۱۱/۰۱/۱۳۸۹

چهل‌ستون

عمارت «چهل‌ستون+» از آن دیدنی‌های جذاب اصفهان است که نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این بنای هنری، در طول بیش از 300 سالی که از ساختش می‌گذرد علاوه بر گذشت روزگار، بارش باران و تابش آفتاب، از عوامل دیگری هم در گزند بوده و آسیب فراوان دیده است. اولین آسیب‌ها گویا به دوران حکمرانی «ظل السلطان+» بر اصفهان باز می‌گردد. شاهزاده مستبد و بدنام قاجار در طول دوران حکمرانی خود بر این شهر فهرست بلندبالایی از بناهای تاریخی تخریب شده برجای گذاشت (از اینجا بخوانید+) و به بناهای دیگری نیز آسیب رساند. چهلستون از جمله بناهایی بود که در زمان وی به شدت آسیب دید که هنوز هم آثار این صدمات در بخش‌های ورودی عمارت قابل مشاهده است.

پس از روی کار آمدن خاندان پهلوی، بسیاری از بناهای تاریخی و باستانی مورد مرمت قرار گرفتند اما با سرنگونی این خاندان، موج جدیدی از تخریب بناهای تاریخی شکل گرفت که در میان این تخریب گران اسلامی، نام صادق خلخالی با اختلاف در صدر قرار دارد. در میان نقاشی‌های فراوان کاخ چهلستون، چند تصویر از زنان نیمه برهنه به چشم می‌خورد. سالم باقی ماندن همین تعداد تصاویر از حملات اسلام گرایان افراطی به ‌اندازه کافی جای تعجب و البته شادمانی دارد، با این حال از جاهای خالی اطراف این تصاویر می‌توان دریافت که تعداد آن‌ها بسیار بیش از موجودی فعلی بوده است.

تصویر زیر را چند هفته پیش که برای یک سفر غیرمنتظره به اصفهان رفتم گرفتم. در این تصویر هم یک نمونه از تصاویر نیمه برهنه قابل مشاهده است و هم یک نمونه جای خالی که نشان از ویرانگری‌ها دارد.

(برای دیدن تصویر بزرگ کلیک کنید)

۱ نظر:

  1. یه نفر۱/۱۱/۸۹

    آقای امیری فکر میکنم یک کار غیرقانونی انجام داده اید. اینجا جایی است که عکسبرداری ممنوع است...

    پاسخحذف