۵/۲۴/۱۳۹۰

مجمع دیوانگان چهارساله شد

چهار سال پیش در چنین روزی «مجمع دیوانگان» با انتشار یادداشت «پیشنهاد بی‌شرمانه» به جهان وبلاگستان فارسی پا گذاشت. موضوع آن یادداشت چهار گزینه‌ای بود که تیم بازجویان «عبدالله مومنی» پیش پای او نهاده بودند. دستگاه امنیتی خواسته بود یا مومنی با پوشیدن چپیه به دایره عشاق ولایت پیوسته و از مزایای آن بهره‌مند شود، یا با اتخاذ مواضع رادیکال نزدیکان خود و دانشجویانی که تحت تاثیر او بودند را به تندروی تشویق کند، یا از کشور خارج شود و یا خودش را برای زندان آماده کند. (اینجا+) مومنی شرافتش را نفروخت، شجاعانه ایستاد و عقلانیت را با رادیکالیسم کور جایگزین نکرد تا امروز در پشت میله‌های زندان ندای آزادگی و پایداری سر دهد؛ پس این یادداشت را پس از چهار سال بار دیگر به او تقدیم می‌کنم.

بنابر آمار وبلاگ، در طول چهارسال گذشته در مجموع 1313 یادداشت در «مجمع دیوانگان» منتشر شده است. هر چند که این وبلاگ، تا کنون یک وبلاگ گروهی نبوده است، اما در این مدت 22نویسنده میهمان در مجموع 32 یادداشت را در آن منتشر کرده‌اند که به خاطر لطف و اعتمادشان از تمامی این دوستان سپاسگزارم: «علی تهرانی، احسان، پطروس، مهدی حقانی، وحید، ایمان محمدی، مسعود، رهرو، فاطمه.ح، ابراهیم حیدری، حسن بهزادیان، شهروند سبز، صادق، امیر، رضا رادمنش، مهدی آغاسی، Freedom، حمزه عرب‌زاده، مریم، عارفه، خسرو، مهیار». همچنین دو نویسنده میهمان نیز بخش‌های ویژه خود را تعریف و راه‌اندازی کرده‌اند که یادداشت‌های «شهروند سبز» را در بخش «چه باید کرد؟» و مجموع موزیک هفته از «پطروس» را در بخش «شیپورچی» می‌توانید پی‌گیری کنید.

در کنار این وبلاگ، تقریبا از دو سال پیش «رادیو مجمع دیوانگان» نیز فعالیت خود را آغاز کرده است که هرچند فعالیت آن با وقفه‌ مواجه می‌شود اما برای آینده نزدیک سلسله برنامه‌های جدیدی را در دستور کار دارد. همچنین امیدوار بودم که در این جشن چهارسالگی بتوانم خبر تاسیس «سیمای دیوانگان» را هم به اطلاع دوستان برسانم. این بزرگترین پروژه مجموعه «مجمع دیوانگان» است که به تولید و انتشار فیلم‌های کوتاه در زمینه‌های هنری و اجتماعی اختصاص خواهد یافت اما متاسفانه هنوز امکانات سخت‌افزاری آن تکمیل نشده است. در کنار این مجموعه، طرح راه‌اندازی یک وبسایت جدید با موضوع هنر و ادبیات را هم ریخته‌ام که اگر تکمیل شود می‌تواند به یک پروژه مشارکتی با همکاری مخاطبان و علاقمندان تبدیل شود.

در نهایت اینکه نگارنده این دیوانه‌سرا باوری عمیق دارد که آینده فضای رسانه‌ای جهان به شدت تحت تاثیر خرده رسانه‌های مستقل و شخصی است. جهان آینده -همانگونه که از همین امروز نیز می‌توان نشانه‌هایش را دید- دیگر جهانی تک صدایی و یا جهان صداهای برتر نخواهد بود. روزی فراخواهد رسید که هر انسان به سهم خود و با فرصتی برابر بتواند صدایش را به گوش دیگران برساند. به امید آن روز به جرگه دیوانگان بپیوندید و «مجمع دیوانگان» را به دوستان خود معرفی کنید.

۶ نظر:

  1. چو یک ماهه شد همچویکسال بود ؟برش چون بررستم زال بود.
    آرمان جان ضمن تبریک سالروز رسانه ات باید بگویم اگرجه 4سال زمان چندان زیادی برای پیمودن این راه نبوده اما رسانه تودراین مدت توانسته است بابسیاری از رسانه های حرفه ای وصاحب نام برابری وحتی بنظر من از دید انصاف،تحمل وظرفیت شنیدن صدای مخالف وشهامت گفتگو با مخالفین ودیگرانی که چون تونمی اندیشند پیشی بگیرد که جادارد مجدداًتبریک بگویم.موفقیتی درحد واندازه های خودت برایت آرزومندم.

    پاسخحذف
  2. تبريك عرض ميكنم اينترنت استبداد شكن ات
    سپاس براي همه زحماتتان

    پاسخحذف
  3. ناشناس۲۴/۵/۹۰

    آرمان عزیز
    آفرین بر شما
    پیگیری شما ستودنی است

    پاسخحذف
  4. ناشناس۲۵/۵/۹۰

    تولدت مبارک

    پاسخحذف
  5. ناشناس۲۵/۵/۹۰

    دم شما گرم... موفق باشید

    پاسخحذف
  6. واقعا تبریک میگن آرمان جان - ممنون که هستی

    پاسخحذف