ساده است:

      ۱- کشورهای جهان در برابر جنایات ارتش مصر سکوت نکرده‌اند. اگر بگویید کرده‌اند خلاف واقع گفته‌اید.

      ۲- حرکت‌های اخوان همواره مسلحانه بوده است. حالا چه بر حق و چه بر خلاف حق. همین الآن هم بعید می‌دانم حتی خود اخوان ادعا کند که سلاح ندارد. پس شما نمی‌توانید در توصیف حرکت اخوان بگویید «جنبش مسالمت‌آمیز».

      همین.

      حذف
  2. کاملا با شما هم عقیده هستم که بیانیه شورای هماهنگی جنبش عزیز بون درک واقعی از تحولات مصر و رای ملت مصر بوده و پشتیبانی آنان از اخوان المسلمین که بر اساس سیاست "ثبات در نا ثباتی" گوندالیزا رایس بر سر کار آمدند عملی به دور از درک سیاسی از اوضاع منطقه است.
    متاسفانه روشنفکران ما بیشتر از روی احساس به تحلیل مسائل میپردازند تا از روی فکر و تامل بر واقعیات و نتیجه اش همین شده که می بینید. روباه بنفش را به ملت تحمیل کرده اند و با دادن امیدهای الکی مردم را از پی بردن به واقعیات و آینده تلخی که برایشان در حال رقم خوردن است باز میدارند. بالطبع شورای سبز امید نیز مجموعه ای برآمده از همین روشنفکرانست.

    پاسخحذف
  3. آرمان عالی بود:)

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۸/۵/۹۲

    کاملن با شما موافقم.
    دیوید

    پاسخحذف
  5. در این بیانیه می‌توان رد پای خلاف این نظریه را که: « دشمن دشمن من، لزوما دوست من نیست را دید». دوستان شورای هماهنگی، ظاهرا گمان می‌کنند حالا که محمد مرسی به ایران آمد و با رهبری ملاقات نکرد و رفتارش با دولت «احمدی‌نژاد» توهین‌آمیز بود، پس می‌تواند دوست آن‌ها باشد و در چنین فرایندی لازم هست که به آن‌ها این‌گونه آوانس داده شود.
    دوستان شورای هماهنگی ظاهرا فراموش کرده‌اند که جماعت اخوان طی نیم قرن گذشته چه بلایی بر سر هرگونه اندیشه و آزادی‌خواهی آورده‌اند. یک نمونه دم دستی و آشکار آن فتوای عجیب و غریب قتل یا حرام کردن زن رسمی مرحوم «نصر حامد ابوزید» است که به تازگی از دنیا رفت.
    اخوان در کل و «مرسی» خصوصا، کپی برابر اصل و بسیار شورتر از براردان انصار خودمان هستند، که اکنون جبهه رسمی آن، سران جنبش سبز را در اسارت و حصر خود گرفته‌آند.

    پاسخحذف
  6. ناشناس۳۰/۵/۹۲

    شما سلطنت طلب‌ها همانطور که ابراهیم نبوی عزیز گفت همیشه از کودتا‌ها دفاع می‌کنید و کشتار ارتش سکولار را نمی‌بینید. مصدق هم یک مسلمان بود، یعنی به نظر شما کودتا بر علیه وی و به دنبال آن کمرنگ شدن ارزشهای اسلامی با برپایی کاباره‌ها و مراکز فساد که پری بلنده از عوامل کودتا آن را مدیریت میکرد، هم لابد چیز خوبی‌ بوده است؟

    پاسخحذف