۶/۲۵/۱۳۹۳

جزییاتی کوچک اما ضروری


تصویر نخست متعلق با تابوی مشهور «شب پرستاره» (Starry Night) اثر «ون‌سان ون‌گوک» است. تصویر عکسی است که خودم از ایستگاه متروی میرداماد گرفتم. گمان می‌کنم بی‌نیاز از توضیح باشد که کاشی‌کاری دوم از روی اثر جناب ون‌گوک انجام شده است. با این حال در شناسنامه پایین اثر فقط نوشته شده:

نام تابلو: آسمان پرستاره
نام هنرمند: غلام‌علی نصیری حاتم‌آبادی
نام ایستگاه: میرداماد
اندازه: ۴*۲
جنس: کاشی شکسته
سال ساخت: ۱۳۸۷

و سپس همین توضیحات به زبان انگلیسی تکرار شده است. البته من می‌توانم درک کنم که احتمالا منظور از «نام هنرمند» اشاره به کسی است که کاشی‌کاری را انجام داده؛ اما اشاره نکردن به منبع اصلی (یعنی تابلوی جناب ونگوک) دو مشکل ایجاد می‌کند:

نخست اینکه از وقتی من این اثر را دیده‌ام، هرگاه در مقابل آثار هنری به کار رفته در دیگر ایستگاه‌های مترو قرار می‌گیرم ناخودآگاه دچار این تردید می‌شوم که «آیا این اثر اصل است یا باز هم با یک کپی‌برداری مواجه هستیم که نام خالق اصلی ذکر نشده»؟ دوم اینکه معلوم نیست ناظر خارجی که توضیحات انگلیسی اثر را می‌خواند چه تصوری می‌کند؟

خلاصه اینکه من از پر شدن ایستگاه‌های مترو و کلا فضای شهری از آثار هنری واقعا لذت می‌برم و به نظرم کار بسیار ارزشمندی است. حیف است که با رعایت نکردن این ریزه‌کاری‌های جزیی کار به این خوبی زایل شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر