۸/۲۷/۱۳۹۲

یادداشت وارده: «چه كسانی از فیلترینگ اینترنت سود می‌برند؟»



یادآوری: «یادداشت‌های وارده»، نظرات و نوشته‌های خوانندگان وبلاگ است که برای انتشار ارسال شده‌اند و «لزوما» هم‌راستا با نظرات نگارنده «مجمع دیوانگان» نخواهند بود.

محمدرضا اسدی (شهروند دردمند): انحصار در عرضه‌ی یك نوع كالا یا خدمات، گاهی به جهت دانش و فناوری سطح بالای آن محصول است كه در این حالت اگر چه مصرف كننده هزینه‌ا‌ی را بیشتر از حالت معمول می‌پردازد اما نهایتاً بهترین و تنها گزینه‌ی موجود را انتخاب كرده است. نظیر آن چه در صنعت تولید هواپیماهای مسافربری پهن‌پیكر شاهد هستیم كه تعداد تولیدكنندگان آن انگشت شمارند.

اما گاهی انحصار به وسیله‌ی بیرون راندن قهری و اجباری سایر رقبا به دست آمده است كه در این حالت با یك انحصار ظالمانه روبرو هستیم. نظیر آن چه در صنعت تولید خودروی كشور اتفاق افتاده است. وضع تعرفه گمركی 100 درصدی برای واردات خودرو، عرصه‌ی تاخت و تاز دو شركت ایرانخودرو و سایپا را فراهم نموده است تا با ارائه‌ی محصولات بدون كیفیت و با فناوری 20 سال قبل، در عین به دست آوردن بالاترین سود، بیشترین ظلم را از زمان ثبت‌نام و دریافت پول تا واگذاری خودرو و ارائه‌ی به اصطلاح خدمات پس از فروش به شهروندانی كه توان خرید خودروی خارجی را ندارند، روا بدارند.

در فضای مجازی نیز مشابه همین وضعیت رخ داده است. دیوار فیلترینگ، دسترسی كاربران داخلی را به بسیاری از سایت‌های مفید خارجی مسدود كرده است. در رأس آن‌ها سایت‌های Wordpress و Blogger قرار گرفته‌اند كه علاوه بر ارائه‌ی خدمات وبلاگ‌نویسی به كاربران، گنجینه‌ای عظیم از اطلاعات كاربران سایر ملل و اقوام را در قالب وبلاگ‌های جداگانه به اشتراك گذاشته‌اند. نزدیك به سه سال از فیلتر شدن سایت ورد پرس می‌گذرد[+].

در چنین شرایطی بازار انحصاری ارائه‌ی خدمات وبلاگ‌نویسی برای تعداد معدودی از شركت‌های داخلی فراهم آمده است. بلاگفا به عنوان ساده‌ترین و پرطرفدارترین بلاگ ایرانی، اینك به رتبه دومین سایت پربازدید صعود كرده است. اما بلاگفا به دلیل كسب چنین جایگاه كاذبی كه نه به خاطر امكانات شایان توجه و فناوری پیشرفته، بل كه به خاطر فیلتر شدن ورد پرس و بلاگر به دست آمده است، انگیزه‌ای برای ارتقای خدمات و امكانات خودش را ندارد و خود را در مقابل كاربرانش پاسخگو نمی‌داند. مهم‌ترین علت این بی‌انگیزگی و بی‌مسئولیتی را در فقدان كالای جایگزین و مسدود كردن سرویس‌دهندگان معتبر جهانی جستجو كنید. به همان دلیلی كه شهروند ایرانی مجبور به انتخاب یكی از خودروهای بی‌كیفیت داخلی است، وبلاگ‌نویس ایرانی نیز كه بنا ندارد مخاطبان بدون فیلترشكن داخلی را از دست بدهد، مجبور به انتخاب یكی از سرویس‌دهندگان داخلی خواهد بود.

غم‌انگیزترین بخش این تراژدی آن جاست كه مدیر بلاگفا به كاربران خود به چشم رعیت‌هایی می‌نگرد كه گویی طفیلی خوان این خدمات عقب افتاده‌ی از رده خارج هستند. هر گونه انتقاد از عملكرد بلاگفا مساوی با حذف دائمی وبلاگ منتقد است. علیرضا شیرازی مدیر بلاگفا در مصاحبه با وبلاگ نیوز صراحتاً اعلام كرده است كه وبلاگ‌هایی كه حرمت صاحب خانه را نگه ندارند، انتظار دریافت خدمات رایگان! بلاگفا را نداشته باشند: «توقع نداشته باشید پس از تهدید و توهین بتوانید از خدمات رایگان بلاگفا استفاده کنید. در عین حال بگذارید صریح باشم هیچ کاربری نباید توقع داشته باشد که پس از تهدید، توهین یا مدعی شدن ارتباط و نزدیکی مدیر سایت با ضد انقلاب و…. بتواند از خدمات رایگان ما استفاده کند؛ باور کنید بنده هرماه هزینه های سرور و هزینه جانبی دیگر سایت را پرداخت نمیکنم که شاهد این باشم که با استفاده از خدمات رایگان سایت به شخص من توهین شود یا مرا تهدید کنند»[+].

البته علیرضا شیرازی به درآمد هنگفتی كه از آگهی‌های سایت كسب می‌كند اشاره نكرده است. ظاهراً او فراموش كرده به بركت حضور همین كاربران است كه می‌تواند تعرفه آگهی(+) میلیونی در سایت خود منتشر كند و صاحب‌خانه و ولی‌نعمت واقعی، كاربران بلاگفا هستند نه مدیر بلاگفا.  اگر كاربران بلاگفا پذیرفته‌اند در مقابل دریافت خدمات، انواع تبلیغات رنگارنگ و نامربوط در كنار مطالب‌شان منتشر شود، این دیگر اسمش خدمات رایگان نیست كه كسی بخواهد نگاه صدقه‌ای و ارباب و رعیتی به آن داشته باشد.

رفتار آمرانه و غیرمسئولانه یك شركت ارائه‌دهنده‌ی خدمات وبلاگ‌نویسی، بازتاب همان چیزی است كه در سطح جامعه با آن روبرو هستیم. مسئول غیرپاسخگو، بخش خصوصی طلبكار و ناپاسخگو تولید خواهد كرد و نهایتاً دود آن به چشم كسانی می‌رود كه از موهبت این گونه رانت‌ها و انحصارها بی‌بهره‌اند.

وبلاگ‌هایی نظیر «وكیل جوان» و «در رگ تاك» فقط چند نمونه از مواردی است كه بدون هیچ گونه توضیحی به وسیله‌ی بلاگفا از بین رفته‌اند. بلاگفا در آخرین اقدام خود «وبلاگ شهروند دردمند» را ساعاتی پس از نگارش نقدی بر عملكرد بلاگفا با عنوان «بلاگفا نماد بن‌بست فكری بخش خصوصی در ایران» مسدود كرد و پس از نامه‌نگاری‌های متعدد حاضر به راه‌اندازی مجدد وبلاگ یا پذیرش مسئولیت این اقدام خود نشد. نامه‌های نوشته شده به علیرضا شیرازی و پاسخ‌های وی را اینجا: +1، +2، +3، +4 و +5 می‌توانید مطالعه كنید.

برای مشاهده‌ی میزان نارضایتی برخی از كاربران بلاگفا كافی است نگاهی بیندازید به خاطرات و تجربیات وبلاگ‌نویسانی كه از بلاگفا مهاجرت كرده‌اند. وبلاگ «ایران ایزی» (اینجا) از حبس اجباری كاربران در بلاگفا و نحوه‌ی مهاجرت به ورد پرس نوشته است:

«یکی از حرکات زشت بلاگفا هم حبس کاربرانش و جلوگیری از مهاجرت و انتقال مطالب بود که تیشه‌ای بود به ریشه بلاگفا. در زمانه‌ای که عشق و یار را هم نمیشود به زور نگه داشت دوستان ما سعی کردند کاربران را به زور کد و کدنویسی نگه دارند! اگر وبلاگ نویس هستید و برای کار و وبلاگ خودتان ارزش قائل هستید همین امروز از بلاگفا به وردپرس مهاجرت کنید و خیال خود را راحت کنید.»

ورد پرس فارسی خدمات رایگان و شایان توجهی را كه محصول خرد جمعی هزاران برنامه‌نویس است در اختیار كاربران فارسی زبان قرار داده است.  آگاهی و اطلاع‌رسانی، چشم اسفندیار مستبدان و زورگویان است. بلاگفا وبلاگ شهروند دردمند را مسدود كرد تا صدای انتقاد و ندای حق‌طلبی به گوش ساكنان این وبلاگ نرسد، مبادا دیگر وبلاگ‌نویسان، خیال مهاجرت به سرشان بزند. من این انتقاد را بلندتر و در مقیاسی وسیع‌تر فریاد می‌كنم تا همگان بدانند بلاگفا هر زمانی كه اراده كند، وبلاگ كاربران و دسترنج سالها زحمت‌شان را برای همیشه مسدود خواهد كرد. بلاگفا هیچ گونه خدمات مبتنی بر ایمیل، اعم از ارسال مطلب و نظر یا دریافت نظرات كاربران ارائه نمی‌كند. بلاگفا هیچ گونه فایل پشتیبان از مطالب شما ندارد و امكان تهیه فایل پشتیبان جامع از همه‌ی داده‌های وبلاگ را تعمداً فراهم نكرده است. بلاگفا هیچ گونه امكان جستجو در پست‌های شما یا نظرات كاربران را ندارد. این حق شماست كه بدانید فقط با پرداخت مبلغ سالیانه، در حدود 40 هزار تومان می‌توانید یك وب سایت اختصاصی با نام دامنه‌ی دلخواه خودتان راه‌اندازی كنید و از خدمات رایگان وردپرس فارسی بهره‌مند شوید.

اطلاع‌رسانی و انتقاد از ناپاسخگویی و بی‌مسئولیتی بلاگفا وظیفه‌ی من بود و انتخاب رفتن یا ماندن حق شماست.

پی‌نوشت:
«مجمع دیوانگان» مشتاقانه از انتشار یادداشت‌های شما استقبال می‌کند. یادداشت‌های وارده خود را به نشانی «arman.parian[at]gmail» ارسال کنید.

۱ نظر:

  1. ناشناس۹/۹/۹۲

    دیگه شما هم شورشو در اوردین
    خیلی حال میکنین یه چیز پیدا کنین همچین بزرگش کنین که انگار چی شده
    جمع کن بابا این اراجیفو

    پاسخحذف