۱۰/۲۴/۱۳۸۹

وقتی که ما هم زورمان برسد

دکتر زیباکلام در کتاب معروف «ما چگونه ما شدیم» یک پرسش را مطرح کرده و در طول تمام کتاب بر آن پا می‌فشارد. پرسش‌‌ همان است که عنوان کتاب شده. از معتقدان افراطی به تاثیرگذاری استثمارگران در عقب افتادگی ایران می‌پرسد: چطور شد که انگلستان و روسیه آمدند و ما را استثمار کردند، اما ما نرفتیم آن‌ها را استثمار کنیم؟ آیا ما انسان‌های شریف‌تری بودیم؟ آیا ما جامعه اخلاقی‌تری بودیم؟ و یا اینکه فقط زورمان نرسید؟ در همین کتاب به ماجرای حمله نادرشاه به هندوستان اشاره می‌شود تا نشان دهد ما هم اگر زورمان به کسی می‌رسیده است از زور گفتن ابایی نداشتیم و اتفاقا استثمارگران خوبی بودیم.

ماجرای بستن مرز افغانستان بر روی تانکرهای حامل سوخت این روز‌ها حسابی جنجال به پا کرده و خشم شهروندان افغانی را هم برانگیخته است. به صورت پراکنده برخی سیاستمداران افغان هم دم از قطع رابطه با ایران زده‌اند که همه می‌دانند غیرعملی است. اقتصاد ضعیف افغانستان و وضعیت متزلزل این کشور بیش از آن به همسایه قدرتمندش وابسته است که بتواند رابطه خود را با آن قطع کند. تصویر موجود ناخودآگاه من را به یاد قرن‌ها رابطه میان ایران و روسیه قدرتمند می‌اندازد. خلاصه‌اش اینکه این ماجرا بار دیگر برایمان یادآوری می‌کند که هنوز هم ما هیچ تفاوتی با دیگر قدرت‌های جهان نداریم. اگر دستمان برسد به ضعیف‌تر از خودمان زور می‌گوییم و در امور داخلی‌اش دخالت می‌کنیم و از هر ابزاری برای پیشبرد مقاصدمان بهره می‌بریم و این وسط تنها چیزی که برایمان اهمیت ندارد وضعیت مردم عادی و بی‌گناه آن کشور است.

۳ نظر:

  1. ما چهل سال مردم عادی و بدبخت آن کشور را پناه داده ایم. بستن راه تانکرهای سوخت مثال استعمارگری نیست. سو استفاده از موقعیت جغرافیایی است. ضمناً همان وقت که نادر راه افتار تا هندوستان را تسخیر کند، حتی آن وقت هم استثمار نکرد آنطور که غربی ها کردند. من نمیدانم ما ایرانی ها چه مرضی پیدا کرده ایم که به زور دنبال نقاط سیاه نداشته در تاریخمان میگردیم. بابا ما هرگز هیچ ملتی را به بردگی نگرفتیم. حالا عده ای دوست ندارند؟! احساس ضعف میکنند از اینکه تاریخ کشورشان نسل کشی و استثمار و برده داری و نژاد پرستی ندارد؟!!!!!

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۵/۱۰/۸۹

    سلام. حداقل یک بنی بشری دیدیم که از این کار دولت گلایه کنه. حرف دل هزاران شهروند افغان رو زدی. اگه ایران زورش به ناتو نمیرسه مردم چه گناهی کردن که باید تاوان زور نداشتن دولتمردان ایران رو بدن. جالب تر اینکه دولتمردان ایرانی توی افغانستان هم فکر کردن میتونن مثل ایران عمل کنند. به دولت افغانستان پیغام دادن که اگه تظاهرات کننده گانی که جلوی سفارت ایران در کابل تظاهرات کردن رو دستگیر نکنند در روابطشون تجدید نظر میکنن. توروخدا ببین ادعای مسلمانی و همسایگی به چه لجنی کشیده شده

    پاسخحذف
  3. علیرضا رضایی۲۷/۱۰/۸۹

    به هیبت:

    دوست عزیز من یک افغانم که در ایران به مدت بیست و پنج سال زندگی کرده ام. این یک قانون بین المللی است که اگر در کشوری جنگ بود کشور های همسایه باید اتباع کشورهای جنگ زده را در خود جای دهند. بعد هم طبق قانون بین المللی اگر کشوری به دریای آزاد راه نداشت میتواند از خاک کشورهای همسایه استفاده کند.
    نکته دیگه اینکه اگه ایران یک میلیون افغان را جای داده، طبق گزارشی که قبلا خواندم در کشور متمدنی مثل آمریکا نزدیک به پنج میلیون ایرانی میزیند.

    ولی باز متاسفیم که همسایه های چون ایران و پاکستان داریم.

    پاسخحذف