۵/۲۵/۱۳۹۰

یک پرسش از علی مطهری

«فارس‌نیوز: راز حمله مشترك شما و اكبر گنجی و سروش به سپاه، بسیج و نیروهای امنیتی چیست؟ آن‌ها نیز دقیقاً همین حرف شما را می‌زدند.
- مطهری: حمله‌ای در كار نبوده تا مشترك با این افراد باشد. ثانیاً ما باید به گفته توجه داشته باشیم نه به گوینده. برخی حرف‌های آن‌ها واقعاً درست بوده است. مگر هر حرفی كه اكبر گنجی بزند، غلط است؟ ما خودمان باید اولین افرادی باشیم كه برای اصلاح كژی‌ها اقدام می‌كنیم قبل از آنكه امثال اكبر گنجی یا شیرین عبادی بگویند ...


فارس‌نیوز: اما اقدامات ساختارشكنانه آن‌ها مورد تأیید سرویس‌های اطلاعاتی غرب بود.
- مطهری: پس از اعلام نتیجه انتخابات مسئله فرق می‌كند، موسوی و كروبی اشتباهاتی را مرتكب شدند و اقدامات‌شان مورد پسند آمریكا و اسرائیل قرا گرفت. غربی‌ها از هر انتقاد و مخالفتی، چه درست و چه غلط، حمایت می‌كنند، مثل حرف‌های بنده كه وقتی موضوعی را مطرح می‌كنم، آن‌ها خوشحال می‌شوند».


به نظر می‌رسد مسوولان «فارس‌نیوز» نگاهی منطبق با دیدگاه رهبر نظام دارند. نگاهی که می‌گوید: «هر آدم عاقلی تا دید دشمن دارد برایش کف می‌زند، باید به فکر فرو برود و بگوید من چه غلطی کردم؛ من چه کار کردم که دشمن دارد برای من کف می‌زند؛ باید به خود بیاید ... شما وقتی که می‌بینی دشمن دارد برایت کف می‌زند، باید بفهمی که به دروازه خودی گل زده‌ای». (اینجا+)


در مقابل آقای مطهری گمان می‌کند که مستقل از واکنش «دشمن»، باید به صلاح‌دید خودش عمل کند و حرف راست را هرکسی زد حمایت کند. این نگاه که من آن را «نگاه مستقل» می‌خوانم به گفتار مهندس موسوی شباهت دارد، آنجایی که می‌گفت: «گروهی می‌گفتند مشروطه باعث خوشحالی انگلیس بوده و از قول مرحوم آخوند خراسانی گفتم كه هر كاری ما بكنیم ممكن است روس ها یا انگلیسی ها اظهار خوشحالی كنند و اگر این طور باشد پس ما نباید كاری بكنیم؟ نه، ما باید رفتار خود را به گونه‌ای تنظیم كنیم كه درست باشد و به این اتهامات توجه نكنیم. ما نباید بر اساس خوشحالی و بدحالی بقیه كارها و برنامه‌های خود را تنظیم كنیم، ما باید كار خود را بكنیم». (اینجا+)


اگر یک روز آقای مطهری به من هم فرصت طرح یک پرسش بدهد از ایشان می‌پرسم: آیا حاضر هستید اعتراف کنید در این دوگانه، دیدگاه رهبر منطقی نیست و نگرش درست همان است که مهندس موسوی مطرح می‌کند؟

۲ نظر:

  1. پيام۲۵/۵/۹۰

    مطهري شخص قابل احترامي است زيرا مطابق با عقيده خود، هرچند مخالف نظر اكثريت باشد سخن ميگويد ولي از دادن مملكت به دست اين افراد قابل احترام ميترسم.. او بشدت ديدگاهي متحجرانه از اسلام دارد و البته نميدانم نفرت او از تاج زاده و بهزاد نبوي از كجا نشات گرفته است...

    پاسخحذف
  2. این مصاحبه واقعا خواندنی است.علی مطهری واقعا با جسارت حرفهاش را زده.

    پاسخحذف