۱/۱۴/۱۳۹۰

مروری بر کارنامه «مجمع دیوانگان» در سال 89

هر سال سعی می‌کردم با فرارسیدن نوروز و به بهانه ویژه‌نامه نوروزی، مروری داشته باشم بر فعالیت‌های یک‌ساله این دیوانه‌سرا. امسال ویژه‌نامه نوروزی به چندین و چند دلیل به تاخیر افتاد و مرور فعالیت‌ها هم ماند برای این نخستین روز کاری سال جدید. دیر و زود دارد اما سوخت و سوز نه. به هر حال ماهی را هر وقت از آب بگیریم تازه است!

«مجمع دیوانگان» در سال 89، 577 یادداشت منتشر کرد که به صورت میانگین به 1.6 یادداشت در روز نزدیک می‌شود. این یادداشت‌ها در چندین بخش گوناگون تقسیم شده‌اند که پرکارترین آن‌ها زمینه «جنبش سبز» با 193 یادداشت بوده است. در این مدت، ایده یادداشت‌های دنباله‌دار نیز با چند مجموعه پی‌گیری شد. نخستین مجموعه «قانون بدانیم» بود که به بررسی تطبیقی پیش‌نویس قانون اساسی با قانون اساسی مصوب جمهوری اسلامی اختصاص داشت و با 29 یادداشت کار خود را به اتمام رساند. مجموعه یادداشت‌های «سردار مشفق» نیز به سخنرانی جنجالی این چهره امنیتی اختصاص داشت که با 11 یادداشت به پایان رسید.

در حال حاضر از این یادداشت‌های دنباله‌دار سه مجموعه را پی‌گیری می‌کنم. نخست مجموعه «اسناد کودتا»ست که با نگاه به گزارش 300 صفحه‌ای نزدیکان مهندس موسوی، به بررسی دلایل تقلب انتخابات خرداد 88 می‌پردازد. دیگری مجموعه «چه می‌خواستیم؟» است که تلاش می‌کند با بهره‌گیری از برنامه‌های انتخاباتی مهندسی موسوی، در برابر تمامی انتقادات سلبی، مجموعه‌ای از مطالبات ایجابی اولیه در جنبش سبز را یادآوری کند. جدیدترین مجموعه از این دست نیز «همه حقوق برای همه» نام دارد که تلاش می‌کند ظرفیت‌های مواد پیمان‌نامه جهانی حقوق بشر را در قانون اساسی جمهوری اسلامی بررسی کند.

طی سال 89، بخش «ادبیات» مجمع دیوانگان نیز با نظمی پیوسته فعال شد و توانست در این مدت به 16 رمان و یا مجموعه داستان تازه انتشار نگاهی بیندازد. در همین مدت بخش «تیاتر» مجمع دیوانگان 19 نمایش اجرا شده در سال 89 را مورد بررسی قرار داد. ضمن اینکه امیدوارم با افزوده شدن بخش «دریچه» که به عکاسی‌های من از سطح شهر اختصاص دارد و البته داستان‌های 150 کلمه‌ای در بخش «داستانک»، وزنه هنری وبلاگ سنگین‌تر شده باشد.


اما شاید متفاوت‌ترین رخ‌داد سال 89 برای «مجمع دیوانگان»، راه‌اندازی «رادیو مجمع دیوانگان» بود که در بخش «پادکست» قابل مشاهده است. این رادیو که در آغاز تنها به داستان‌های صوتی اختصاص داشت، در تابستان 89 به صورت پیوسته برنامه‌هایی را با عنوان «مروری بر یک هفته اخبار جنبش سبز» تهیه کرد. این مجموعه برنامه به صورت هفته‌ای و در 14 شماره پیاپی منتشر شدند که هر شماره در 30 دقیقه تلاش می‌کرد تا ضمن بازخوانی مهم‌ترین اخبار جنبش سبز طی هفته گذشته، بخشی از آهنگ‌های تولید شده در این جنبش را به مخاطبان معرفی کند. متاسفانه اجرای این رادیو به دلیل حجم کار بسیار زیاد و البته مشکلات فنی فعلا به حالت تعلیق درآمده است اما امیدوارم این بخش نیز با طرحی جدید مجددا فعالیت‌های خود را از سر بگیرد.


در نهایت اینکه «مجمع دیوانگان» تا این لحظه 2311 عضو گودری دارد (اطلاعات کامل‌تر را از لایکخور بخوانید) و به صورت میانگین ماهانه میزبان 30هزار بازدیدکننده مستقیم است. این وبلاگ همچون تمامی وبلاگ‌های دیگر «بلاگر» در داخل ایران فیلتر است و من در تلاش هستم تا به زودی آن را به یک دامنه اختصاصی انتقال دهم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر