۱۰/۱۵/۱۳۸۹

آن‌هایی که جمهوری اسلامی نمی‌تواند محاکمه کند

این روزها بحث مقدمه‌چینی حاکمیت برای بازداشت احتمالی سران جنبش سبز حسابی بالا گرفته است. بحثی که من به چندین دلیل با آن مخالفم و گمان می‌کنم وقوع چنین اتفاقی دست کم در کوتاه مدت چندان محتمل نخواهد بود. با این حال حرف من اینجا اشاره به چهره‌های دیگری است که آن‌ها هم به مانند کروبی و موسوی «غیرقابل محاکمه» به نظر می‌رسند! در واقع نظام به همان میزان که دست کم تا کنون در بازداشت و محاکمه موسوی و کروبی ناتوان بوده، در بازداشت دو تن از عوامل خود هم مستاصل نشان داده است.

اولین نمونه به ماجرای پرونده جنایات کهریزک باز می‌گردد. جایی که علی‌رغم تصریح کمیته تحقیق و تفحص مجلس، هنوز هم که هنوزه پای متهم ردیف اول جنایات، یعنی قاضی مرتضوی به دادگاه کشیده نشده است و به باور من هیچ گاه هم کشیده نخواهد شد، مگر برای دریافت نشان برائت. من گمان می‌کنم سرانجام شوم «سعید امامی» اگر امثال مرتضوی را به خودداری از گام نهادن در همان مسیر قانع نساخته، دست کم این تجربه را در اختیارشان قرار داده است که از دانسته‌های پشت پرده خود به بهترین وجه به عنوان تضمین حیاتشان استفاده کنند.

نمونه سرشناس دیگر از این دست چهره‌های غیرقابل محاکمه، محمدرضا رحیمی، معاون اول محمود احمدی‌نژاد است. شخصی که پرونده فساد مالی‌اش از پرده بیرون افتاده و به نظر می‌رسد بزرگترین اجماع ممکن در داخل حاکمیت برای به محاکمه کشاندن وی شکل گرفته است. با این حال دست رحیمی هم در این جدال چندان خالی نیست. او یک شبه به مقام معاونت اول احمدی‌نژاد نرسیده و در این راه حتما خدمات بزرگی انجام داده است. خدماتی که اگر روزی بخواهد به گوشه‌ای از آنها اشاره کند کوس رسوایی خیلی‌ها نواخته خواهد شد. به نظر می‌رسد جناب رحیمی به تازگی بیش از اندازه احساس خطر کرده و ترجیح داده است تا گوشه‌ای کوچک از دانسته‌های پنهانش را برای رقبای اصولگرایش یادآوری کند تا خطر بازی کردن با دم شیر را فراموش نکنند. به نوشته جرس رحیمی در ملاقات با رییس بنیاد مستضعفان یادآور شده است «مقام معظم رهبری بهتر از همه می‌دانند که من تمام پول‌های مورد بحث را صرف انتخابات کرده‌ام». (از اینجا بخوانید) به باور من این سخنان هیچ چیز نیست جز آخرین و خطرناک‌ترین هشدار رحیمی مبنی براینکه اگر قرار باشد در مرداب فرو رود، خیلی‌های دیگر را هم با خود پایین خواهد کشید. «خیلی‌»هایی که به نظر می‌رسد آنقدر بزرگ هستند تا ضمانتی شوند برای غیرقابل محاکمه شدن رحیمی.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر