۱۱/۰۳/۱۳۹۰

رسوایی آن طبل تهی

1- در سال ۱۳۴۸ دولت بعثی «حسن البکر» با ادعای مالکیت تمام بر «اروندرود*» از ایران خواست کشتی‌های عازم آبادان و خرمشهر در مسیر اروندرود از افراشتن پرچم ایران خودداری کنند در غیر اینصورت، اجازه نخواهد داد کشتی‌هایی که مقصد آن‌ها عازم بنادر ایران است وارد اروندرود شوند. در پاسخ به این تهدید ایران عهدنامه مرزی ۱۳۱۶ (۱۹۳۷ میلادی) بین ایران و عراق را کان لم یکن دانست و به اصل شناخته شده «خط تالوگ» (خط فرضی که از به هم پیوستن ژرفترین نقاط بستر یک رودخانه به دست می‌آید) تاکید ورزید. تنش بالا گرفت. در این شرایط ایران تصمیم گرفت تا به صورت عملی حاکمیت خود را بر اروندرود به نمایش بگذارد، پس نیروهای ارتش با اسکورت دریایی و هوایی یک کشتی تجاری با نام «ابن‌سینا» را همراهی کردند تا با پرچم افراشته ایران از اروندرود عبور کند. تهدید پوشالی عراقی‌ها به تحقیرشان ختم شد و در نهایت با امضای قرارداد 1353 «الجزیره» عراق سهم حاکمیت ایران بر اروندرود را به رسمیت شناخت. (+)

2- در کوران جنگ هشت‌ساله، بازداشتن حریف از درآمدهای سرشار نفتی یکی از مهم‌ترین اهداف متقابل ایران و عراق بود که به «جنگ نفت‌کش‌ها» انجامید. با بالا گرفتن حملات متقابل ایران و عراق، کشورهای کویت و عربستان کمک‌هایشان به عراق را افزایش دادند تا علاوه بر حملات نظامی به کشتی‌های ایرانی، نفت خود را از طریق این کشورها صادر کند. ایران در پاسخ هشدار داد: «اگر ما از صادرات نفت محروم شویم تمامی خلیج فارس محروم خواهند شد». کویت دست به دامان آمریکا شد. شش ناو آمریکایی نفت‌کش کویتی (بریشتون) را اسکورت می‌کنند تا به سلامت عبور کند و تهدید ایران نقش بر آب شود. حساسیت به اوج خود رسیده است. گروهی خبرنگار از نزدیک شاهد ماجرا هستند و شبکه CNN به صورت لحظه به لحظه از عبور این ناو گزارش می‌دهد، ناگهان انفجار مهیبی روی می‌دهد. مین‌های ایرانی نفت‌کش عظیم را در پناه ناو‌های آمریکایی نابود می‌کنند. تهدید جدی بود!

3- معاون اول رییس دولت ایران اعلام می‌کند «اگر نفت خام ما را تحریم کنند تنگه هرمز را می‌بندیم».(+) تکذیب‌های پراکنده این تحریم بی‌فایده است. مانور ارتش در دریای عمان تهدید را جدی‌تر می‌کند. انگلستان و آمریکا واکنش نشان می‌دهند. در یک نمایش قدرت تمام عیار ناو هواپیمابر «آبراهام لینکلن» با اسکورت کشتی‌های فرانسوی و بریتانیایی از تنگه هرمز عبور می‌کنند. (اینجا) آب از آب تکان نمی‌خورد. کوس رسوایی این «طبل تهی» که به زمین می‌افتد، به فاصله یک روز اتحادیه اروپا واردات نفت خام و ارتباط بانکی با ایران را ممنوع می‌کند. (اینجا)

پانویس:
* به عربی «شط العرب»

۲ نظر:

  1. پیام امروز۴/۱۱/۹۰

    ضمن اینکه با بند یک و سه موافقم، بنظر میرسد ادامه بند دو را ننوشته اید. پس از اصابت مین، آمریکا به حملات تلافی جویانه دست زد و هم ناوچه سهند و هم سکوهای نفتی ایران طعمه این عملیات شدند.
    در نهایت هم حضور آنها در منطقه باعث پذیرش قطعنامه بدون دریافت غرامت و دستاوردی شد. اینجا بحث حق و باطل نیست. در جنگ طرف قویتر پیروز است نه طرف محق تر، فقط اینکه یک رهبر باید بتواند در زمان بحران، بر احساسات خود غلبه کند و بر مبنای منطق تصمیم بگیرد،

    پاسخحذف
  2. ناشناس۳/۶/۹۱

    لطفا هر کسی عکس گذر ناو ابن سینا از اروند رود رو داره منتشرش کنه

    پاسخحذف