۵/۱۱/۱۳۹۰

کاتبان کتاب‌های بی‌نام عصر رسانه‌ها

بنابر جدیدترین گزارش منتشر شده، میانگین شمارگان کتاب‌های منتشر شده در کشور به 3102نسخه در هر عنوان رسیده است. (از روزنامه شرق بخوانید) این در حالی است که بخش عمد‌ای از این میانگین نیز به کتاب‌های مذهبی تعلق دارد که با پشتیبانی‌های حکومتی همراه هستند. بدین ترتیب در کنای میانگین شمارگان 4549 نسخه برای کتاب‌های مذهبی، میانگین شمارگان کتاب‌های حوزه ادبیات به 2871 نسخه کاهش یافته است.


اگر آمار سایت «لایکخور» را ملاک قرار دهیم (اینجا)، در حال حاضر دست کم 64 وبلاگ وجود دارند که تنها مخاطبین گودری* آن‌ها بیش از میانگین شمارگان نشر در کشور است. (اینجا مخاطبینی که به صورت مستقیم به وبلاگ‌ها مراجعه می‌کنند و یا مخاطبینی که خوراک مطالب را از طریقی غیر از «گوگل ریدر» پی‌گیری می‌کنند در نظر گرفته نشده‌اند) بدین ترتیب می‌توان گفت مطالبی که در این وبلاگ‌ها منتشر می‌شود، به صورت میانگین احتمال خوانده شدن بیشتری نسبت به مطالب منتشر شد در حوزه کتاب دارند. شاید در نگاه نخست مقایسه نادرستی باشد، اما اگر فرض کنیم هر نویسنده، به صورت متوسط سالانه یک عنوان کتاب منتشر می‌کند، آنگاه در مقابل مطالب منتشر شده در طول یک سال وبلاگ‌ها را گردآوری کنیم، شاید این مقایسه کمی منطقی‌تر شود.


در کشور ما آمار نشر و سرانه مطالعه به ارقامی تاسف‌بار نزول پیدا کرده است و در برابر اقبال به وبلاگ‌ها، به نسبت قابل توجه و رو به گسترش است. با چنین پیش‌فرضی شاید بتوان ادعا کرد که حتی فرهنگ نویسندگی در کشور ما هم به نوعی دستخوش تغییر شده است. نویسندگان کتاب‌های بی‌نام عرصه مجازی، نوشته‌های خود را به صورت رایگان و احتمالا با قالب و ادبیاتی متفاوت در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهند و در کمترین زمان ممکن بازخورد آنان را هم دریافت می‌کنند. شاید همین تغییرات نیز سبب شده تا هر روز شاهد نویسندگان جدیدی باشیم که قید انتشار کتاب‌های خود را می‌زنند و آن‌ها را به صورت رایگان در فضای مجازی منتشر می‌کنند و یا نویسندگان دیگری که داستان‌های خود را از ابتدا در وبلاگ‌ها منتشر می‌کنند.


پی‌نوشت:
* اگر شما همچنان با پی‌گیری «خوراک مطالب» و همچنین «گودر» یا «گوگل‌ریدر» آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنم برای رهایی از شر فیلترینگ و همچنین دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به مطالب مورد نظر خود به یادداشت‌های آموزشی زیر مراجعه کنید:



همچنین اگر قصد پی‌گیری خوراک «مجمع دیوانگان» را دارید لطفا تنها از آدرس «http://feeds2.feedburner.com/divanesara» استفاده کنید.

۱ نظر:

  1. من از وقتی این پام به اینترنت باز اون یکی پام از کتابخونی قطع شد.

    پاسخحذف