۱۰/۲۰/۱۳۸۹

با کتاب‌های صوتی عمر مفید خود را افزایش دهید

گمان می‌کنم اولین کتاب صوتی که شنیدم «دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» بود. اجرای کم نظیری از «گیتی مهدوی». آنقدر به دلم نشست که خیلی زود به یکی از مشتری‌های پر و پا قرص کتابخانه صوتی تبدیل شدم. بجز داستان‌ها کوتاه بسیاری که از این مجموعه شنیدم، تجربه سه رمان «ناتور دشت»اثر جی.دی.سلینجر،(فایلش را فعلا پیدا نمی‌کنم) «شب‌های روشن» اثر فیودور داستایوفسکی و «شرق بنفشه» از شهریار مندنی پور بسیار برایم دل‌نشین بود. بعدها تلاش کردم به تکمیل این مجموعه کمک کنم، مستقیم به سراغ نویسنده مورد علاقه خودم رفتم و ابتدا «زنده به گور» و سپس «بوف کور» صادق هدایت را خواندم. همین دو تجربه من را با کارهای صوتی آشنا کرد و مقدمات راه‌اندازی «رادیو مجمع دیوانگان» شد. با این حال هیچ گاه گمان نمی‌کردم این مجموعه‌ها بتواند از آثار ادبی فراتر رود تا اینکه با «همه مردان شاه» مواجه شدم.

یک بار دوستی از آلمانی برایم تعریف کرد که در این کشور بخش عمده‌ای از ساعات مطالعه مردم صرف شنیدن می‌شود و استفاده از کتاب‌های صوتی امری بسیار رایج است تا جایی که حتی آثار فلسفی کارل مارکس را هم گوش می‌دهند. مدعی بود تاثیرات این شنیدن حتی می‌تواند به مراتب بیشتر از خواندن ماندگار و عمیق باشد تا جایی که حتی در هنگام خواب هم می‌توان به این گوش کردن‌ها ادامه داد. چنین ادعایی را در مرحله نخست نمی‌توانستم بپذیرم تا اینکه در زمان گوش دادن به «ناتور دشت» اتفاق عجیبی برایم رخ داد. اجرای کتاب را شب‌ها پخش می‌کردم و می‌خوابیدم. یک شب خواب عجیبی دیدم. صبح بلافاصله به سراغ کتاب رفتم و متوجه شدم خوابی که من دیدم دقیقا بخشی از کتاب بوده است که در طول خواب به آن گوش می‌داده‌ام. تصویر آنقدر شفاف و گویا بود که هنوز هم از فکر کردن به چنین پدیده شگفت‌آوری تنم می‌لرزد!

گوش دادن به داستان‌های صوتی در حد قصه‌های شبانه باقی ماند تا اینکه متوجه شدم ساعات بسیاری را در ترافیک از دست می‌دهم. امکان مطالعه در طول مسافرت‌های شهری فقط در شرایطی فراهم می‌شود که بتوانید در سوار خودرویی شوید که جای نشستن کافی داشته باشید. به صورت معمول این امکان وجود ندارد و مثلا در اتوبوس و یا مترو همیشه جای کافی پیدا نمی‌شود. ضمن اینکه مطالعه در تاکسی هم با غروب خورشید تقریبا غیر ممکن می‌شود. من برای بهره‌گیری از نزدیک به دو ساعت زمان غیرمفید مسافرت‌های شهری دو راه حل پیدا کردم. نخست استفاده از تلفن همراه برای خواندن فایل‌های متنی بود که البته نیازمند یک گوشی با صفحه نمایش مناسب است. راه حل دوم که این روزها به شدت به آن علاقمند شده‌ام همان کتاب‌های صوتی است. نتیجه اینکه «همه مردان شاه» را طی یک هفته و تنها با پر کردن ساعات کاملا مرده مسافرت‌های شهری گوش کردم و گمان هم می‌کنم این شنیدن آنچنان تاثیر عمیقی داشت که شاید مطالعه‌ای با دقت مشابه هفته‌ها وقتم را می‌گرفت. پیام اخلاقی‌اش اینکه از این فرصت کتاب‌های صوتی استفاده کنید تا وقت‌های تلف شده خود را کاهش داده و عمر مفیدتان را افزایش دهید.

پی‌نوشت:
چقدر دردناک است که وبلاگ این کتابخانه فیلتر و کاری تا به این حد مفید و البته خودانگیخته و غیرتجاری با کینه حاکمیت مواجه شده است؟ فهرست کامل آثار این کتابخانه را اینجا ببینید.

۶ نظر:

  1. ممنون،خیلی خوبه و به درد بخور

    پاسخحذف
  2. ناشناس۲۰/۱۰/۸۹

    من خیلی دوست دارم از این کتابخانه استفاده کنم. تنها مانع هم این هست که فکر می‌کردم این کارها بدون اجازه گرفتن از نویسنده، و یا حتی ناشر ایرانی انجام می‌شه. شما اطلاعی دارین در این زمینه؟

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۱/۱۰/۸۹

    این نوشته شما باعث آشنایی من با این کتاب گویا شد، الان دارم اولین کتابم رو تجربه می کنم. تا الان که خیلی دوست داشتم.. یک کار ثواب برای شما ;)

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۱/۱۰/۸۹

    ممنون دوست عزیز از مطلب مفیدت
    فقط "همه مردان شاه" از سرور پاک شده
    جای دیگه ای نمیتونی آپلود کنی؟
    ما گروهی می خواهیم گوش کنیم

    پاسخحذف
  5. در مورد بحث رعایت حقوق ناشر گمان می کنم به سادگی بتوان نگرانی های اخلاقی را بر طرف کرد. الآن نمی توانم لینکش را پیدا کنم اما تا جایی که یادم هست خود دوستان به صورت اخلاقی متعهد شده بودند که این مسئله را رعایت کنند. اما برای اطمینان من خودم هر کتابی را که گوش می دهم می خرم. هم توی آرشیوم می ماند و هم نگران نقض حقوق ناشر نیستم.

    در مورد لینک جدید برای همه مردان شاه من فعلا چیزی ندارم. امکان بارگزاری هم ندارم. شاید اگر در همان کتابخانه گویا کامنت بگذارید شما را راهنمایی کنند. اگر هم در تهران زندگی می کنید من مجموعه ای از آثاری را که دانلود کرده ام می توانم در اختیارتان بگذارم.

    پوزش بابت تاخیر در پاسخ گویی

    پاسخحذف
  6. درود
    خیلی هم عالی
    مدت زیادی می شود که از کتاب های صوتی استفاده می کنم

    پاسخحذف