۱/۲۸/۱۳۹۰

اسناد کودتا – داستان شگفت‌انگیز تعرفه‌ها – 1

بحث بر سر شمار تعرفه‌های چاپ شده و شمار آرای اعلام شده در جریان انتخابات بحث پیچیده‌ای است که ضد و نقیض گویی‌های مکرر مسوولان بر ابهام آن می‌افزاید. ضمن اینکه آرشیو سایت‌های وزارت کشور و شورای نگهبان در این مدت بارها اصلاح و یا حذف شده تا بررسی و شفاف‌سازی نتایج دشوارتر گردد. با این حال با اتکا به آخرین و رسمی‌ترین اظهارات شورای نگهبان و دیگر مسوولان اجرایی همچنان نتایج شگفت‌انگیزی از اعلام جمع‌بندی تعرفه‌ها به دست می‌آید. متن گزارش 300 صفحه‌ای کمیته صیانت از آرا در این مورد بسیار مفصل و پر از اعداد و ارقام گوناگون است که آن به دقت و حوصله بسیار نیاز دارد. من اینجا تلاش می‌کنم تنها نکته‌های بسیار ریزی از این گزارش را جدا کرده و به مرور منتشر کنم. ناگفته پیداست اختلافات و اشتباهاتی که در این مجموعه بدان‌ها اشاره می‌شود قرار نیست تا یک اختلاف 10 میلیونی در آرا را توجیه کند. بلکه تنها قصد این مجموعه نمایش این حقیقت است که فساد دستگاه برگزاری و نظارت بر انتخابات به حدی بوده است که علی رغم گذشت بیش از یک ماه و با تمام تلاشی که برای حذف و اصلاح گزارش‌های نادرست اولیه به کار بسته‌اند باز هم نتایج کار دارای اشتباهات آشکاری است. این تنها مشتی به نشانه خروار است.


---------------


متن گزارش تفصیلی شورای نگهبان در مورد نتایج انتخابات حاوی مدارکی است که پیوست شده است. (متن کامل را به همراه پی‌وست‌های آن از اینجا دریافت کنید) پیوست شماره 49 این گزارش که به شمار تعرفه‌های چاپ شده، مصرف شده و موجود اشاره دارد می‌خوانیم: «3 - باقیماندة موجود در صندوق‌ها 134.624 برگ». شورای نگهبان در متن گزارش خود در توضیح این عدد می‌گوید: «در این راستا از سراسر كشور (و نه از داخل و خارج) تعداد بیست میلیون و هفتصد و نوزده هزار و یكصد و شصت و دو (20719162) برگ تعرفه به هیات‌های اجرایی در سراسر استان‌ها تحویل و باقی‌مانده آن دسته از تعرفه‌های انتخاباتی‌كه در بسته‌های یكصدتایی بخشی از آن مصرف شده نیز پس از شمارش آراء به همراه آراء مأخوذه در صندوق اخذ رأی قرار داده شده و پلمپ گردید. هم اكنون این تعرفه‌ها نیز در صندوق‌ها موجود می‌باشد».


همچنین پیوست 49 کل تعرفه مصرف نشده موجود در فرمانداری‌ها و خارج از کشور و موجود در مخزن بانک ملی را برابر 20.719.162 برگ نشان می‌دهد. از آنجا كه در مورد پیش مدعی می‌شود كه دسته‌های نیمه مصرفی در صندوق‌ها همراه آراء قرار داده‌ شده و پلمپ گردیده است، پس این عدد باید به آن دسته از تعرفه‌های مصرف نشده‌ای مربوط باشد كه برگی از آن‌ها كنده نشده و به علت اضافه بودن عیناً به فرمانداری‌ها عودت داده شده‌اند. نمی‌شود تصور كرد كه مسوولان صندوق‌ها دسته‌های نیمه مصرفی را طبق دستور العمل در صندوق نهاده و پلمپ كرده و در عین حال آن‌ها را «جداگانه» در ضمن دسته‌های دست‌نخورده تحویل فرمانداری‌ها داده باشند. اما چطور ممکن است مجموع «تعداد تعرفة باقیمانده از دسته‌های دست‌نخورده که از سراسر کشور به هیات‌های اجرایی تحویل شده است» و همگی صدتایی هستند عدد 20.719.162 برگ باشد؟!! عدد (62) در سمت راست نشان می‌دهد که این گزارش نادرست بوده است.


از سوی دیگر اگر بپذیریم كه 134.624 برگ تعرفه از دسته‌های دست‌خورده درون صندوق‌ها بوده و پلمپ شده است، بنابر این باید جمع این تعداد و كل آراء مأخوذه (باطله و درست)، (یعنی عدد 39.371.214 برگ اعلام شده در همین گزارش) مختوم به دو صفر باشد كه نیست! به نظر می‌رسد این گزارش یك حساب‌سازی شتاب‌زده بوده است.


پی‌نوشت:

این مجموعه یادداشت برپایه سند «دیده بان سبز انتخابات» معروف به «گزارش 300 صفحه ای» تهیه می شود. متن کامل این گزارش را می توانید از اینجا دریافت کنید و برای پی گیری پیشنه این بحث به بخش «اسناد کودتا» مراجعه کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر