۱۱/۲۶/۱۳۹۰

فراخوانی برای نگارش به زبان مادری


21 فوریه، مصادف با دوم اسفندماه، «روز جهانی زبان مادری» نام دارد. این انتخاب از جانب سازمان «یونسکو» انجام شده است. (+) چنین روزی می‌تواند در کشوری مثل ایران، با تنوع بالای قومی و زبانی اهمیت متفاوتی داشته باشد. به باور من تنوع در زبان‌های رایج در یک جامعه، یک سرمایه اجتماعی-فرهنگی غنی به حساب می‌آید. با این حال نارضایتی‌ها و دلخوری‌های برخی هم‌وطنان از تضییع حقوق اقلیت‌های قومی در کشور، یک فرصت کم‌نظیر را برای ما به یک چالش و حتی تهدید بدل ساخته است. من گمان می‌کنم برطرف کردن این کدورت‌ها و حرکت به سمت ایجاد وحدت و بهره‌گیری از این ظرفیت نهفته تنها با دستورات و قوانین حکومتی امکان‌پذیر نخواهد بود. این خود شهروندان هستند که باید اراده کنند تا در درجه نخست هویت و فرهنگ قومی خود را با ارزش دانسته و برای آگاهی دیگران عرضه کند و در درجه دوم با احترام به دیگر فرهنگ‌ها، تنوع قومیتی را به رسمیت بشناسد.

پیشنهاد من این است که به مناسبت روز جهانی زبان مادری، یادداشتی به زبان مادری بنویسیم. اگر وبلاگی دارید، یادداشت ویژه‌ای را به زبان خود به این روز اختصاص دهید. اگر هم وبلاگی ندارید، «مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های شما، حتی در حد یک پاراگراف استقبال می‌کند. پس از هر زبان و قومیتی که هستید، به زبان مادری خود، آذری، عربی، فارسی، کردی، ترکمنی، ارمنی، لری، گیلکی، لکی و یا هرآنچه از این فهرست جا افتاده است بنویسید و به سلیقه و انتخاب خود این روز را گرامی بدارید.

پی‌نوشت:
اگر قصد دارید یادداشت خود را در اختیار «مجمع دیوانگان» قرار دهید لطفا به چند نکته دقت کنید:

- انتخاب موضوع قطعا برعهده شماست، اما به گمان من توضیحی مختصر از زبان یا قومیت خود می‌تواند موضوع خوبی باشد.

- من در مواردی برخورد کرده‌ام که برخی از هم‌وطنان در نگارش به زبان مادری از خط‌الرسمی غیر از خط‌الرسم فارسی (عربی) استفاده می‌کنند. در این مورد به نظر من محدودیتی وجود ندارد. یادداشت شما به هر زبانی که تایپ شده باشد با همان خط‌الرسم منتشر می‌شود.

- اگر همه دوستان ترجمه فارسی مطلب خود را هم ارسال کنند گمان می‌کنم یادداشت‌ها هم از نظر ظاهر هماهنگ‌تر خواهند شد و هم جذابیت بیشتری برای مخاطبان غیرهم‌زبان خواهد داشت. در این صورت لطفا توجه داشته باشید که نگارنده «مجمع دیوانگان» بجز زبان فارسی احتمالا تنها قادر به درک مطالب به زبان‌های کردی، لری، لکی و عربی است. پس لطفا رعایت کنید که مطالب شما به زبان مادری با ترجمه فارسی آن همخوانی داشته باشد.

- دقت داشته باشید که برای مطالب خود عنوان (تیتر) انتخاب کرده و نام نگارنده (حقیقی و یا مستعار) را نیز مشخص کنید. در غیر این صورت «مجمع دیوانگان» در انتخاب هر دوی این موارد مختار است.

- «مجمع دیوانگان» یادداشت‌های دریافتی را روز «دوم اسفندماه» منتشر خواهد کرد و طبیعتا همان روز نیز آخرین مهلت ارسال این یادداشت‌ها خواهد بود.

۲ نظر:

  1. ناشناس۲۶/۱۱/۹۰

    سلام
    مو از اي حركت قشنگ كه ميه منجي اينترنت اتفاق بفته استقبال مونم. از ترف يه تات.

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۶/۱۱/۹۰

    كاك آرمان گيان سپاس بو ئه م كاره جوانه

    پاسخحذف